Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Inlägg av Spruft »

Sommaren är här 8)
Har haft sådan sjuk byggabstinens att jag redan tjyvstartat byggandet sedan några månader tillbaka men då jag bara har haft kanske 2-3 dagar i månaden över väntade jag lite med att lägga upp tråden för att få bli lite mer kontinuerlig uppdatering. Slänger bara upp lite bilder här under i någorlunda historisk ordning.

Bild
Ungefär här stannade min modell över hur fräsen skulle bli för kanske ett halvår sedan. Sedan har jag mest småpillat lite med designen kollat lite hur betong fungerar och testat några provgjutningar med dom material som ska samverka. Allt verkade fungera så jag började bygga en gjutform..

Bild
Står i ett hörn i källaren.

Bild
En närbild på portalens fot.

Bild
Armering. Som ni ser är inte gjutformen klar för själva portalen. Har väntat lite med den då jag inte riktigt vet i vilka steg jag skall göra den gjutningen.

Bild
Bild
En jigg för att få bultarnas placering rätt. För övrigt lyckades jag få hela gjutformen inom +-1.5mm ungefär. Ett bra vattenpass och pythagoras sats underlättade en hel del. Resten får justeras med bultarna.

Bild
Skiten kom fönstervägen :lol:

Bild
Orkar inte lägga upp bilderna på när jag blandar betongen. Det är bara tragik. Som ni ser har jag gjutit ungefär halva botten, detta för att kunna komma åt och kunna packa bra kring bultarna. Nackdelen med att gjuta två gånger är väl att det inte fäster riktigt lika bra. Men vad jag vet och hört så kan man skrapa bort ytlagret med en stålborste, pensla på med ren cement, och sen köra på med nästa lager. I detta fall är ju konstruktionen knappast marginell.. Prövade förövrigt detta innan och skarven utmärkte sig knappast som svag.

Bild
Här har andra lagret stenlat. Satte lite tejp på bultarna för att slippa pilla bort betong från gängorna. Fick pilla en hel del ändå..

Bild
En bild på portalens.. grejjs.. ungefär där jag är nu.

Bild
Som ni ser är baksidan inte helt gästvänlig. Inte riktigt klar över hur jag skall gå till väga vad gäller gjutningen. Och mer armering ska dit.. Funderar på att antingen använda självkompakterande betong (ggr dyrare) eller gjuta i kanske tre etapper. Att gjuta just portalen i etapper tar lite emot.

Så vad tycker ni? Är jag helt galen?
Tycker själv det ska bli spännande att utvärdera det här när det är klart. Min syn på det hela är väl att bygga en stabil grund (som är billig) helt enkelt. Som jag kan pula omkring med senare. Servo.. stegmotorer.. fler axlar..
Ett evigetsprojekt typ. Jag gillar verkligen ordet evighetsprojekt :lol:

Betongen, bultstängerna, MDF och armering mm. kanske kostat 2000,-

Bild
Arbetsförhållanden :D så ska det väl se ut?
Spruft in business!

Edit: stor skillnad på färsen och fräsen
Senast redigerad av Spruft 21 augusti 2009, 12:15:18, redigerad totalt 14 gånger.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Skiten ? :lol: Du menar betongmixen ;)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Du är fullständigt galen!:tårta:

Därför kommer det att funka fint som snus, men det kommer att bli tungt
att flytta, har du gjutit in hjul i den?
Senast redigerad av funkis 9 juni 2007, 18:24:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Det "galnaste" bygget hitintills på forumet :D

Men fint som snus blir det säkert :)

Ser med spänning fram emot en första test.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

hmm Jag är lite bekymmrad. har du någon förankring av bultarna i betongen? Om inte så sitter vanliga expanderbultar bättre än vad dom du har gjutit in gör.

Kom på att jag skulle skriva nåt om armeringen oxå. Jag förstår ditt tänkande med dom sneställda järnen, men vad jag har fått lära mig om armering så funkar det inte riktigt så. Det hade varit bättre att göra mindre rutor istället.
Och jag hoppas att du la in armering i det andra lagret också.
Senast redigerad av Jim_the_one 31 maj 2007, 20:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Om jag har fattat de rätt så är det inte bara bordet som ska gjutas, utan även bågen där X & Z sitter på?.
I så fall lär det nog bli en rejält stabil maskin!. :tumupp:
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

Totalt vansinne! :D

Jag skulle köra med självkompakterande botong i portalen,
du har nog att göra ändå. Har du blandare eller handblandar du?

Anyway, bra jobbat! :wink:

/W
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Snus är inte fint :lol:

Hyr en betongvibrator, en sådan är nästan oumbärlig till sådan här gjutning..
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Har inga siffror framför mig, men en vibrerad platta är rejäl mycket bättre hållfastighetsmässigt.
Men till detta lilla bygget så duger det nog med en mindre modell, typ som man kan hitta i flickvännens nattduksbord. :D
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Du är inte klok, du får inte komma i kontakt med kollegan Albin, då får vi aldrig vår s-op-cnc gjord!
Vågat, extremt, egensinnigt och duktigt... :bravo:
Vibrera betongen du kommer åt, det gör faktiskt mkt stor skillnad.
En kass snabb större elmotor med en excenterklump på kan räcka.

Du får mynta ordspråket "Som man vågar får man fräsa!"
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

:tumupp: :tumupp: :bravo:

följer det med intresse

betong kan vibreras med en vanlig borrmaskin med slag, sätt i en bult i chucken och kör den mot utsidan av formen så det vibrerar ordentligt
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Fagge skrev:Har inga siffror framför mig, men en vibrerad platta är rejäl mycket bättre hållfastighetsmässigt.
Men till detta lilla bygget så duger det nog med en mindre modell, typ som man kan hitta i flickvännens nattduksbord. :D
Har tillgång till vibratorbord som är 50m som längst om jag inte minns fel, borde räcka. Finns även handburna betongvibratorer att tillgå och kan säga att dom och även borden är bra kraftigare än den där lilla saken du hittar in nattduksbordet ;) Sitta på ett vibratorbord är ingen höjdare i längden, allt blir bara suddigt.
http://www.kc-betong.se/ kanske kan ge en hint om man säger så ;)
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

http://www.betongforum.se/
dax att regga sig här också kanske! :lol:

Vad har du tänkt fräsa? alu, stål?
Orginellt i alla fall, ska bli kul att följa tråden!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har synpunkten att detta nog kommer att bli s**ta bra.
(om inget oförutsett sabbar det hela dvs.. :) )

Om det blir problem med anliggningen av skenor och annat mot betongytan kan du ju rellativt enkelt bädda med tex epoxymassa eller likande sedan.

Ev kan du (våt)slipa av ytskorpan sedan, och jämna till eventuella porer och gröpper med ytputs av ren cement. Så får du en hållbarare yta.

Antar du redan vet att betongen skall vattenhärda i ett par veckor.


Edit: Den stiliga Maskinen i Esons länk är ju också den delvis gjord av stenmassa för stabilitetens skull.
lenny
Inlägg: 119
Blev medlem: 15 april 2006, 03:55:53
Ort: Lerum

Inlägg av lenny »

Coolt !
Det är alltid roligt att se lite annorlunda lösningar, tungt :)
Skriv svar