Wise bygger lillasyster

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Wise bygger lillasyster

Inlägg av Wise »

Jag fick ju även en till syster i familjen så här tänkte jag samla min bygginfo.

Har i skrivande stund inte alls fått så mycket gjort som jag har velat. Har i princip bara hunnit packa upp paketet från Jojje och stuvat undan alla prylar i lämpliga hörn i lägenheten. Håller på att möblera ett hybbyrum hemma hos päronen som jag ska försöka inhysa henne i.

Har dock börjat att löda ihop breakoutkortet och de små styrkorten.

Modifieringar på kretskorten så här långt:
* Jackbara plintar (från jobbet...), gör livet lite lättare vid service av kretskorten (kommer nog aldrig hända, men plintarna var "gratis")
* 0.1uF kondingar på 5V-reggen på in och ut sida. Better safe than sorry
* Stift- och hylslist istället för enbart stiftlist mellan korten.
* Bytte ut 7805 mot LM2940, lite dyrare och lyxigare (BLING)
* IC-hållare för kretsarna på breakoutboardet

Problem/varningar som kommit upp så här långt:
* Se till att trimma av de ben på R1 och R2 så mycket det går. Benet på R2 går precis över en bana på kretskortet. Den minimala risken finns annars att vibrationer gör att benet skaver hål på lacken på kortet och det blir kortslutning, obra.
* Viktigaste noteringen hittills: På mina små styrkort finns lödtennsrester kvar på lite olika ställen. Precis som att det skull vara för mycket pasta, fel i pastastencilen eller fel lödprofil vid bakningen. De ytterst små lödresterna sitter mest på resistorer och kondensatorernas långsidor. Väldigt lätta att peta bort med något vasst.

Tyvärr har jag inga bilder än då min kamera är halvtrasig...

Det var allt i byggväg så långt. I planeringsstadiet för närmaste tiden finns styrboxen. Tanken är att rita ett kretskort för alla funktioner, likriktare, kondensatorbank, spindelrelä, belysnigsstyrning, diverse säkerhetsanordningar etc. Alla kontakter på en sida i en låda och eventuella knappar, lysdioder osv på andra sidan. Får återkomma med den biten.

Vad tror ni om dessa kontakter för X,Y och Z
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se ?
6poliga. 4 för motorerna och 2 stift för en säkerhetsslinga som indikation på att alla motorer är inkopplade. Samt motsvarande chassidon.

ps. Får ursäkta om jag skriver saker någon redan har nämt i någon systertråd, jag är ganska redundant....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eh.. hur menar du med ben på R1 och R2 ? De är ju ytmonterade... :D

Bild

Hur skulle dessa kunna vibrera och skada lacken??
Pratar du verkligen om kretskorten du fick från Jojje? :D

Visst, man kan peta på smådetaljer och tänka "tänk om det och det och det händer", men jag tycker personligen att det är roligare att bli klar någon gång..

edit: Kontakterna du länkar till fungerar fint till detta. Jag använde vanliga 25-poliga DSUB-kontakter.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Han menar säkert motståndnäten, R1 och R2
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ok. Men för att få dem att gå emot närliggande banor så måste man ju böja benen. Annars sticker de rakt upp (sett från lödsidan) och kan omöjligen få kontakt med nånting annat än luft.

Wise: Kan du lägga upp bilder på hur du lödit när kameran mår bättre?
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Nog för att det är mycket olika kretskort i snurren på jobbet just nu, men de jag har framför mig står det bergan på :D Ja, det är SIL-näten jag menar. Och jag menar inte på lödsidan, utan på silksidan. Ett ben på SIL-näten är avklippt från jojje, men opm det inte är tillräckligt avklippt så ligger det benet an mot den tunna ledaren (mellan C4 och R2), på ovansidan av kortet alltså.

Kameran har trasig display, men fungerar i övrigt, men det är väldigt svårt att ta makrobilder som jag måste göra för detta....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man ska ju klippa av benet längst ut på motståndsnäten. Klipper man inte av dem jättekort, ligger de mot kretskortet där det inte finns något hål. På breaout-kortet alltså.
Eller iaf på R2. R1 har ingen ledning där. Men det går en ledning precis under det avklippta benet på R2, näst intill där det står C4.
(Det benet som har en prick ovanför på lacken, ska sitta i hålet med fyrkantig lödö.)

[edit] som Wise hann skriva innan. :D

Iofs skulle det inte göra så mycket att det blev kontakt där. Det skulle bara bli en pullup på 10k till Aux1. Ingen fara direkt. :)
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Jag blev tvingad att lägga ut lite bilder :lol:

Bild
Bild
Bild

Här är bilden på problemet med det avklippta benet, ledningen precis ovanför texten "C4" går precis under benet.
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, det var så du menade! Då förstår jag. Jag var helt inne på lödsidan. :)

Ser att du använder samma typ av stiftlist som mig. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har ni nåt ev. art.nummer (Elfa) på den stiftlisten, och motsvarande till KK?
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Det är "hylslist" som sitter på breakeout-kortet, och den har jag köpt av Sodjan. Annars är det 43-708-05 på elfa. Elfa är dyra, mycket dyra om man jämför med Sodjan. 4:-/st för 14pol av sodjan, 30:- för 32 poler på elfa...stycketal då, hua... Vilka standard 2,54mm stiftlister som helst passar i hylsan. Jag kör med de lite längre som jojje skickade med syrran.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK tack för hjälpen.

Blir inte "mina" stift lite onödigt långa, eller kapar du av dom?

Hittade inga såna på Sodjans hemmasida. Får väl skicka ett mail till den kroppen å fråga om han har flera kvar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man fick kapa dina stift några millimeter, men sedan passade det perfekt. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tackar.
Skriv svar