Trefasmotor löser säkringar, blir varm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Trefasmotor löser säkringar, blir varm

Inlägg av Wester »

Har bytt motor på min kompressor till en gammal begagnad, samma effekt men lite lägre varvtal. Provkörde den innan jag bytte och den verkade bara snurra på fint, även då den drev det gamla kompressorblocket jag fick med den. Är lite osäker på hur länge den fick gå då (var någon dryg månad sen) men vill minnas att den puttrade ett par minuter iaf.

Nu på plats på nya kompressorn så käkar den plötsligt säkringar och blir varm. Inte omgående, den går omkring 15 sekunder innan någon säkring löser ut och motorskyddet slår ifrån. Den snurrar runt lätt och tyst för hand. Den beter sig nu såhär oavsett om den driver kompressorblocket eller om jag kör den löskopplad. Har även provat fasvända men samma problem.

Remskivan som satt på motorns axel var jag tvungen att byta ut, den satt fast ordentligt och jag kan väl ha brukat ett visst mått av våld för att få lös den (innan jag gav upp och kapade bort den med vinkelslip istället). Blir ju rädd att detta lett till att motorn skadats men sååå hårt tycker jag inte att jag bankade :vissla:

Och om det vore kortslutning i motorn tänker jag att säkringen borde lösa ut direkt. Eller? Men har också svårt att komma på vad annars som skulle kunna vara fel på den. Någon som har några bra tankar? :doh:
IMG20231204224410.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Trefasmotor löser säkringar, blir varm

Inlägg av metric »

Ser ut som den är D-kopplad, har du bild på skylten.
Vanligtvis brukar dom vara Y-kopplade.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Trefasmotor löser säkringar, blir varm

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom den är löskopplad från kompressorblocket är det mest troligt motorn som är fel.
Om det t.ex är glappkontakt i någon fas. Så att en fas försvinner ibland. När det sker ökar strömmen i de övriga faserna och motorskyddet löser ut.
Är en fas borta hela tiden får motorn svårt att starta och brukar brumma en del. Jag tror inte riktigt på detta.

Du skriver att någon säkring går. Är det samma säkring hela tiden skulle det kunna vara en skada på en lindning inne i motorn. Din hantering när du tog bort remskivan kan ha orsakat en sådan skada. Jag skulle börja med att mäta strömmarna till motorn med en tångampermeter. De bör vara lika i alla tre faser. Är de olika har du konstaterat ett problem i motorn.
Strömmens storlek i förhållande till säkringarna säger också en del. Det är inte så att du bytt någon säkring och fått in en som inte är trög? Låter inte troligt heller då de brukar lösa direkt vid starten.

Ett alternativ till att mäta strömmarna är att mäta resistansen i lindningarna. De ska vara lika stora. Att med en isolationsprovare mäta varje lindnings isolation till jord och mellan varandra bör man också göra. Genom mätningarna kan man konstatera om det är en permanent skada. Det finns ju en möjlighet att det är en intermittent skada också.
En sak som definitivt är värt att kolla upp är hur sitter ledarna inkopplade till motorn. Det är lätt att någon av ledarna där glappar om inte alla muttrar är rätt dragna. Akta dig där så att du inte drar någon mutter för hårt då går skruven av.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45422
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trefasmotor löser säkringar, blir varm

Inlägg av TomasL »

Bild på motorns märkplåt är väldigt nödvändig.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Trefasmotor löser säkringar, blir varm

Inlägg av Wester »

metric skrev: 5 december 2023, 00:24:41 Ser ut som den är D-kopplad, har du bild på skylten.
Vanligtvis brukar dom vara Y-kopplade.
Kopplade den på samma sätt som den var när jag fick den (D-koppling), eftersom den påstods ha gått bara fint. Borde jag prova att y-koppla istället? Skylten är lite sliten men om man kisar kan man urtyda vad som står 😂
IMG_20231205_102014.jpg
IMG20231205101912.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Wester 5 december 2023, 10:31:55, redigerad totalt 2 gånger.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Trefasmotor löser säkringar, blir varm

Inlägg av Wester »

Mindmapper skrev: 5 december 2023, 00:53:58 Eftersom den är löskopplad från kompressorblocket är det mest troligt motorn som är fel.
Om det t.ex är glappkontakt i någon fas. Så att en fas försvinner ibland. När det sker ökar strömmen i de övriga faserna och motorskyddet löser ut.
Är en fas borta hela tiden får motorn svårt att starta och brukar brumma en del. Jag tror inte riktigt på detta.

Du skriver att någon säkring går. Är det samma säkring hela tiden skulle det kunna vara en skada på en lindning inne i motorn. Din hantering när du tog bort remskivan kan ha orsakat en sådan skada. Jag skulle börja med att mäta strömmarna till motorn med en tångampermeter. De bör vara lika i alla tre faser. Är de olika har du konstaterat ett problem i motorn.
Strömmens storlek i förhållande till säkringarna säger också en del. Det är inte så att du bytt någon säkring och fått in en som inte är trög? Låter inte troligt heller då de brukar lösa direkt vid starten.

Ett alternativ till att mäta strömmarna är att mäta resistansen i lindningarna. De ska vara lika stora. Att med en isolationsprovare mäta varje lindnings isolation till jord och mellan varandra bör man också göra. Genom mätningarna kan man konstatera om det är en permanent skada. Det finns ju en möjlighet att det är en intermittent skada också.
En sak som definitivt är värt att kolla upp är hur sitter ledarna inkopplade till motorn. Det är lätt att någon av ledarna där glappar om inte alla muttrar är rätt dragna. Akta dig där så att du inte drar någon mutter för hårt då går skruven av.
Mycket bra tips, tack så mycket! Ska felsöka under dagen och se vad som kan utrönas :)
Skriv svar