Fotoresist, vila en stund efter belysning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zvenzzon
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 februari 2007, 19:53:40
Ort: Linköping

Fotoresist, vila en stund efter belysning?

Inlägg av zvenzzon »

Läste någonstans att man bör låta mönsterkortslaminatet ligga och vila efter belysning innan man framkallar. Detta då den kemiska processen vid belysning fortgår en stund efteråt också.

Frågan är hur det ligger till med detta. Är det sant och hur länge bör kortet i så fall vila?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har hört samma påstående, men sant eller inte?! Tja, skriv ett mail till någon ledande fotoresistillverkare - de svarar säkert då alla i mönsterkortsbranchen verkar vara livrädda för att framstå som oseriösa...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30116
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag flyttar alltid kortet direkt från belysning ner i framkallningsbadet.
Ett par gånger har jag dock varit tvungen att svara i telefon precis när det lyst klart, så jag har då lagt en tidning över, och framkallat efter samtalet var över, men vad jag kommer ihåg blev det inte den minsta skillnad. Lika perfekt som vanligt. ;)
littos
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 september 2004, 22:15:28
Ort: Göteborg

Inlägg av littos »

Hejdu

Rent allmänt brukar man inte rekomendera att fotografiskt material ligger och väntar mellan exponering och framkallning. T.ex svart-vitt fotopapper tappar en del i känslighet om man gör så. Film blir "grådaskig" om man väntar för länge mellan exponering och framkaqllning, men detta är ju fotografisk film och det krävs ganska långa tider för att få effekter som man kan se med blotta ögat. I alla fall för oss dödliga...

Jag tror m.a.o. inte du vinner nått på att vänta med att framkalla dina kretskort, snarare tvärt om.

/Anders, legitimerad fototok.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1341
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Har i bland belyst på jobbet och sedan nästa dag etsat hemma.
Har inte märkt någon skillnad.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jasså zvenzzon du har hittat hit :shock:
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Hört samma sak, men har ofta ignorerat det rådet pga. otålighet :)

Inte har jag märkt nån skillnad på slutresultatet heller.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jag brukar låta det vila några minuter i en mörk garderob, så att temperaturen ska sjunka efter belysning med 250W UV-lampa. Har varierat väntetiden och tycker inte det verkar göra någon som helst skillnad dock.
zvenzzon
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 februari 2007, 19:53:40
Ort: Linköping

Inlägg av zvenzzon »

Tack för svaren. Har väl heller inte märkt några problem med att inte låta kortet vila så jag fortsätter nog med det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30116
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Earendil skrev:Jag brukar låta det vila några minuter i en mörk garderob, så att temperaturen ska sjunka efter belysning med 250W UV-lampa. Har varierat väntetiden och tycker inte det verkar göra någon som helst skillnad dock.
Jag har en 300W UV-lampa på 40cm avstånd, och korten blir inte ens ljumna. Hur nära har du lampan egentligen? Ett för kort avstånd ger suddiga kanter på sidorna om man belyser lite större kort.
Skriv svar