Ännu en SID-Synth (Step C) (Uppdaterat 1 Okt)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ännu en SID-Synth (Step C) (Uppdaterat 1 Okt)

Inlägg av Noddan »

Jag har alltid gillat ljudet som en Commodore 64 ger ifrån sig och lyssnar gärna på gamla TV-spelslåtar när jag är sugen på musik. Jag håller också på att spara ihop pengar till en sjysst midiklaviatur och någon bra synthmodul, givetvis behöver jag också ha en SID-Synth så att jag kan spela med till Auf Wiedersehen Monthy och Paperboy :). Jag hittade ett bra färdigt SID-Synthprojekt som heter Midibox SID, mer information återfinns på uCApps hemsida. Jag tänker bygga Step C, det vill säga en komplett kontrollpanel där man kan ställa in alla parametrar med rattar och knappar. Det ger en mycket bättre känsla än att sitta och ändra parametrar i en dator. Jag tänker börja med att bara använda en kärna med en 8580, den nyare revisionen av SID-chippet. När det är klart tänker jag expandera med två äldre 6851-chip och en 8580 till.

Allt hittills.. (17-September-2006)

Det här projektet har legat i startgroparna ganska länge, nästan ett halvår för att vara mer exakt. Jag beställde en hög komponeneter som skulle användas, men eftersom jag inte hade någon programmerare till mikroprocessorn (som är en PIC, hör och häpna) kom aldrig projektet riktigt igång. För en dryg vecka sedan reparerade någon ETA:s programmerare och då började jag med projektet. Jag har börjat med att bygga CORE-modulen, alltså själva kärnan som kommer att styra synthen. Den tar alltså midisignaler in och kommer sedan att konvertera dessa till styrsignaler för ljudchippet på SID-modulen som skall byggas senare. Jag har utgått ifrån den färdiga designen och ändrat den lite grand, bland annat tagit bort spänningsregulatorn och likriktarbryggan eftersom jag tänker köra den på 5VDC direkt.

BildBildBild

Jag hittade ett par snygga MIDI-kontakter, jag vet inte om de kommer att passa i den slutgiltiga lådan sen men de duger absolut så länge. Billiga var dom också, tio spänn styck. Hela kretskortet är färdiglött och jag har lyckats programmera mikroprocessorn med bootloaderprogramvaran som ger möjlighet att ladda över olika program via MIDI-interfacet. Jag har även lagt över MIOS (operativsystemet) till PICen vilket visar att bootloadern fungerar som den ska. Jag använder mig av en USB-MIDI-pryl för att ansluta kärnan till datorn.

BildBildBild

Vad är då nästa steg? För det första ska en LCD-display anslutas så att jag kan få se texten "Ready" och veta att allting faktiskt fungerar som det ska. Sen ska den andra delen, SID-modulen byggas. Jag har beställt ett färdigt dubbelsidigt kretskort till den för att få så bra ljudkvalitet som möjligt. I samma beställning lade jag med alla rotary encoders som jag kommer att behöva till en komplett kontrollyta, femton stycken blev det totalt. Jag har också fått hem hundra vita lysdioder ifrån eBay som jag tänker använda till matrisen, inga blåa lysdioder på min fina synth inte!

Projektloggen finns även på min hemsida, http://noddan.violavita.com men den här kommer att hållas lika uppdaterad.
Senast redigerad av Noddan 1 oktober 2006, 20:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Ska bli mycket kul att följa!

Vad har du tänkt dig för design på synthen? Vilket case osv.

Själv börjar jag bli färdig med min lilla skapelse. Allt är i funtionellt skick, har egentligen bara några kontakter kvar att sätta dit. Bilder kommer.
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

Blir kul att följa!

Har själv hållit på av och till under över ett år med min quad-sid. De senaste månaderna har gått åt till att leta låda till projektet, men eftersom hammond-lådan jag tittat på är helt omöjlig att få tag i så handlade jag 2m ek-planka på brädgården idag. Ska försöka få ihop en ram till lådan av den nu i veckan och sen kanske jag kan få någon att fräsa frontpanelen till den (pratade med Fagge om det för ett år sedan men levde på hoppet om att få tag på hammondlådan.)

/offe
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

jack:
Jag hoppas också på att det ska bli skoj att följa ;) Hittills har saker och ting gått ganska bra iallafall. Har kikat en del i din tråd och är lite avis, blev en mycket snygg frontpanel det där.

Jag tänker nog försöka få in den i ett 2U-rack, eller möjligtvis 3U beroende på hur mycket utrymme som behövs. Jag vill inte ha en massa plottriga färger i onödan så det blir huvudsakligen vita lysdioder (framförallt till matrisen). Har även hittat en snygg svart/vit-display på farnell som jag troligtvis kommer att använda.

Är lite avis på både dig och offe som har kommit såpass långt redan. Känns som att det ligger långt fram i tiden. Jaja, det är skoj att bygga också :)
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Nyinkomna komponenter! (1-Oktober-2006)
Dags för en uppdatering! Jag har fått hem lite prylar ifrån SmashTV för att kunna bygga SID-modulen. Jag beställde ett SID-kort med alla komponenter som behövs, en bankstick för att kunna spara lite ljud senare samt alla Rotary Encoders som behövs för en komplett kontrollpanel när det blir av. Kretskortet till SID-modulen är riktigt snyggt och med jordplan på båda sidor för optimal ljudkvalité ;).
BildBildBild
Egentligen borde man alltid beställa kretskort istället för att göra egna, det blir mycket snyggare och spar både tid och bekymmer. Tog även en bild på komponenterna och alla rotary encoders, sitter och vrider på dom lite då och då. Härlig känsla i dom :) Tror det är 24detents/varv vilket jag tror kommer att ge ganska lagom hastighet när allt är färdigt. Hittade även en till C64 på en loppmarknad tidigare idag, 150 spänn fick den allt vara värd. Nu har jag två 8580, någon av de borde iallafall fungera.
BildBildBild
Tjille
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 februari 2007, 14:33:00
Ort: Göteborg

6581 och 8580

Inlägg av Tjille »

Finns två 6581:or ute på Tradera. Har flera och även några 8580:or. Någon som är intresserad?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du drog upp en fyra månader gammal tråd för att berätta samma sak som i köp&sälj-delen? :)

Jag hade inte sett den här tråden, så lite nytta var det ändå. :D
Märkte några små roliga grejjer:

"Jag har beställt ett färdigt dubbelsidigt kretskort till den för att få så bra ljudkvalitet som möjligt"

"Kretskortet till SID-modulen är riktigt snyggt och med jordplan på båda sidor för optimal ljudkvalité"



Oavsett hur bra kretskorten är så lär det nog inte bli så mycket bättre ljud än det som 8-bitarskretsarna kan leverera. :)


Men hur har resten av projektet gått? Det vore jättekul att se en fortsättning.
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Förvisso, men det känns bra att ha riktiga kretskort :) Projektet ligger på is på grund av pengabrist helt enkelt. Skall tas upp så fort fästmön får ett jobb, hon har precis slutat plugga. Håller även på med hemautomation som har fått större delen av min lediga tid :) Men färdig ska den bli!
Senast redigerad av Noddan 5 februari 2007, 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Hur kan en moderator citera närmast föregående post?
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Han tänker sig inte för. Dessutom borde han inte vara moderator längre egentligen :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:)


Det låter bra att projektet bara har paus.

Var hittade du de DIN-kontakterna?
Skriv svar