PLC-styrd villa

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

PLC-styrd villa

Inlägg av Emil_T »

Mina vänner och grannar begriper inte vad jag håller på med. Men så hittade jag detta forum och mina förhoppningar om förstående människor väcktes genast.
Förra året byggde jag och frugan ett hus. När vi ändå byggde och inga väggar var uppsatta så passade jag på att dra in några extra hundra meter elrör för eventuella tok-projekt.
Tok-projektet innebär följande:
En PLC av typen siemens S7 tar in info om solljus ute, temperaturer på plan 1, plan 2 och ute. Jag har byggt enkla analoga givare med fotoresistor och termoresistorer. Givarna är vanliga spänningsdelare där jag med PLC:ns analogingångar mäter spänningen över en av resistorerna. Fungerar uppenbarligen bra...
Rörelsedetektorer registrerar om någon är hemma/inne. Alla dörrar har vanliga NC-magnetbrytare.
Vad jag i huvudsak styr är ventilation, larm och utebelysning.

Ventilation:
Huset är utrustat med till- och frånluftsventilation med värmeväxlare. Jag vill nu kunna välja mellan ett auto-program eller manuell körning. Aggregatet körs på tre olika fläkthastigheter med hjälp av en trelägesbrytare som är kopplad till en stegtrafo. Trelägesbrytaren har jag ersatt med tre reläer + en huvudkontaktor. Trelägesbrytaren använder jag nu vid manuell fläkthastighet.
Nuförtiden är det vanligt med stora fönster på hus. Detta medför givetvis mycket ljus och därmed mycket värme inne. I programmet har jag därför lagt in att om solljuset har varit starkt en viss tid så skall fläkten gå till hastighet 2 för att hålla temperaturen inne i huset så konstant som möjligt. Jag har på detta sätt med hjälp av de olika givarna byggt upp ett hyffsat krångligt reglersystem för huset. Om jag skall förklara alla funktioner så blir jag aldrig färdig... Ventilationen har även ett viloläge. När ingen IR-detektor eller dörr har öppnats på 2.5 tim. stannar fläkten i några timmar för att spara ström. Den startar igen om man larmar av eller öppnar en dörr. Ventilationen har även att natt-läge. Sol-givaren säger att det är mörkt ute, vi passerar en IR-detektor på väg till sovrummet på plan 2, om ingen annan Ir-detektor på plan 1 blir påverkad i huset inom 20 min så går fläkten ner till hastighet 1. Då blir det tyst och lugnt så man kan sova. När solen går upp igen så måste man påverka en IR-detektor på plan 1 för att ventilationen skall öka på igen, om det är tillräckligt starkt soljus.

Larm:
Är väl egentligen ingen speciellt. Det är hemmabyggt och det blinkar lite här och där på huset. Har köpt en fjärrstyrning på kjell så man kan larma på och av utifrån, kan ju vara bra...

Utebelysning: (under uppbyggnad)
Min tanke är att med automatik ha olika utelampor tända varje kväll för att efter midnatt släckas helt. Allt för att lura eventuella tjuvar. En rörelsedetektor skall via PLC-n tända lampor både på garaget och på huset med vissa tidsintervaller.

Tips på mer saker som kan styras i ett hus önskas. Jag skulle vilja göra nåt med stegmotorer men jag vet inte riktigt vad...

//Emil
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det finns en algoritme för att räkna ut solens upp- och nergångstider, koppla utebelysningen med den så hade varit trevligt, såklart med lite automatik som när man kommer hem från jobbet osv....

Men du verkar ju ha tänkt på det meste redan.....
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Det går att premmunera från SMHI på deras väder, mera exakt än vad väderkartan ger. Jag såg en klippa som kopplade det till styrningen av temperaturen på sitt jobb.

När vädrets utsikter såg ut att bli dåliga, började han i god tid att värma på husen. När det såg ut att bli varmt, sängde han tidigt av värmen mm.

En liten inblick på avancerad inomhusmiljö styrning:-)

Mycket kul att läsa om dina projekt Emil_T!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Mycket kul projekt.
Men glöm inte visa oss massvis med bilder :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har ett tips, som jag ska bygga till pappa. Varsågod och stjäl idén: :)

Bor man i hus så är ju oftast brevlådan ute vid vägen. På vintern är det inget kul att gå ut bara för att upptäcka att man inte fått någon post. Då och då är min pappa bortrest och jag tar hand om posten. Istället för att gå dit bara för att upptäcka att det inte finns någon post så ska jag bygga en pryl som kan ta reda på detta:

* Finns det någon post?
* Är lådan halvful eller proppfull?

För att kolla detta så skickar man ett SMS till brevlådan(!), alternativt kollar statusen på internet.

Jag har tänkt lösa det genom att bygga en lite speciell brevlåda. På i botten sitter en grejj som håller koll på vikten. Det sitter även IR-dioder och fotodioder i alla sidor. I botten sitter en trådlös sändare som skickar in informationen i huset. Där sitter en dator och en mobiltelefon som ordnar resten.


Kunde även brevlådan kolla om det är reklam eller räkningar och isåfall starta en braständare så vore detta den ultimata prylen.... :lol:


edit: Mycket kul projekt förresten! Roligt att du verkligen byggt det. Annars är det lätt hänt att man bara har idéerna utan att göra något av dem. Särskillt när det gäller så stora projekt. Bra jobbat! :)
och som sagt: Lägg gärna upp bilder. Det är alltid kul.
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

Inlägg av Emil_T »

Oj oj här var det aktivitet. Äntligen en plats där människor begriper vad jag har byggt. Våra gäster undrar alltid varför mitt IKEA-medicinskåp är fullt med blinkande apparater och sladdar.

Den där postlåde-ideén har funnits i mitt huvud också. Det absolut fräckaste vore att ha rörpost in till huset från postlådan men det är väl lite väl svårt... Man kan ju sätta en vanlig industri-fotocell med reflektor i postlådan. Den måste dock drivas med solceller och batteri. Sen kan man ju köpa en 433MHz sändare- och mottagare på kjell så slipper man kabeln i grannens rabatter... Detta projekt får nog bli vintern 2008 typ...

Bilder kommer, har ingenstans att ladda opp dem... än.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Här har du 2 uppladdningsidor gjorda av forumsmedlemmar :)
http://pici.se/
http://www.laddaupp.nu/
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Det är relativt vanligt numera att man styr takbelysningen (och varför inte väl valda uttag också) i alla rum via en centralt placerad PLC samt att väggbrytarna då är kopplade med lågspänning till ingångarna på PLC'n. Det öppnar ju upp för del kuliga saker....men du hade "vanlig" el för övrigt?

Du kan även finna en del tekniktomtar i teknikforumet hos www.byggahus.se
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

Inlägg av Emil_T »

Jag har "vanlig" el till all innebelysning. Tanken har funnits att styra allt med PLC men det blir ganska besvärligt om PLC:n går sönder och man får springa till elskåpet och tända och släcka alla lampor manuellt på reläet... Känns som det skulle blivit väldigt mycket kablar med om man inte har bussystem eller någon form av nätverk. Det finns ju dock en del trådlösa mojänger också nuförtiden som inte kostar så jättemycke. Men det är ju inte kul att köpa en färdig lösning...
Det är bara på utebelysningen som strömmen får ta en alternativ väg till lampan via ett relä.
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

Inlägg av Emil_T »

Lite bilder då.

Bild
Styrskåpet är lite rörigt än, det är ju ett levande projekt....

Bild
PLC som varit med om en rejäl flygtur. Jag har tejpat ihop den med gaffatejp.

Bild
Fläktaggregat som styrs med nedanstående reläsammansättning

Bild
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Läckert =)
Du skulle köra med profibus istället så slipper du en massa kabel, du får ta och fynda några I/O enehter bara =)
En FRO till fläkten hade ju inte varit fel heller. En SEW med profibus interface hade ju varit perfekt.
OT
Siemens gör ju fina grejer men fy fan för deras priser på licensera till programen, och allt strul det kan bli med licenserna.
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

Inlägg av Emil_T »

Jo trafon är väl lite stenålder... har inte sett nån FRO för 1-fas. Nån som vet ar man kan få tag i såna? Profibus hade varit tufft, men man tager vad man haver. Det är ju inga billiga leksaker om man ska köpa dem den normala vägen.
För att kunna programmera måste man ju ha senaste versionen, licensen + service pack X.X så man får låna jobbdatorn lite försiktigt... Heja siemens.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Detta är ju definitivt en tråd för mig som har samma tankar och ideér:)

Håller på att bygga om mitt kök o där ska det in en hel del, jag ska oxå bygga ut resten av huset med tiden jag renoverar rummen:)


Som nån ovan sa: Kul att nån gör verklighet av sitt drömprojekt!
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Du vill använda stegmotorer säger du, kanske inte de bästa för detta, men en sak som jag tycker är trevlig är att ha automatiska persienner, Och så mäter man ljuset i rummet så man kan ställla persienner så man alltid har trevligt ljus i rummet. Har vart på en del kontor som har detta och det är rätt så skönt.
Skriv svar