Symaskin gör konstiga stygn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut
Inlägg: 200
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av Knut »

Frun har en sådan där modern elektronisk symaskin med typ 400 olika stygn.

Den drar liksom inte åt stygnen längre. Har testat alla tänkbara inställningar för trådspänningen. Dessutom finns det något som kallas spolkorg (en sådan här) som man lägger den lilla spolen för undertråden i. Den är i plast och har hål efter nålen. Dvs det verkar inte som nålen och den där korgen är synkade och nålen har därför kommit ner vid fel tillfälle och gjort hål i korgen.

Om man plockar isär nederdelen där undertråden ligger och liksom smygkör så ser allt ut att fungera som det ska. Men sedan trär man i tråden och syr i lite tyg och det blir konstiga stygn och efter ett litet tag så börjar det synka dåligt igen.
Jag tror felet uppstod efter ett försök att sy i allt för tjockt tyg. Det var jag som sydde och kunde inte tänka mig att det skulle kunna bli så den stannar ju vid "överbelastning". Har jämfört spolkorgen med bilder på internet och jag trodde först att det var en liten pigg som gått av men efter att ha fått tag i en bättre bild kunde jag konstatera att den högst sannolikt ska se ut som att den är avbruten.

Jag har inte beteckningen på maskinen här men det är en Singer. Var börjar man leta efter felet? Finns det en mekanisk koppling mellan "över och under" i dessa maskiner? Eller är det helt elektroniskt styrt med servomotorer? Kan något ha "kuggat över" vid hög belastning?

/Knut
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17338
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av AndLi »

Är nålen rak?

Min stackars singer(4423 "Heavy Duty") har ett hårt liv, och just för tjockt material blir problem och sen missar nålen hålet den ska ner i.
Jag har konstaterat att det beror på att kör man för tjockt material har inte materialet stannat i sin framförflyttning innan nålen går ner i materialet igen och därmed dras nålspetsen med en bit och missar hålet det ska ner i ....

Jag har lyckats kröka några nålar, men än så länge räcker det med att sätta i en ny nål och tänka sig för..

Jag är rätt säker på att det är en mekanisk koppling på min maskin mellan över och under, tittade på någon isärplockningsvideo innan jag köpte den
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av Icecap »

Jag har inte sett någon symaskin utan en stark o direkt koppling mellan nålens vandring o undertrådens rörelse.

Men de har alla haft möjlighet att kugga över eller slira lite i den kopplingen.
Så även på min Pfaff Creative med måååånga typer styng.

Men en rak nål är definitivt ett måste!
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av svanted »

vi hade ett fel på vår(frugans) maskin som tog ett tag att hitta,
körde man sakta fungerade det men lite snabbare så blev det trassel och nålen böjdes av trasslet och tog i kanten och bröts...
det var skruven som höll den lilla fjäderplattan på spolhållaren som inte var helt åtdragen och som gjorde att tråden kunde dras ut för lätt,
som i sin tur fick den att trassla under körning...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33028
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle bara säga: Lämna in till en symaskinsreparatör. Oftast får man även annat övergånget och justerat och köper några extra levnadsår.
Jag betalade 1700 för att få inställningen av stygnlängden justerad (reglaget hade kärvat) och fick en del annat fixat och uppsmörjt i processen.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av helmut »

Har en Singel 760 som är ca 40 år gammal- En helt mekanisk maskin. Syr ganska mycket. Börjar den trassla byter jag förs ut nålen som kanske har blivit lite krokig eller sliten i spetsen. Därefter byter jag under spolen som i min maskin är tillverkad i plast och har man kvar sytråd på spolen blir den sned så att övertråden trasslar in i spolen.
Kan vara bra att plocka bort lösa delar och ta bort dammtussar och en liten skvätt olja är inte helt fel.
jag köper tyger finns det ca 5 olika typer av sytråd .Serlfmade i Västerås och Stockholm.
Dessutom finns det flera olika sorters nålar för olika tyger.
Knut
Inlägg: 200
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av Knut »

Jo nålen är rak. Den har på grund av detta problem gått av ett par gånger så nu sitter det en ny/rak på plats.

Det som är konstigt är att allt SER ut att tajma korrekt. Men när man sedan syr i ett tyg så händer det något som gör att det kommer ur sync igen.

En helt mekanisk maskin hade varit att föredra men det duger ju inte nuförtiden. :-) Den är ju helt otrolig när den fungerar...

Hittar jag inte felet blir det nog ett proffs som får titta på det. Tyvärr är dessa reparatörer ovanliga nuförtiden och det verkar som att man får skicka iväg maskinen över halva Sverige. Men om det krävs för att få en fungerande maskin så är det väl så man får göra.

/Knut
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34067
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av Glenn »

helmut skrev: 12 september 2023, 20:26:26 Kan vara bra att plocka bort lösa delar och ta bort dammtussar och en liten skvätt olja är inte helt fel.
Jag "räddade" morsans symaskin eftersom hon inte syr längre, den kändes som den gick lite tungt och det blev konstigt när man spolade upp undertråd,
jag kollade manualen (som förstås var prydligt nedstoppad i fickan på dammskyddet) och där stod det att maskinen skulle rengöras och smörjas var tredje(?)
timme den användes, jag frågade morsan hur ofta hon brukade smörja den de ~30 åren hon haft den och fick svaret "smörja ?", hon hade alltså aldrig gjort det..

Står fortfarande på todolistan att köpa lite olja och smörja upp den gamla maskinen så jag kan sy mej ett nytt påslakan till mitt förlängda (250cm) täcke..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33028
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Symaskin gör konstiga stygn

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Knut skrev: 13 september 2023, 08:43:36 Hittar jag inte felet blir det nog ett proffs som får titta på det. Tyvärr är dessa reparatörer ovanliga nuförtiden och det verkar som att man får skicka iväg maskinen över halva Sverige. Men om det krävs för att få en fungerande maskin så är det väl så man får göra.

/Knut
Kolla med Symaskins-Arne på Ödra Långgatan i Kvastastan ….
Skriv svar