Att vilja lära sig är hedersvärd!
Att bli sur för att någon skrivar att det var ett mycket rörigt inlägg anser jag som barnsligt, inlägget ser faktisk ut som om att det är skrivit i ett enda andetag av en andfådd person.
Men hur som helst: att vilja lära sig är bra!
Jag pillar en del med PIC, jag har en WISP628 som fungerar bra och jag kan ASM (MPLAB) och C (MikroC) till dom. Det finns AVR också, jag har inte använd sådana men de är nog helt OK också.
De flesta som vill lära sig µC-programmering börjar med att blinka en lampa, mest för att få ett hum om hur grunkan fungerar.
På Microchips hemsida finns det en guldgruva av AN (Application Notes = "hur kan man göra") och information, databladen är ganska lättlästa osv. Detta gör att jag rekommenderar PIC, det är alltså helt enkelt mer pedagogisk på den site.
En del AN är knepiga till tusan (specialfunktioner), andra är oerhört enkla, man kan ladda ner dom o kolla scheman + kod samt förklaring.
Skulle vi börja här med att lära ut "blinka lampa" till varenda som vill lära sig sånt blir forumet snabbt fullt med sånt.
Så börja kolla på
Microchips hemsida och samla lite idéer, sedan börjar det klarna lite. Frågor kan man fint ställa här, även såna som är oerhört nybörjarnivå men det krävar oftast att man iaf. har försökt, det är INTE ovanligt att man inte förstår delar av databladet osv och då frågar man helt enkelt.
Så andas ut, titta runt och försök igen.