Mitsubishi ADLD > RS232. Dataloggning i bilen.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Mitsubishi ADLD > RS232. Dataloggning i bilen.

Inlägg av Rossen »

För ett tag sen blev jag intresserad av att bygga en datalogger till bilen, mest för "kulattbygga" faktorn men även för möjligheten att läsa felkoder och liknande.
Att köpa något färdigt instrument var uteslutet av ekonomiska skäl.
Googlade runt (visste ni att Google försöker stoppa användningen av det ordet?) ett tag och efter några dagar hade jag samlat på mig lite scheman, hemsidor och PC mjukvara, verkar föredömligt enkelt :)
Det första jag hittade var den här killen som byggde allt själv i en inte allt för estetisk låda.
http://www.fascinationsoftware.com/FS/h ... Cable.html

Kopierade raskt av hans inköpslista till Elfa och konstaterade att delarna går på under 150 kronor :)

Fortsatte surfa runt och råkade på den här när jag letade programvara.
http://mmcdlogger.sourceforge.net/

Det första kopplingsschemat på den sidan dök upp på ett DSM (Diamons Star Motors, samarbete mellan Mitsubishi och Chrysler) forum för en massa år sedan. Här har killen utgått från det och vidareutvecklat en mycket kompakt och enligt mig skitfin plugg.
Det är den här jag vill kopiera!

Här dyker jag dock på två problem:
Ett, jag har ingen utrustning för att göra mönsterkort eller löda smått så startkostnaden är hög.
Två: Regeringen säger blankt Nej, har för många påbörjade projekt till bilen som ligger och skräpar, samt att den eventuellt ska säljas. Lite Pussywhipped kanske men hon har en poäng, den ekonomiska situationen är inte heller idealisk (amorterar av bostadslån, Snabbt).

Så där står jag nu, fingrarna kliar, plånboken gapar tom och brödkavlar riskerar att få en flygfärd :p

Anledningen till att jag lägger upp det här är för att samla ihop informationen på ett ställe, har sparat ner alla hemsidor jag länkat till så om de tas offline har jag de ändå. Programvara för PC fick jag tag i i en mörk gränd av internet av skuggiga människor ;)

Ska skicka ett mail till killen som gjorde den snygga pluggen och fråga om han ritade sitt kort i CAD program och om man i sådant fall kan få en kopia.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vilket schema är det du vill göra kretskort av?

De jag såg var så små, så om du vill kan jag göra en kretskortslayout i Eagle. Tyvärr håller jag på att bygga om min etsutrustning, så jag kan inte etsa kortet, men det kanske finns någon annan som kan hjälpa till med det. Det vore ju trist om projektet slutade redan i planeringstadiet. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns en på forumet som etsar kort åt dig. Tyvärr minns jag inte namnet kostar inte mycket heller, annars finns ju alltid experimentkort.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Det här schemat vill jag kopiera:
Bild

Och bygga en sån här:
Bild
Bild

Och eventuellt en riktig kontakt till uttaget istället för tre lösa sladdar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Oki, jag ordnar det under helgen.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

:shock: Va!? Menar du allvar? vilken service! Det är ju helt Wunderbaum! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Skulle just sätta mig med Eagle och fixa layouten, men nu syns inte bilderna i tråden.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Sidan gick ner för ett tag sen.
Tur att jag sparade ner sidorna igår :D
http://janne.levenrot.se/datalogger/dat ... ge.net.htm
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Försöker hitta den där dioden (1N914) men kan inte hitta den någonstans, är det någon Amerikatt beteckning eller är jag bara blind?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

datablad på den finns HÄR och jag tror inte det är särskilt kritiskt utan du kan säkert sätta en vanlig 1n4148 eller liknande.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Ok, tack så mycket..
Sitter och försöker lära mig hur Eagle fungerar och har lyckats kalkera schemat ovan men när jag försöker rita layouten (den första, komponentplaceringen) så stämmer det inte med schemat av någon anledning, två resistorer hänger t.ex i luften och lysdioden får båda anslutningarna på samma ben...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Testa att klicka på rastnet efter att du har placerat ut komponenterna, vet inte om det hjälper men....

EDIT: Kolla så att alla anslutningar i schemat verkligen hänger ihop genom att flytta en komponent i taget. Skulle tro att det är där du fått fel.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Ok, provar det ikväll.

förresten, var iväg till Kjell & Co idag och passade på att titta på en D-SUB 9 kåpa och innermåtten var verkligen minimala, skulle visserligen vara ballt om allt får plats men en större kåpa kommer nog behövas, har ni sett något någonstans? kom på att en rs232-usb konverter har en helt OK kåpa men lite mer luft.

Innermåtten på kjells kåpa är:
L = 27,5 mm
B = 17 mm
Minus skruvfästen 2x ø6,4 mm som sitter 6,9 mm från kabeländen.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Visst ser det ut som att lysdioden är ytmonterad? provade det före helgen med förbluffande bra resultat :) vad ska man med hål till?!?! :D
Skriv svar