Groover fixar lillsyrra...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Groover fixar lillsyrra...

Inlägg av Groover »

Igentligen är vi två som bygger på den här så lite fusk är det allt. :) Tanken är att sätta ihop hela och sen ta isär, måla och sätta ihop till en kul leksak. På så sätt ser vi till att allt passar och funkar. Då behöver vi inte borra eller så efter vi målat.

Igentligen hade jag väll inte behövt skapa en egen tråd men man faller ju lätt för grupptrycket. Har fått för mig att folket här gillar bilder så det blir nog mest såna. Fick hem paketet från posten idag, j**la posten. Såklart kom paketet hit men vände till närmaste postcentral för att komma hit som privatpaket. Inte mycket att göra men vi kunde ha byggt hela helgen, tjejen å andra sidan var nog glad för det :lol:

Nämnde jag bilder?

Bild
Började såklart att packa upp och det såg mycket bra ut.

Bild
Har hört att jag är pedantisk.

Bild
Jag har ingen aning om vilken ordning det är tänkt så vi hoppar bara rätt in i det hela.

Bild
Hålen i sidan på bordet saknades, ett 6mm borr och 20 sekunder senare var det så här snyggt :)

Bild
Med bordet nästan klart körde vi vidare med nya delar. Inget i någon genomtänkt ordning såklart.

Bild
En liten bit till på vägen...

Bild
De delar som ska limmas har vi limmat samtidigt som vi byggt. Den här biten har legat i press ett tag och är klar att användas.

Bild
Inga lysdioder här inte... Tänkte sno iden från Madmodder och sätta en ytmonterad historia eller nått sånt under.

Bild
Skruvarna tar i bottenplattan så en snabb runda med dremeln så var det så fixat. Skulle kanske kunna göra det snyggare men det är fullt tillräckligt.

Bild
Så långt så började jag sätta ihop lite smågrejor...

Bild
Som t.ex. kullagerna. Lite lurigt med hur det ska se ut men en snabbrunda till forumet så var saken biff. Få passa på att tacka de som lagt upp bilder innan ;)

Bild
Den här biten är lite lurig att limma. Skulle nog igentligen behöva fler tvingar men det här var vad som fanns till hands.

Bild
Så var den delen klar... Nästan iaf.

Kunde inte bygga mer för dagen, dags att gå hem med andra ord...
Senast redigerad av Groover 18 november 2018, 20:39:56, redigerad totalt 1 gång.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Har inte något speciellt ærende utan vill bara sæga: Tack før ett vældokumenterat bygge!
Kænns som att man får mer klæm på hur man effektivast/bæst sætter ihop Lillsyrran før varje sån hær tråd man læser och bilderna gør ju skillnad som natt och dag. Mycket bilder=bra! Inte bara før att det ær roligt i det hær fallet utan før att det ær lærorikt.
Keep it up!

/Tottish
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Inlägg av meckis »

ser najs ut! hmm.. synd man missa det tåget med chans till o köpa en billig hemmafräs, för nu e dom väl slut?

jaja.. får nöja mig med att man kan få leka med en Roland mdx40 på jubbet..

Ps.. Du borde veta vem jag är, vi har jobbat ihop.. eller iaf delvis. vi har jobbat på samma arbete under något år!

:)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För det första. Tack för hjälpen till en fin byggbeskrivning.

Några saker jag tänkte på. (Jag har skrivit det förut, och du har nog gjort det, men för er andra.)
När ni sätter dit skruvarna för kullagren på alu-vinklarna. Se till så dom kommer mot innerkanten, så att dom kommer på samma avstånd allihopa.

En annan sak är att borra inte upp 8mm hålen för avgasklämmorna. Dom ska gå lite trögt i, annars vibrerar det i yttersta kullagret lätt. Passar det dårligt med avstånden mellan skänklarna (eller vad det heter), så slå ihop eller öppna.

När ni sen slutmonterar, så börja med den minsta delen, alltså hållaren till spindeln. Sen montera den med Y-boxen. Hållaren och Y-boxen monteras på traversen, som i sin tur monteras på underdelen (X).
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Sådär, en ny dag slut och vi har byggt lite idag med. Tyvärr inte så mycket, måste ju tyvärr jobba lite också. :?

Bild
Vi glömde att ta bilder under början av dagen så det här är så långt vi har kommit.

Bild
Det här var de sista vi skruvade i och skruvarna tog slut. Där fick vi för att vi tog de skruvar som passa istället för att kolla vad som behövdes var. :lol: Inga problem, det var två 45mm vi behövde så det var till att rota i lådan efter passande skruvar.

Bild
Motorn under maskinen. Det var lite lurigt att få dit den men lite mekande så var det ok.

Bild
Vad tycks. Så långt ser det bra ut.

Bild
Naturligtvis ska ju kortet sättas ihop. Blev fint. Inte jag som gjorde det :)

Bild
Motorerna på plats, här uppenbara sig ett litet problem.

Bild
X-axeln sitter rätt vid motorn...

Bild
Gängstången går in på ena sidan... men, men... Ska den inte komma ut på andra.

Bild
Där har vi den. :shock:

Bild
Rotade rätt på en fläkt, stiligt...

Bild
Här har vi henne, i all sin prakt och i sitt nya hem.

Bild
Det blev några skruvar och några brickor över. Dessutom bytade vi ett par brickor mot andra vi hade liggande som jag tror passar bättre.

Imorron ska vi försöka få till den så vi kan sätta på lillasystern också :twisted:
Senast redigerad av Groover 18 november 2018, 20:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Nu blir det två inlägg efter varandra men efter alla bilder känns det lättare att skiva i ett nytt inlägg.

Så långt som jojje har kommit med fräsen nu får jag nog säga att den inte är speciellt svår att få ihop. Kan man sätta ihop en ordentlig ikea möbel ska inte det här vara så mycket svårare. Däremot behöve man lite mer verktyg ;)

Lagerna till gängstången kräver lite mekande att få till men svårt är det inte. Det som har ställt till det för oss är gängstången på X-axeln. Det ser ut att få bli att göra en ny om inte vi missat nått.

Där är iof en sak jag funderat på. Har någon en bra ide om vilken kabel man som är bra för att koppla in motorerna? Tänkte att det kanske finns nån flatkabel som skulle funka. Får nog forska lite i det. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det med gängstången var ju mindre bra. Det ska ju få plats lager och dubbla muttrar på utsidan...

Jag vet ingen flatkabel som har så grova ledare som behövs. Det bör vara minst samma grovlek som de som sitter på motorerna redan.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jo, det var flatkabel med såna ledare jag tänkte mig. Då hade den kunnat ligga bra i rännan som blir mellan rören på x-axeln.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är inte så att ni blandat ihop den gängstången med den som sticker ut väldigt långt i den här bilden?
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Har redan kollat det, de går inte att förväxla.

meckis: Har du chippat ps2 till mig och henke så vet jag precis :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Flytta in motorn och dra stången och motorn lite mera isär.
Men då bör du borra/fräsa upp hålet i gaveln så slangklämmorna får plats.
Ev. skaffa längre stång, tror den kostar ca 15:-

Ännu en krock mellan två versioner. :D
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Misstänkte att det var just en sån krock. :)

Vi snacka lite om det nu på morronen. antingen en ny stång, förlänga den som finns eller min egen favorit att sätta ett lager i hålet och ett axiallager på varje sida av gängstången. Då pressas stången in från sidorna och det borde ge samma resultat.

Tja, vilken lösning det blir får vi se under dagen. Om vi skaffar en ny gängstång har vi problemet med att fästa den mot motoraxeln. Man skulle kunna sätta den i en borrmaskin och slipa ner den kanske. I vilket fall kommer vi inte ifrån att behöva bege oss ut i regnet och skafgfa delar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det bästa vore att skaffa längre stång och sätta ett lager i hålet på samma gavel som motorn. Det är förberett redan med en liten fasning i hålet. Men eftersom stången inte är så lång, så behövs det troligtvis inget.

Ett alternativ som du kan göra "så länge" är att fixa dom axiella lagren på höger sida så det funkar bra, och sen ta en lång slangbit för att förbinda stången och motorn. Men då måste du kanske borra upp hålet på motorsidan.

Ännu ett är att ha två kopplingar med en 6mm distans emellan, tex en avkapad skruv.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

På min syrra satte jag mortorn dikt mot gaveln, alltså utan distanser. Jag sågade upp ett tillräckligt stort hål för att slangklämman skulle få plats. (Samma lösning som för X-axeln alltså.) Vet inte om din gängstång blir tillräckligt lång då.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Vi kom på en lösning på det. Det är kanske inte den bästa men den funkar och det går ju alltid att fixa till i efterhand. Inte så mycket bilder idag. Jobba och så...

Bild
Inne i hålet där sitter ett par brickor. En lite större som vi slipade till så den passade precis i hålet så axeln kan ligga på den.

Bild
Här är lagerna på andra sidan. Det kortar ner X-axeln lite men inte mer än en och en halv centimeter på sin höjd.

Bild
I sladdlådan hittade jag en lämplig grå kabel som vi använde till motorerna. Den är väldigt smidig och av en händelse har den precis 4 ledare.

Bild
Så här löste vi fästet av kablarna till motorerna. Jag letade ett tag efter lösningar från de andra som byggt klart men hittade ingen som tagit nån bra bild på hur kabeldragningen är löst.

Tyvärr kom vi inte längre men vi hoppas på att kunna starta den snart :)
Senast redigerad av Groover 18 november 2018, 20:41:37, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar