Edit: Denna fråga har mynnat ut i ett projekt.
Efter att ha suttit och stirrat på min egen koppling för länge går det bara runt. Känns lite pinsamt

Kan någon kolla att jag tänkt rätt?
Främst handlar det om SR vippan. Har jag rätt i att ingångarna är "aktivt låga"? Har jag använt rätt utgång för att få önskad funktion?
Anledningen till att jag frågar här på forumet är att jag för tillfället inte kan labba hemma. (Saknar viktiga delar typ labbaggregat och hittar inte mina labbplattor.)
Kort om hur det är tänkt att det ska fungera.
När kretsen får spänning får ingången samtidig "insignal" (50Hz växelström). Kopplingen med första transistorn och RC nätet ser till att första grindens ingång är stabilt låg. Det andra RC nätet är en "power on reset".
Tanken är att när kretsen startar är den röda LEDen tänd. När insignalen faller bort släcks den röda LEDen och den gröna LEDen tänds. Den gröna LEDen förblir sedan tänd så länge kretsen har spänning. Den röda LEDen kommer att fortsätta att indikera närvaro/frånvaro av insignal. LEDen är tvåfärgad och kommer att lysa först rött sedan grönt och därefter omväxlande gult och grönt.
Schemat.

Klicka på bilden för större version.
Syftet:
Kretsen kommer att byggas in i min renoverade/ombyggda lödstation. Det är en gammal Weller 24V 50W (2A) lödstation med mekanisk/magnetisk temperaturreglering i spetsen. Min krets är tänkt att, genom att övervaka strömförbrukningen, tala om när lödkolven är varm och när den "värmer på lite mer".
Alltså. När man slår på lödstationen lyser det rött för att indikera "kall" lödkolv. När lödkolven blir varm växlar ljuset till grönt. (Klart att löda.) Där efter indikerar den med gult varje gång den värmer på.
Lödstationen är en tidig föregångare till denna. Såg inte lika dan ut då men har samma data och samma spetsar.
(PS. Detta är min första egna tråd.

Edit: Rubriken.