Men eftersom jag är PIC-tönt så ville jag bygga den med en mikrokontroller som enda IC. En linjär hallsensor trollade jag fram härifrån.
Jag lindade mig en ful spole på en sjutusikens massa varv, eftersom jag inte förstår bättre än så. Av en händelse hade jag en färdigmonterad H-brygga som äntligen fick stå till tjänst och leverera lite ström med varierande polaritet.
Hallsensorn anslöt jag till en A/D-port så PICen kunde läsa av spänningen, trolla lite med siffrorna och spotta ut en kontinuerlig PWM-signal som via några transistorer omvandlas till snabba fram/back-skiftningar av H-bryggan, precis som i artikeln.
Allt är naturligtvis tejpat fast så ghetto som möjligt, hur annars?

Men tyvärr blev inte resultatet så bra. Se själv:
Film1
Film2
Som ni ser kommer hela kalaset i självsvängning och avbryter därmed det roliga på egen hand. Enligt mig själv kan inte µC sampla A/Dn tillräckligt fort för att häva dessa svängningar. Därför provade jag att optimera koden, igen och igen och lite till. Men det hjälpte inte så mycket.
Jag kan mycket väl tänka mig att detta löses bäst på analog väg, hela vägen.
Svävsaken ser nog lite tung ut med en nickelkula och allt, men det är ganska bra klös i de små neo-magnetstavarna! Jag hade tänkt mig att köpa en kraftigare magnet (den kraftigaste), om det finns chans att jag löser mitt problem.
Vad har jag nu gjort för fel tycker ni?
Edit: Bildslarver