Nätaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Nätaggregat

Inlägg av gurgalof »

Jag ska bygga ett nätaggregat! Jag har en transformator som levererar 24v och 12a. Någon som kan "hjälpa" mig. Jag vet inte hur jag ska göra.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Kolla här:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/ps3010/ps3010a.html

0-30volt 0-10Amp (går säkert med 0-12A)

Det är 4 sidor.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

ok men kan det inte bli överhettad då?
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Beror på vad du har för effekttransistorer. Tror det är 2N3772. Ta en extra transistor och lite större kylfläns med fläkt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

gurgalof skrev:ok men kan det inte bli överhettad då?
Så länge du inte belastar nätagget med mer än vad original-schemat säger att den klarar av så spelar det ingen roll om du så har en trafo som kan leverera 10 ggr så mycket ström (Ampere alltså) som den 'riktiga' trafon.

Lite menlöst grovt uttryckt kan man säga såhär:

Amperen kommer inte 'farande av sig själv' från trafon, utan först när man belastar den. Volten däremot ligger på hela tiden och kan orsaka överbelastning om man har för hög voltstyrka (spänning).
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

men om jag vill ta ut 12a då
jag ska göra det åt min pappa och han vill nog ha ut full effekt
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Leta fram en fetare transistor eller parallellkoppla fler av samma sort.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

ok åsså skadar det nog inte med extra kylning...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast å andra sidan är 12A bara 20% mer än 10A. Och en väldesignad konstruktion borde klara av 20% överström utan att brinna upp eller sluta fungera pga något katastroffel.

Trissorna är specade för 20A (max 150 W) STYCK! Och det är 4 st paralellt vilket borde ge 80 A (max 600 W)...

Dessutom har det där bygget redan en fetstor kylfläns och två st fläktar. Och det har inbyggt överströmsskydd.

Jag tror inte att du behöver oroa dig.

Vad ska förresten din farsa använda agget till?
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

vet inte men om han ger mig en transformator som ger ut den strömmen så kan jag ju inte säga att han bara får ta ut 10a, det låter lite konstigt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26409
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

(24*1,4)V*12A=403W Så det är nog lungt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Läser man texten så ser man rekommenderar han att man använder en 12A eller 15A trafo...

Det verkad dock inte vara något enkelt nybörjarbygge direkt. Det är en hel del intrimmningar som ska göras och konstruktionen av något med såhär pass stora strömmar är inte helt enkelt att få till smärtfritt.

Man hamnar nog på en rejält bra bit över 1000-lappen för den här bygget med låda och mätinstrument inräknade.
This transformer is a real heavy one and weighs several pounds. If you're planning to use it with heavy loads, I would suggest to get one which can provide 12-15Amps at a desired voltage, but, the 10-amp transformer listed in the parts list will work. The difference is that the 10 amp transformer gets pretty hot if you use it at the maximum current. If you would have a 12-15 amp type it will only get a little warm. In my case, do use the 10amp setting often but not for extended periods. A couple hours at best.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Lådor i den kalibern bygger man själv, instrumenten kan man bygga av slaktade multimetrar från biltema eller så, dom klarar ju att mäta upp till 10A. (men om han ville ha 12 A så är det värre

Vad är skillanden mellan - och gnd i detta schemat? det sitter bara en liten drossel mellan:
Bild

på den här bilden tycker jag att det ser konstigt ut oxhå, kolla på tjockleken på sladdarna till de olika anslutningarna, varför har - så smal sladd?

Bild
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Ang. L2 bör du kolla i texten (som antagligen finns i anslutning till bilden, där du hittade den (har du länk du vill dela med dig föressten?)
-Troligen för att filtrera bort AC

Verkar som den tunna kabeln är som referens (driva LED eller spänningsmätare kanske?)
Strömmen ska (enl. schemat) gå genom L2, således till S2a (den switch som syns i bilden, alltså är den tunna kabeln något som inte är utritat i schemat

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer utan att veta mer om kopplingen
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Robert Nielsen skrev:Kolla här:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/ps3010/ps3010a.html

0-30volt 0-10Amp (går säkert med 0-12A)

Det är 4 sidor.
Xyzzy här har du den!
Skriv svar