bäst synbarhet vid laser

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

bäst synbarhet vid laser

Inlägg av grym »

532nm eller 635nm ?

ska köpa en grön laser för både lek och allvar och vill ha bra synbarehet ,
så vilken av färgerna ser en normal människa bättre?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

532 nm ser ögat klart bäst givet en viss effekt (mW).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6998
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sätt på ett par laserglasögon, det gör betydande skillnad på en 635nm.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

532!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

tackar och bockar, en 532 50mw beställd för 450 kr, tror inte på effekten men den borde vara kraftigare än 5mw i varje fall
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Var beställde du denna laser, E-bay eller? Jag är ute efter en laser som syns tillräckligt bra på virke i dagsljus, tips mottages tacksamt... Laser skall användas i "svärfars" såg för att markera var på stockarna sågsnittet kommer. Det är alltså en klingsåg för att såga plankor av timmer.

/PeterH
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ebay, men det fanns en tråd till här på forumet om laserpekare , kan inte varit många dagar sedan

http://myworld.ebay.com/cmartlink
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Tack för tipset!

Hur tacklar du problematiken med eventulla IR problem? Vet du om denna laser har något IR filter? Vore ju tråkigt om man skulle förstöra sin egen aller andras syn :shock:

Enklast sätt att kolla hur mycket IR strålning som verkar komma kanske är att använda videokamera med "night vision" som beskrivs i några av dom andra trådarna? se här: http://www.felesmagus.com/pages/lasers-cheap.html

/PeterH
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har inte koll på det, men får prova med min bildförstärkare och se om den har någon halo
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

fick hem den nu och om man säger såhär, nog är den synbar alltid, och jag har hittat flera extra ordinare arbetsuppgifter till den, exempelvis sänkläderbytarindikator, nu när jag provade den innomhus så såg man vag en grön stråle om man kollade nästan rakt bakifrån, med lite små trveliga glitter när en dammpåartickel åkte igenom strålen, sen tyckte jag att man borde kunna se det lite bättre om man hadde lite mera damm, satte den över sängen och smällde till madrassen, och o ja vilken grön och fin stråle det blev då, vilker får mig att tro att jag borde nog byta sänkläder gaaaanska snart :oops:

ska kolla ir senare ikväll om jag kommer ihåg det, borde synas väl med bildförstärkaren
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6998
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det finns alltid damm i luften, det kommerman aldrig ifrån. Vill Du se det tydligast så titta inte i ljusstrålens riktning, utan mot denna. Ställ Dig en decimeter ifrån laserpunkten på väggen och se mot pekaren, Du kommer garanterat at kippa eftr andan och känna en kvävande känsla om det är första gången Du provar detta.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Hehe, ja det kan vara dags då... :P

Jag vet tyvärr inte hur en bildförstärkare fungerar exakt, men enligt den amerikanska artikeln skulle det ju gå bra med en valig videokamera med nightvision vilket dom flesta har idag (?) Annars borde också en vanlig digitalkamera fungera...

Notera! Att titta mot en laserpekare med grönt ljus är inte att rekomendera om man inte har köpt en tillräcligt bra, dvs en som har ett _bra_ IR filter inbyggt! En slarvigt byggd grön laserpekare från exempelvis E-bay kan vara rena döden för ögonen eftersom IR strålningen är extremt hög och helt osynlig för ögat!

/PeterH
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

lekte lite nu, först kollade jag ir effekterna och det såg mycket bra ut, hittade inga spökbilder med bildförstärkaren, och den litar jag på, kallade på följande sätt, riktade laserstrålen näre ett objekt så att jag själv inte såg var den träffade någon yta men där objektet blev belyst med det som var strax runtomkring strålen, åtminstånde halva strålen, och då syntes inget förutom det man kunde se med blotta ögat, kollade sedan samma sak med och utan ett tillförlitligt ir filter som följde med min äldsta digitalkamera, såg inget annurlunde med eller utan det filtret, filtret vet jag fungerar då den är lätt att testa med fjärrkontroll eller med bildförstärkarens inbyggda ir laser

och sedan dubbelkollade jag med min militärkikare som har ett ir filter inbyggt för att man ska kunna se ir strälkällor, fast den är relativt okänslig

så ir biten borde vara ok

sedan provade jag att kolla mot lasern och det var snyggggt :D
undras hur livslängen är på en sådan laser, annars kunde man ha en sådan som innomhusdekoration , ett par speglar som drar runt den några varv runt rummet

provede den ute med, lite duggregn gjorde det värt att kolla på den på avstånd med :lol:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

"Jag vet tyvärr inte hur en bildförstärkare fungerar exakt, men enligt den amerikanska artikeln skulle det ju gå bra med en valig videokamera med nightvision vilket dom flesta har idag (?) Annars borde också en vanlig digitalkamera fungera..."

Nej. en NIR känslig CMOS-sensor ÄR inte en bildförstärkare. Det går använda för att filma med på natten om du använder IR-ljus, men någon bildförstärare är det då rakt inte...

En grön laserpekare ger inte ifrån sig IR-ljus. Det som kan vara farligt med oseriösa laserpekare är att de kan ha för hög effekt, men blanda inte inte in filter och IR i det resonemanget...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

bengt-re, en grön laserpekare kan ge ifrån sig rätt stora mängder IR-ljus pga sin uppbyggnad.

Man utgår ju från en kraftig 808nm IR-diod som man pumpar en Nd:YVO4-kristall med för att få fram 1064nm ljus som man sedan frekvensdubblar i en olinjär KTP-kristall för att få fram 532nm grön laser, sedan filtrerar man bort all resterande 1064nm och 808nm ljus och lämnar lasern.

Denna process med två kristaller är inte så effektiv och det går åt många hundra mW IR för att skapa några få mW 532nm grön laser.

Det flera oseriösa eBay-säljare gör är att dom skiter i att filtrera bort ir-ljuset och alltså sparar in på IR-filtret, och du kan alltså ha flera hundra mW osynligt IR-ljus som en ljuskägla runt laserstrålen, denna kan vara riktigt farlig eftersom att dina ögon inte ser den och därmed har du inget skydd av blinkreflex eller dylikt.

Att det blir en kägla beror på att ljus bryts olika på olika frekvenser i optiken, det är därför det inte blir en IR-laser utan mer en kraftig IR-ficklampa.

Så jag tycker absolut att man ska blanda in filter och IR i det här resonemanget...

Om det enda man riskerade med billiga lasrar var FÖR HÖG effekt, då skulle jag redan ha ett dussin billiga lasrar beställda :p
Skriv svar