Modifiera IKEA's smarta rullgardiner till nätdrift istället för batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoQ
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 mars 2007, 15:14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Modifiera IKEA's smarta rullgardiner till nätdrift istället för batteri?

Inlägg av JoQ »

Hej,

Tänkte installera IKEA's smarta rullgardiner IKEA Praktlysning. Ogillar allt fastinstallerat som har batteridrift så tänkte passa på att dra fram kabel till detta i och med renoveringen.
Kommer ha 4st rullgardiner på samma ställe.
Batteriet är på 7,2V DC/2,0A max.
Läste på ett annat forum att någon rekommenderade att ha en sån här per par (7.5VDC at 6.0A):
https://www.meanwell-web.com/en-gb/ac-d ... m60a07-p1j

Då är frågan, om jag drar det som två par, och paralellkopplar, vad behöver jag för dimension på kabeln jag drar fram, har redan dragit fram en 16mm flexslang till platsen.
Det som oroar mig är spänningsfallet, för det blir cirka 4-5m kabel till där jag kan placera nätaggregaten. I värsta fall kan jag nog sätta det så att kabellängden blir 3m.

Vilken dimension bör jag ha?

Tack!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Modifiera IKEA's smarta rullgardiner till nätdrift istället för batteri?

Inlägg av Henry »

Här finns vad olika tjocklekar på kablar håller för i strömväg:

https://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

Sedan får man kolla upp resistansen på den längden man vill ha och räkna ut spänningsfallet och kompensera matningsspänningen för det, om det behövs.
JoQ
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 mars 2007, 15:14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Modifiera IKEA's smarta rullgardiner till nätdrift istället för batteri?

Inlägg av JoQ »

Vet inte om jag räknat korrekt nedan:
Skärmbild 2023-05-08 124533.jpg
Om man tar en 1.5mm2 kabel så verkar det inte som så farligt spänningsfall. Då betyder det väl att jag får ut cirka 7V ur ett 7,5V nätaggregat?
8V nätaggregat verkar inte jättevanligt vad jag kan hitta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Modifiera IKEA's smarta rullgardiner till nätdrift istället för batteri?

Inlägg av danwi »

Med spänningsfallet i din bild blir det ca 7,4 V från en 7,5 V-källa under förutsättning att det faktiskt flyter 4 A genom sladden. 0,48 V/5 m gånger 2 (då du har plus- och minus-ledare) ger max ca 0,1 V spänningsfall totalt vid 5 m lång sladd. Om du inte drar någon ström kommer spänningsfallet vara 0 V, då har du nätaggregatets utspänning även vid rullgardinerna.

Nätaggregatet du länkade är specat med utspänning 7,5 V +- 5%, dvs en utspänning i spannet 7,125 - 7,875 V. Det är förmodligen ingen fara, men det vore kanske bra att veta vad IKEA-gardinen tål på ingången.
JoQ
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 mars 2007, 15:14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Modifiera IKEA's smarta rullgardiner till nätdrift istället för batteri?

Inlägg av JoQ »

danwi skrev: 8 maj 2023, 12:59:16 Med spänningsfallet i din bild blir det ca 7,4 V från en 7,5 V-källa under förutsättning att det faktiskt flyter 4 A genom sladden. 0,48 V/5 m gånger 2 (då du har plus- och minus-ledare) ger max ca 0,1 V spänningsfall totalt vid 5 m lång sladd. Om du inte drar någon ström kommer spänningsfallet vara 0 V, då har du nätaggregatets utspänning även vid rullgardinerna.

Nätaggregatet du länkade är specat med utspänning 7,5 V +- 5%, dvs en utspänning i spannet 7,125 - 7,875 V. Det är förmodligen ingen fara, men det vore kanske bra att veta vad IKEA-gardinen tål på ingången.
Tack, jag tror jag tolkade det fel då det står 00,48, antog att det var något fel och syftade på 0,48V. Alltså klarar jag mig med en 5m kabel med 1,5mm2.
Vad är skillnaden med att använda 220V FK-kabel som är 1,5mm2 jämfört med en DC-kabel på 1,5mm2, är det en fördel med fler kardeler på lägre spänningar?

Informationen om vad rullgardinerna klarar har jag hittat här:
https://community.hubitat.com/t/power-s ... ired/78575
Verkar vara beprövat med ett 7,5V 6A.
Tänkte köra två rullgardiner per nätaggregat, varje rullgardin drar lite över 2A som mest enligt forumet jag länkade.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Modifiera IKEA's smarta rullgardiner till nätdrift istället för batteri?

Inlägg av MadModder »

Antalet trådar har ingen inverkan alls.
Det är mer en fråga om vad som känns smidigast för dig.
Mångtrådig kabel är ju mjuk och smidig, men gör sig inte så bra i skruvplintar. Där bör man i så fall använda ändhylsor.
FK funkar utmärkt för fast installation, men det är lite knepigt att få en över tid hållbar koppling mellan FK och flertrådig kabel som den från AC/DC-adaptern.
En sån här kanske, för att enkelt kunna byta adaptern om den pajar?
Electrokit: 41004709
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Modifiera IKEA's smarta rullgardiner till nätdrift istället för batteri?

Inlägg av danwi »

JoQ skrev: 8 maj 2023, 15:50:50 Tack, jag tror jag tolkade det fel då det står 00,48, antog att det var något fel och syftade på 0,48V.
Eller så var det jag som inte var helt vaken när jag skrev! :doh: Självklart står det ju 0,48 V! Dessutom framgår det inte i din bild om uträkningen bara gäller en ledare eller om de antar att du samtidigt vill ha returledarens spänningsfall. Det kan med andra ord vara antingen ca 0,5 V eller 1 V spänningsfall vid 4 A.
Skriv svar