Sändare och mottagare för 500meter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sändare och mottagare för 500meter?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag behöver någon form av sändare och mottagare för att kunna skicka data mellan två PIC-kretsar. Avståndet är ca 500meter pippivägen. Det är *nästan* fri sikt, bara ett hus mellan.

Det ska sitta en PIC-krets med sändare och mottagare i huset och en likadan uppsättning på ett annat ställe. Komunikationen kan se ut såhär:

Skicka 30-40bytes från plats A till plats B.
Plats B skickar tillbaka 30-40bytes till A.
Vänta 30 minuter och så reperteras proceduren.

Datan ska kunna skickas åt båda hållen, men det behöver inte kunna skickas data samtidigt som det tas emot data. Jag har inget krav på hur snabbt det ska skickas, bara det inte tar mer än 10 minuter. :)

Tips på sändare och mottagare?
Helst inte mobiltrafik via SMS eller liknande, jag vill kunna vara "uppkopplad" hela tiden.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag har tyvärr ingen lösning att komma med. Jag blev lite nyfiken på vad du ska göra... :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag blev lite inspirerad av den här tråden där Soap säljer ett fjärrkontrollsystem till parkeringsvärmare för bilen.

Jag ska inte bygga en likadan, men däremot ett liknande system så att man hemifrån kan fjärrstyra diverse grejjer på bilen som uppvärmning, is-tining av bakrutan, kolla om man glömt stänga på larmet, mm. Sedan skulle man kunna göra samma sak fast tvärt om, dvs sitta i bilen och kolla status på grejjer i lägenheten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har inte något specifik lösning, men har det inte
varit flera trådar nyligen om korthålls radiokommunikation ?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

PMR-radio kanske. Man kan ju köpa ett par för under 300 spänn.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle själv vilja ha något liknande och började experimentera med prm och dtmf, minskade ner det lite och körde för min egen del envägskomunikation med pmr och tonsystem, funkar bra men vill fortfarande ha pmr( eller annan vanlig radio) OCH tvåvägs med dtmf, riktig långsam kommunikation men enkel och störsäker
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag förstår att det är fast monterade grejor och om du då tar ett par LPRS-moduler (länk på min hemsida) av typen ER400TRS-02 kan du med en vanlig dipol klara 200-300m.

Om du nu struntar i de regler det finns med såna licensfria radioer kan du ju bygga en riktat antenn som kraftigt ökar räckvidden, det kan vara en Yagi eller en Helical beroende på humör, jag skulle rekommendera en Yagi.

Acal som säljer LPRS-modulerna har även andra lösningar som kan räcka långt, kolla under "Wireless & Embedded".
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Den absolut lättaste lösningen är PMR. Dock är det förbjudet att köra annat än tal i PMR446. Att byta antenn på dessa för en bättre räckvidd är också förbjudet.

Någon radiomodul är också ett alternativ, de sänder ju på ISM-frekvens där data får överföras, men kopplar man på en riktantenn på dessa, kan det bra hända att maximal tillåten strålningseffekt (ERP) överskrids... ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lättaste lösningen är en färdig modul med felkontroll och allt färdigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fördelen med en riktat antenn är också att det kan rensa bort vissa störningar, LPRS-modulerna skulle tydligen ha ett helt protokoll med återsändning osv inbyggd.

Och precis som Macce skrivar: man ska hålla koll på att ERP inte överskrids *host* :vissla: ..... för inte vill man väl tänja på gränserna. ;-)
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Macce skrev:Den absolut lättaste lösningen är PMR. Dock är det förbjudet att köra annat än tal i PMR446.
Vilka språk får man prata på då, och vad är ett "språk"?
Svenska? Arabiska? Japanska? DTMF? Binärt?

Som sagt, vi vill ju inte tänja på några gränser... :D :roll: :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns ju en superful lösning, en talsyntes i sändaren som säger bokstavs och sifferkombinationer och en röstdetektor i mottagaren :twisted: :lol:
kanske skulle kunna vara något, världens sämsta och slöaste dataöverföring,
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Pjoms: Minns inte att det skulle vara några begränsningar i språk man får använda, såvida man pratar.

Jag är inte så jättebrydd ifall man riktar sin signal fastän man inte skulle få göra det osv. så länge som man inte stör någon och man håller sig till de frekvenser där man får vara.

Stör man någon annan eller sänder på frekvenser där man inte skulle få sända borde man bli straffad, vilket man också kan bli.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det första jag tänker på är att jag inte vill störa någon och att ingen stör mig (eller rättare sagt mottagaren). Det blir enklast så.

PMR hade varit perfekt. Grym's lösning känns lite ...besvärlig :lol: men det hade säkert fungerat.

Jag gillar idén med ER400TRS-02 och en dipol. Det bore fungera. Dessutom bor jag högt upp, så det finns bra möjligheter att montera antenn. Huset jag bor i är lite skumt om man ska räkna våningar. På framsidan ser man 5 våningar, men på baksidan är 2 av våningarna (med pub, affärer, mm) under marken. Fönstret närmast bilen är ca 12meter över marken, så det skulle kunna gå med en vanlig dipol.

Det lutar nästan åt att köpa några LPRS-moduler och testa. Fungerar det inte till detta så finns det en massa andra roliga användningsområden för dem. :)

Jag tittade förresten även på Acal's länkar och hittade Circuit Design's sajt. men jag har inte hittat så mycket data om räckvidd mm, plus om de är tillåtna i sverige. Det var främst TX/RX-modulerna som jag tittade på.

edit: Kollade avståndet igen mellan lägenhet och parkering. Det är mindre än 500 meter, kanske snarare 200-300 meter. Tyvär har jag universums sämsta ögonmått, så det är svårt att uppskatta avståndet mer noga. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med en dipol på LPRS-modulerna klarar du lätt 300m. Jag brukar montera 2 st 170mm länga ledare direkt från modulen och ut till var sin sida.

Testa, duger det inte är det bara att bygga en blygsam Yagi kring detta, med så kort avstånd är det knappast något problem alls.
Skriv svar