Företag som kan programmera MCU på reel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonatanGe
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 juli 2012, 00:56:23
Ort: Borlänge

Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av JonatanGe »

Hej,

Jag vet inte riktigt vilken del av forumet den här frågan gör sig bäst på, men chansar här.

Det jag letar efter är företag som kan ta emot MCU:er som ligger på reel eller tray, programmera dessa och slutligen lägga tillbaks dem på reel eller tray igen.

Jag vet att vissa leverantörer har tjänsten i samband med köp, men nu har vi redan köpt rullar med MCU:er som vi behöver flasha om.

Min enda träff hittills är ett företag i Göteborg som heter HiLo-Electronics.
Jag har haft lite otur i kommunikationen med dem, så min förhoppning är att det finns flera aktörer som gör detta. Med jag vet inte vilka söktermer jag ska dra till med för att inte få "How to program an MCU" på google..

Tips på företag som gör detta, eller nyckelord på vad det kallas mottages tacksamt! :D
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av danwi »

Kolla med kontraktstillverkare som producerar elektronik. Det finns ett helt gäng att välja på, t.ex. Scanfil eller LEAB.
Akai
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av Akai »

Vad är det för MCU du vill ha programmerad? Vi kan eventuellt göra programmeringen på jobbet, lite beroende på vilken kapsel det handlar om.

Att lägga tillbaka på tray är ju inge problem, värre är det att försegla tillbaka på reel. vi laddar normalt dessa i rör när man blir tvungen att ta ur dem ur remsan.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av AndLi »

Jag hade gissat att Frikab i Bromma hade gett sig på det med, särskilt om de får producera korten med.. Har gjort mycket prototyp och konstiga serier hos dem! Lösningsorienterade!
JonatanGe
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 juli 2012, 00:56:23
Ort: Borlänge

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av JonatanGe »

Tack för alla tips! Jag ska beta av dem nu under dagen.

MCU:n det gäller har MPN: ATSAMC21E18A-MZT
och det handlar om någonstans mellan 600-700 st

Så det är en QFN-kapsyl på den. Just nu ligger de hos PCBA-huset, så jag är inte hundra på förpackningen. Men om det är exakt samma som MPN anger så är det på reel, men det kan jag ta reda på. Ska även fråga ifall det är okej att de får tillbaka dem på tray istället.

Tyvärr kan vi inte överlåta produktionen av dem, det är ganska uppstyrt på högre nivå.

Jag har även fått tips att höra med Microchip och se ifall de kan hjälpa till även efter att vi köpt chippen från dem.

Återkommer med hur det går, tack alla för engagemanget! :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11378
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns det inget sätt att programmera om kretsarna efter att de monterats på kort då?


I min värld låter det helt galet att inte ha med en programmeringskontakt på kortet.
Men i värsta fall kan man ju hitta på någon nåldyne-historia.
Akai
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av Akai »

Tyvärr har vi ingen sockel till dessa kapslar. Programmerare finns.

De kostar ju också en hel del.
JonatanGe
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 juli 2012, 00:56:23
Ort: Borlänge

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av JonatanGe »

Jo, det finns footprint för programmeringskontakt och även testpunkter för nåldyna.

Dessvärre är programmeringsheadern avsedd endast för utveckling och får inte plats i den färdiga produkten. Så den måste städas bort efter programmering, vilket blir en del arbete på 600 kort.

Från början var det tänkt att det redan skulle funnits en ICT-fixtur med nåldyna på plats som kan programmera en hel panel á 10 kort. Men den har blivit försenad.

Så min förhoppning var att det skulle vara lättare och billigare om någon hade en färdig maskin som kunde flasha chippen innan de monterades på PCB. Det skulle kännas lite besvärande att bygga en tillfällig nåldyna, när det ändå kommer att tas fram en sådan så småningom.

@Akai Tack för info!
schnilsch
Inlägg: 76
Blev medlem: 11 juni 2014, 18:14:16

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av schnilsch »

När jag såg trådtiteln så tänkte jag på just HiLo då vi använder dem själva, både för inköp av programmerade processorer och programmering av processorer som vi har köpt in på annat håll.

Blev lite intresserad av vad du menar med otur.

Vi har egen erfarenhet av att det ibland kan vara lite svårt att få svar i vissa fall...
Men det brukar gå smidigt när det bara handlar om typ vi har processorer och programvara, kombinera det tack.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av AndLi »

JonatanGe skrev: 1 mars 2022, 09:43:02 Jo, det finns footprint för programmeringskontakt och även testpunkter för nåldyna.

Dessvärre är programmeringsheadern avsedd endast för utveckling och får inte plats i den färdiga produkten. Så den måste städas bort efter programmering, vilket blir en del arbete på 600 kort.

Från början var det tänkt att det redan skulle funnits en ICT-fixtur med nåldyna på plats som kan programmera en hel panel á 10 kort. Men den har blivit försenad.

Så min förhoppning var att det skulle vara lättare och billigare om någon hade en färdig maskin som kunde flasha chippen innan de monterades på PCB. Det skulle kännas lite besvärande att bygga en tillfällig nåldyna, när det ändå kommer att tas fram en sådan så småningom.

@Akai Tack för info!
Alltså en nåldyna behöver ju inte vara en direkt komplicerad sak att göra, ska den sen bara temporärt hålla för 600 kort så har man massa möjligheter.
(Nu ska ingen ringa Frikab och fråga vad de tycker om mina hemmabyggda nåldynor, de kan vara av en annan åsikt, men den har nog gått några tusen enheter nu..)

Borra lite hål på rätt ställe i en 6-8mm tjock plexiglas bit, eller två kretskort med hål på rätt ställe(enklare att få precission i om man inte har en cnc hemma i garaget...), vill man lyxa till det ger man de några styrpinnar med...
Akai
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av Akai »

Det är ju betydligt enklare att göra en nåldyna om det på kortet finns paddar för programmering.

Att tillverka en egen nåldyna för QFN kapseln är ju betydligt mer avancerat.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av AndLi »

JA, och i detta fall fanns det både ett footprint för en kontakt och testpunkter för en tänkt nåldyna, så jag ser inte riktigt problemet längre.
JonatanGe
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 juli 2012, 00:56:23
Ort: Borlänge

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av JonatanGe »

@schnilsch Nu har jag faktiskt fått det i rullning med att få en offert från HiLo. Det visade sig att de inte fått några av mina mail. På telefon svarade de. Efter att de hade fått min förfrågan så dröjde det ytterligare en knapp vecka utan återkoppling. Jag hörde av mig igen och det verkade ha fallit mellan stolarna hos dem. Efter ytterligare ett telefonsamtal så fick jag senare återkoppling på att de saknade "modell" (misstänker att det är typ fixtur för MCU-kapseln) och väntade på svar från sin leverantör i Taiwan gällande ledtid och pris. Så det är på gång tror jag, men kände att det var lika väl att se efter alternativ.

@AndLi, @Akai Om det är en nåldyna man använder för att programmera IC på rulle så förstår jag att det blir svårare. Jag inbillade mig att det borde finnas någon form av färdig maskin som man kan ladda med en reel, och någon färdig adapter som passar kapseln, och sen trycka på play och sen kör den automagiskt igenom några hundra kretsar på 10 min. Men det kanske inte är så det fungerar :P

Jag började skissa på en nåldyna, men när jag pratade med mina kollegor så tyckte de att jag skulle försöka få chippen programmerade innan montering. De påstod att det borde vara mycket billigare än att vi ska bygga en nålbädd. Men om det inte finns en färdig lösning för att programmera lösa kretsar på rulle så får jag helt enkelt fixa en nålbädd :)

Till saken hör att jag aldrig byggt en nålbädd eller gjort så mycket mekanik tidigare, det bidrar ju också lite till att jag drar mig för att göra en "snabb tillfällig lösning". Det känns som det kommer ta flera dagar för mig bara att göra ritningsunderlag till någon som kan fräsa ut en fixtur som passar till panelerna, för att inte tala om driftsättning och eventuell felsökning :oops:

Än så länge har jag lite krokar ute, jag återkopplar med hur det går och vad det blir i slutändan! :tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av AndLi »

Ja, utvecklingsvärden är alldeles för teoretisk, när det kommer till att göra praktiska saker ska det alltid hittas någon annan som kan göra det istället...

Men visst det är ju trevligt om du hittat någon med en maskin, som också kan leverera, det blir ju minst jobb för dig ;)

eller så står du där om några veckor fortfarande utan programmerade chip, istället för att direkt börjat slöjda på en nåldyna, jag är alldeles för mycket hands on för en dels smak dock, man måste utreda först...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11378
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Företag som kan programmera MCU på reel?

Inlägg av Klas-Kenny »

JonatanGe skrev: 1 mars 2022, 13:15:21 Till saken hör att jag aldrig byggt en nålbädd eller gjort så mycket mekanik tidigare, det bidrar ju också lite till att jag drar mig för att göra en "snabb tillfällig lösning". Det känns som det kommer ta flera dagar för mig bara att göra ritningsunderlag till någon som kan fräsa ut en fixtur som passar till panelerna, för att inte tala om driftsättning och eventuell felsökning :oops:
Man behöver ju inte nödvändigtvis krångla till det så hiskeligt när det rör sig om en tillfällig lösning.

Finns det en plats för en programmeringskontakt är det förmodligen rätt enkelt att tillverka en enkel nåldyna som passar mot det footprintet. Det allra bästa är ju om det till och med är för en hålmonterad kontakt, då behövs bara några nålar (kan till och med finnas färdigt med ett antal nålar på rad, med rätt delning).
Behöver ju inte vara en superoptimerad jigg för att sätta i en hel panel och stänga ett lock över. Kan räcka med några nålar som man för hand håller emot kortet samtidigt som man trycker "programmera" på dator eller liknande, sen får man glatt hålla handen stilla i de sekunder det tar att programmera.
Behövs någon styrning för att få det rätt kan man fila till något av en träbit eller vad som helst, som indexerar emot kortkanten eller liknande.
Fantasin sätter gränserna, sen tycker jag personligen det är rätt kul att för en stund få lämna ingenjörsvärlden där allt ska vara perfekt med all tänkbar dokumentation och lång livslängd, och istället bara fila till någonting som gör jobbet nu och sen kan skrotas när man är klar.

Tar det 30 sekunder per kort har man ju gått igenom alla korten på en dag.
Att jaga offerter hit och dit, skicka grejer fram och tillbaka, PCB-montören får ställa om maskinerna till att plocka från tray osv, så har man snart spenderat rätt mycket tid och pengar på den vägen också.
Skriv svar