Digitalt skjutmått... princip?
Digitalt skjutmått... princip?
Är det någon som vet hur digitala skjutmått funkar? Vad är det för mätprincip?
Har undrat om det ett tag nu så om någon kan stilla min nyfikenhet vore jag tacksam!
Har undrat om det ett tag nu så om någon kan stilla min nyfikenhet vore jag tacksam!
Det är de vanliga jag tänker på... De som finns på clasohlson, biltema och jula mm.
De verkar inte vara optiska...
Kapacitivt verkar troligt, men hur är måtten kodade? Absolut? inkrementellt?
För att vara så billiga är det ju bra upplösning (0.01mm) och bra noggrannhet (< 0.03mm). Repeterbarheten är verkar grymt bra... (< 0.01mm)
EDIT:
grym, du fick in mig på rätt sökord... Hittade ett patent av Mitutoyo US4879508 som beskriver principerna... Tack!
De verkar inte vara optiska...
Kapacitivt verkar troligt, men hur är måtten kodade? Absolut? inkrementellt?
För att vara så billiga är det ju bra upplösning (0.01mm) och bra noggrannhet (< 0.03mm). Repeterbarheten är verkar grymt bra... (< 0.01mm)
EDIT:
grym, du fick in mig på rätt sökord... Hittade ett patent av Mitutoyo US4879508 som beskriver principerna... Tack!
Som Grym redan sagt så är dom vanligaste kapacitiva, men nackdelen med dom är att dom oftast inte tål vatten och kylvätskor utan att börja visa konstigt.
Så därför finns det även dom med induktiv avläsning som har bättre tålighet mot vatten.
Det är iallafall som jag har fattat det, om någon vet bättre så får ni gärna rätta mig.
Så därför finns det även dom med induktiv avläsning som har bättre tålighet mot vatten.
Det är iallafall som jag har fattat det, om någon vet bättre så får ni gärna rätta mig.

För femtpon år sedan iallfall fungerade en tilverkares mått såhär: På vardera den fasta och den rörliga delen satt det ett kretskortslaminat med zigzag-mänstrade ledare. Man mätte kapacitansen mellan ledarna. Kretskorten är svåra att tillverka med hög precision men tricket var att de kalibrades med korrektionsdata i ett OTP-minne. Kretskorten var mycket formstabila så kalibreringen står sig.
Vill bara passa på att informera (lite OT) om att det första digitala skjutmåttet hette Jocal och var en svensk uppfinning, CE Johansson. De sålde senare rättigheterna till Mitutoyo.
Edit > De flesta har absoluta skalor, både induktiva och kapacitiva. Skalorna är ofta betydligt nogrannare än specen på skjutmåttet, onogrannheten beror ofta på mekaniken i instrumentet som gör att den repeterar "dåligt". Dessutom måste man räkna med den mänskliga faktorn...
Edit > De flesta har absoluta skalor, både induktiva och kapacitiva. Skalorna är ofta betydligt nogrannare än specen på skjutmåttet, onogrannheten beror ofta på mekaniken i instrumentet som gör att den repeterar "dåligt". Dessutom måste man räkna med den mänskliga faktorn...
Har en kolega som jobbade på CE Johansson och var med och utveklade elektroniken detta skjutmått.
Hann berättade för miga att dom var kapasitiva. Och delvis absoluta.
På den bakre delen ligger ett kretskort med ett mönster etsat.
Elektroniken i den skjutbara delen sånder ut en signal på några faser typ 4.
^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ här har den ett antal sinus formade fingrar
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 och så vidare
------------------------------------------------------------------ dessa är repetetivt kopplade till
------------------------------------------------------------------ dessa kopplingsledningar
------------------------------------------------------------------ dessa kopplar kapasitivt till
------------------------------------------------------------------
Den sjutbara delen som sänder ut kapsitivt en 4-fasig signal över dom längsgående ledningarna som den gämmför med
en kapsitiv probe finger ovan den sinusformade delen .
Drar man dom fort, hoppar dom över en hel sykel med faser och läser då fel.
Men det är bara och nolla.
Börjar ni förstå principen.
// Sten
Solderman -=>====-----------------------------------------------
Löder bättre än jag stavar.
Hann berättade för miga att dom var kapasitiva. Och delvis absoluta.
På den bakre delen ligger ett kretskort med ett mönster etsat.
Elektroniken i den skjutbara delen sånder ut en signal på några faser typ 4.
^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ här har den ett antal sinus formade fingrar
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 och så vidare
------------------------------------------------------------------ dessa är repetetivt kopplade till
------------------------------------------------------------------ dessa kopplingsledningar
------------------------------------------------------------------ dessa kopplar kapasitivt till
------------------------------------------------------------------
Den sjutbara delen som sänder ut kapsitivt en 4-fasig signal över dom längsgående ledningarna som den gämmför med
en kapsitiv probe finger ovan den sinusformade delen .
Drar man dom fort, hoppar dom över en hel sykel med faser och läser då fel.
Men det är bara och nolla.
Börjar ni förstå principen.
// Sten
Solderman -=>====-----------------------------------------------
Löder bättre än jag stavar.
-