Analyshjälp, av logik. *Löst* -> Projekt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fransson

Analyshjälp, av logik. *Löst* -> Projekt.

Inlägg av Fransson »

Analys- alternativt labb- eller simuleringshjälp, av simpel logikkoppling.

Edit: Denna fråga har mynnat ut i ett projekt.

Efter att ha suttit och stirrat på min egen koppling för länge går det bara runt. Känns lite pinsamt :oops: med min erfarenhet att fråga. Men

Kan någon kolla att jag tänkt rätt?
Främst handlar det om SR vippan. Har jag rätt i att ingångarna är "aktivt låga"? Har jag använt rätt utgång för att få önskad funktion?
Anledningen till att jag frågar här på forumet är att jag för tillfället inte kan labba hemma. (Saknar viktiga delar typ labbaggregat och hittar inte mina labbplattor.)

Kort om hur det är tänkt att det ska fungera.
När kretsen får spänning får ingången samtidig "insignal" (50Hz växelström). Kopplingen med första transistorn och RC nätet ser till att första grindens ingång är stabilt låg. Det andra RC nätet är en "power on reset".

Tanken är att när kretsen startar är den röda LEDen tänd. När insignalen faller bort släcks den röda LEDen och den gröna LEDen tänds. Den gröna LEDen förblir sedan tänd så länge kretsen har spänning. Den röda LEDen kommer att fortsätta att indikera närvaro/frånvaro av insignal. LEDen är tvåfärgad och kommer att lysa först rött sedan grönt och därefter omväxlande gult och grönt.

Schemat.
Bild
Klicka på bilden för större version.

Syftet:
Kretsen kommer att byggas in i min renoverade/ombyggda lödstation. Det är en gammal Weller 24V 50W (2A) lödstation med mekanisk/magnetisk temperaturreglering i spetsen. Min krets är tänkt att, genom att övervaka strömförbrukningen, tala om när lödkolven är varm och när den "värmer på lite mer".

Alltså. När man slår på lödstationen lyser det rött för att indikera "kall" lödkolv. När lödkolven blir varm växlar ljuset till grönt. (Klart att löda.) Där efter indikerar den med gult varje gång den värmer på.

Lödstationen är en tidig föregångare till denna. Såg inte lika dan ut då men har samma data och samma spetsar.

(PS. Detta är min första egna tråd. :wink: )

Edit: Rubriken.
Senast redigerad av Fransson 12 september 2006, 16:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja någon gång så ska det vara den första, kändes det läskigt?

Jag tror inte det ska vara något problem med det logiska. De dubbla antiparallell dioderna, en av dessa går att ta bort Begränsa den negativa halvperioden med 1 diod. Seriemotstånd behövs in till transistorn, eventuellt även ett motstånd bas - emitter. Sedan ska du veta att RS- vippor är känsliga för störningar, kanske 100 pF på ingångarna behövs. Testa utan det är ju inte en saturnusraket som störtar.

Strömförsörjningen kan du ta från lödkolvstransformator, envägslikrikta och en måttligt stor glättkonding (gissar på 10-100 uF) en 7805 och inte så förbaskat många kondingar runt 7805. Emitterföljar transistorerna är inte helt nödvändiga HCTTL driver ganska bra men det beror om man ska ha solbrillor på.

Lycka till

Jag har en med transformator som det står ELFA på, den är bara 33 år men ligger alltid i verktygslådan.

Prototypen
Fransson

Inlägg av Fransson »

Råkade kanske utelämna några viktiga saker när jag valde att dölja komponetvärderna.
För jag tänkte använda CMOS logik (4011) vid 12V för att inte bränna enmassa tomgånseffekt i stabben. Har även bytt ut orginaltrafon till en ringkärna med 2*12V ut så jag kan få hevågliktikning med bara två dioder. (12*sqr(2)-0,7~16,27V minus rippel till staben).

Till ingången tänkte jag koppla en hemmagord strömtransformator. En spole på ringkärna som träs över ena tilledningen. :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan Fransson

titta på denna koppling en del enklare http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... kolven.jpg

Prototypen

Edit inga åäö i internetadresser
Fransson

Inlägg av Fransson »

Tjaa...
Det är en förenkling... Men när jag redan har en lämlig spole till strömtransformatorn blir den ganska marginell.

Ska dock ha den i åtanke. Om mina labbar med strömtransformatorn skulle misslyckas.

Men... 24V*sqr(2)-o,7V~33,24V bränner rätt bra i stabben.
Min lösning med dubla lindningar är bättre. (Ritar kanske en skiss senare.)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ta ut envägslikriktningen på mittutaget, bränner bara hälften.

(33-12)V * 15 mA = 315 mW
(17-12)V * 15 mA = 75 mW

Jag tycker inte något av fallen är avskräckande.

15 mA är medelvärde, 10 mA lysdiodström lyser alltid och ytterligare 10 mA flippar till och från, 4011 drar "ingenting"

Prototypen
Fransson

Inlägg av Fransson »

Egentligen försöker jag skona trafon. :roll:
(Trafo 50VA, lödkolv 50W, förvisso "pulsad" :D )
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Trafo = 50VA
kolv = 50W/2 ungefär
Elektronik 0,5 W

Lufta trafon lite bättre så överlever den.

Prototypen
Fransson

Inlägg av Fransson »

En mycket förenklad skiss på hur jag tänkt göra likriktningen.
Har dessutom ritat in "mätdioderna" om de mot förmodan skulle behövas.
Har dock inte ritat in lödkolven, men den tror jag du kan "fantisera" in själv. :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men??? varför tusan har du de 2 dioder sittande paralell? Bort med dom och en bygel mellan vetja!
Fransson

Inlägg av Fransson »

De parallella dioderna är mätdider för att detektera strömmen.
Läs början av tråden och kolla prototypens förslag till förenkling (schema) så blir det tydligt. :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja mycke ska man se innan bildskärmen slocknar.

Smart koppling med 24 volt AC till kolven och helvåglikriktning med halva AC spänningen. Du får konstruera åt mig. Men den ena antiparallell (högra) måste vara 2 i serie (1N5404 typ).

Cadda nu ett snyggt kort och skicka till mig och min gamla lödkolv.

Prototypen
Fransson

Inlägg av Fransson »

Jag sa att det var en "mycket förenklad skiss". :wink: :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Förenklad men om man läser från början och lappar ihop de tre skisserna så blir det helt komplett. IceCap är lite snabb att dömma, sitter det inte en PIC där så fungerar det inte.

Än en gång en koppling som imponerar på mig.

Prototypen
Fransson

Inlägg av Fransson »

Jag har nu lagt upp denna Lödstationsövervakare som ett Projekt.
Skriv svar