Mic till spectrumanalysator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Mic till spectrumanalysator

Inlägg av Maze »

Tänkte bygga mig en spektrumanalysator för att kunna brusa ljudanläggningen på jobbet. Tänkte låta en PIC köra lite FFT algorimter och sen visa resultatet på en grafisk LCD. Däremot skulle jag vilja ha lite hjälp med den analoga delen.

Vad skulle kunna vara en lämplig mikrofon för detta ? Hade i första hand tänkt mig en inbyggd liten kondensatormic. Alternativet är att använda en extern mic typ Shure SM81 då jag har sådana liggandes.

Sen undrar jag hur jag lämpligast kopplar in micen till AD ingången. Gissar på något sånt här.

Mic-->Förstärkare-->LP Filter-->AD

Behöver jag något mer filter för att kompensera micens frekvenskurva mm ? Och hur ser det ut mer i detalj med matningsspänning till micen mm. Hade varit intressant och veta hur en micingång för en extern mic skulle se ut också i form av en balanserad XLR ingång med phantommatning.

Magnus
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag har några kondensatormickar WM-61A, 2-3 st kan jag avvara. PMa om intresse.
Användarvisningsbild
GrodanB
Inlägg: 245
Blev medlem: 11 februari 2006, 16:46:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Madmodder har ett fantommatningsprojekt på sin hemsida

En populär mic för DIY mätning är Panasonic WM-61A

Behringers ECM8000 är också populär.

Stageline (monacor) har en liknande. Finns kalibrerade att köpa från tredjepart om så behövs. Där jag har köpt en säljs även en mikrofonförstärkare som enligt dem är tillräckligt frekvensrak så den kan försummas i mätkedjan (har nog inte precision att hitta den i alla fall).

Lite idéer kan du nog norpa från Kensonpro:s Mätro-1 tror att konstruktionsdelarna är hyffsat fria... Såg att han kommer att släppa hela fritt om ett tag

Klart intresserad av detta... Visserligen har jag en redan :)

Misstänker att du är intresserad av att köra 1/3 oktav RTA mätningar?
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Tackar för svaren, får nog bli en WM-61A. Vad tror ni, går det att fixa ett förstärkarsteg med en bra OP till denna ?

Sen undrar jag om nån skulle vilja beskiva hur man bör konstruera vanliga obalanserade line ut och ingångar. Med andra ord vilka spänningar och impedanser gäller ?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Blir det inte lite trögt att köra FFT i en PIC?
Kanske Blackfin eller liknande skulle passa bättre?
Mickens frekvenskurva fixar du i koden sen.

/Hampus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

vad ska du ha som bruskälla?

håller på lite och experimenterar med det och funderar fortfarande på olika lösningar

har provat
mm5430?, en digital bruskrets, måste kolla ved deb heter hemma
en pic med programerat brus
brus från zenerdioder
ljudfiler med brus

funderar på att bygga en fullösning med ljudfilen lagrad i eprom och en da
men för min del vill jag ha upp bruset lite högre i frekvens med rak frekvensgång,
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

cosmox skrev:Blir det inte lite trögt att köra FFT i en PIC?
Klart det finns snabbare processorer, men en PIC kan faktiskt funka. Finns appnote om det på microchips hemsida.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Men om man ska köra FFT från 30-20kHz och inte vill vänta i evigheter..
Jag antar att Maze vill se resultatet i realtid på sin lcd.
Jag skrev en liknande tråd om FFT i en PIC fast då bara för enskilda frekvenser.
Tråd

EDIT: Stavning
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det var mm5437 mm5837

ingen som fundarat på att bygga analoga parallell spektrumanalysatorer?

fanns en gullig modell med massor med lysdioder
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Detta kan bli väldigt intressant för min del då jag har haft funderingar på något liknande länge.
Problemet som jag ser det är hur man skall få det hela till att bli linjärt?
Hur hade du tänkt fixa det? mäta upp på ett ljudlabb eller nått?
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Har inbyggda brusgeneratorer i mixerborden på jobbet. De generarar rosa brus där varje oktav har lika mycket energi. Efter att ha kollat runt lite så verkar det vara den sortens brus som ofta används i PA sammanhang.

För att få till linjariteten tänkte jag börja med en hyffsad mic med en så rak frekvenskurva som möjlig. Kollade i databladet till WM-61A ovan och det så bättre ut än vad jag hade väntat. Sen gäller det att fixa en linjär förstärkare och ett antivikingsfilter som inte påverkar signalen för mycket heller. Får se om datakraften i en PIC räcker, tänkte köra med en i 18 serien. Annars får man kanske ta till en FPGA lösning med en FFT algoritm och LCD interface.

Syftet med projektet är att kunna se vilka frekvenser olika lokaler dämpar och förstärker så man kan ställa sin master EQ på ett enkelt sätt. Enklast hade varit att ta med laptopen med lämplig programvara men ett litet handhållet instrument hade varit trevligare.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

R8C vore nog perfekt till projektet - billig och tillräckligt mycket minne och kraft för att köra FFT snabbt. Du slipper skiva ASM också..... Tror tillochmed att det finns FFT som demokod. Mycket billigare och enklare lösning än FPGA iaf...
Skriv svar