STYRNING AV ERICSSON 1018 HJÄLP !

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hasse
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 juni 2003, 17:12:44

STYRNING AV ERICSSON 1018 HJÄLP !

Inlägg av hasse »

Hejsan !
JAg har tänkt att styra ett relä via en mobiltelefon :) jag äger en gammal Ericsson 1018 S , och tänkte använda "kontakten" som sitter under telefonen... men hur kopplar man ? Jag vet att den har 5 volt, men det verkar som jag ALLTID har det , inte bara när det ringer till telefonen...
Hur kopplar man !?
Snälla hjälp mig .
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

Testa sök på google efter "pin out" konfigurationen på kontakten
Användarvisningsbild
hasse
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 juni 2003, 17:12:44

Inlägg av hasse »

Jag har sökt på "pinout" på google, men inte blir jag klokare för det :cry:

JAg har provat att mäta spänningen ut från stiften från telefonen i , helt avslaget läge, i "standby" läge (normal läge) samt i läge där annan telefon ringer upp denna Ericsson 1018 telefon . Det jag vill ha är en utsignal på 5 volt endast när telefonen blir uppringd :)
Men i nuläget (med mina mätningar) så blir det ingen spänningsskillnad mellan normalläget och uppringningsläget !

Måste man skruva upp telefonen och försöka leta spänningar där :? :?:
eller ska man använda ett handsfree, (aktiveras något extra stift då )????

Någon som kan svara på mina funderingar ? Tacksam för svar !
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ett annat sätt är ställa in telefonen så att den svarar automatiskt och sen koppla den till en tondekoder så att man med hjälp av att trycka på nån knapp i andra sidan av luren styr olika saker.
Användarvisningsbild
hasse
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 juni 2003, 17:12:44

Inlägg av hasse »

Jag är inte så duktig på sådant här :? men jag är intresserad :wink: ! Är en tongenerator samma sak som en DTMFavkodare ?? :?: :?:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har kollat runt lite, men har inte hittat någon bra information om den där. Du får nog ta och göra en DTMF avkodare som känner av signalerns i mobilrn. Då kan du ju göra mycket mer, tex ha kod och kanske styra flera saker. Men detta är ju då mycket mer avancerat.
Användarvisningsbild
hasse
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 juni 2003, 17:12:44

Inlägg av hasse »

Hmm ja, då jag är MYCKET NYBÖRJARE och knappt det :D så är det mycket avancerat för mig att göra någon styrning av DTMF-avkodare. Men visst skulle det vara kul. Finns det "färdiga byggsatser" för Dtmf ? :?:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ett annat sätt om man inte vill pilla med mobilen är att köpa en sån extern vibrator som känner av om någon telefon ringer i närheten, sen skruvar man isär den och tar styrsignalen därifrån..

dock kan man bara styra en sak men d e alltid nått..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

när du mäter på pinnarna, hur mäter du? Hur vet du vilken som är GND (jord)? Hur många pinnar finns det?
Användarvisningsbild
hasse
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 juni 2003, 17:12:44

Inlägg av hasse »

Klicka på denna länk ! http://www.pjd.nu/site/?pinout#_table1
så ser den ut...men jag vet inte om det är samma till min telefon :?: :?:
Men det verkar stämma :? jag vet vilken som är jord (GND) och enligt mina mätningar så har jag på stift 1, 2, 4, 6, och 7 0volt mätt till GND, på stift 3, 5, 8 och 9 finns det 3,16 (!) volt och stift 12 mätt till GND så har jag enl min multimeter 4,71 V

Det finns tot 12 pinnar som på bilden (länken).
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

och ingen av dom ändras när telefonen ringer?

EDIT: Mät mellan GND och pinne 8. Låter som att det är rätt. Alltså mät där när telefonen ringer och när du har svarat.
Användarvisningsbild
hasse
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 juni 2003, 17:12:44

Inlägg av hasse »

Det finns alltid 3,16 volt mellan pinne 8 och gnd, det blir ingen skillnad om jag ringer till telefonen eller om jag svarar. Däremot på stift 6 så finns det alltid 3,16 V och när det ringer är det samma spänning men svarar jag så ökar spänningen till nästan 5 V..

Hmm det vore bättre om jag hade 0 volt som ökar till 5 volt om jag endast ringer till telefonen, på såndant sätt så kostar det inget att aktivera reläet som ska dra/släppa ... :)
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Borde du inte ha signal ut på "audio out" när det ringer? Har du oscilloscop så kan du ju prova mäta, eller tryck dit någon liten hötalare, är ju växel spänning, så det kan ju vara lite klurigt att mäta med multimeter, är inte säkert att den hinner med på ljud så bra.
Användarvisningsbild
hasse
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 juni 2003, 17:12:44

Inlägg av hasse »

Öhh jag provade just med en annan Ericsson 1018S och där går det ut 3,16 volt från pinne nr 6 till GND ! Kan det bero på vilken inställning som man har gjort i telefonen ? :?

Finns det reläer som drar vid så låga spänningar ?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Du bör nog använda en transistor imellan och möjligen en annan strömkälla till reläet så att inte telefonens batteri dör direkt
Skriv svar