PWM styrning av bränslepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Bumpe »

Dags för nya idéer, fint hade det blivit på forumet med! :)

Har en 850hk bil som har bränslepumpar som drar totalt ca 50A, dom låter som ett tröskverk och värmer upp bränslet väldigt mkt vid låg motorbelastning/bränsleförbrukning.

Behöver nu få till en tryckstyrd PWM-reglering av pumparna. Tanken är att köra med en färdig kontroll från e-bay typ: http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 1085436105

Med en 100K pot, vad är trolig spänning in till poten, kan man använda en MAP-sensor som matas med +5v, jord och har en utsignal på 0-5V istället för poten?

Vart det otydligt så får jag försöka förklara bättre!

Mvh
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Andy »

Du skriver "pumpar", om du har flera pumpar är det kanske enklare att koppla bort en eller flera när motorn går på tomgång?
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Bumpe »

Har en stor förpump, den låter värst av dom så måste nog trots allt få ner spänningen mest för komforten. Har sen tre huvudpumpar som matar vidare till motorn.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Andy »

Det är för lite information för att ge ett bra råd.
Kan t ex förpumpen stoppas och flödet ändå fortsätter med hjälp av de andra pumparna. Det beror på hur hela systemet är uppbyggt med typ av pumpar (membran, kugghjul m fl.) och bypass, backventiler, trycket på olika ställen mm.
Beträffande komforten kan man ju isolera bort ljudet med annan typ av upphängningar mm. Temperaturen på bränslet och bränsletypen är en annan sak, man kan t ex. tappa effekt om bränslet blir för varmt.
Slitaget på pumparna kan naturligtvis minskas om man sänker varvtalet men man måste ha lite koll specen på pumpar/motorer för att veta att dessa kan arbeta på ett bra/säkert sätt med reducerat varvtal.
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Bumpe »

Sitter en Aeromotive A1000 som förpump som suger från tanken o pumpar in bränsle i en catchtank. Kugghjulspump som drar knappt 10A vid trycklöst som det är i catchtanken.
Har sen tre kina-pumpar som suger från catchtanken och matar till ett y-kors och upp till railen. Kugghjulspumpar som drar dryga10A styck vid full motorlast. Från railen till en bränsletrycksregulator o sen tillbaka till tankarna.
Inga backventiler men kan bli en mellan y-korset och slangen till railen.
Värmen på bränslet är väl inget jätteproblem mer än vid låg tanknivå, dock har generatorn det redan kämpigt med elservo osv.

PWM ska testas så det är mest hur vi löser det som är intressant :)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Andy »

Har du ingen bypass till förpumpen, kör du overflow tillbaks till tankarna?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Andy »

Har du inga backventiler på de parallellmatande pumparna kan du bli av med i stort sett allt trycket om en lägger av.
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av svanted »

50A och 12V är mer än 600W....?...

teoretiskt borde 600W kunna ge minst 50l/min i 5 bar???
och det låter lite mycket...
det borde räcka med 5L/min....
limpan4all
Inlägg: 8220
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av limpan4all »

När jag snabbräknar så verkar det extremt överdimensionerat.
Om du har 30% verkningsgrad skulle 3,49 l/minut räcka, nu tvivlar jag på att du har så bra verkningsgrad men ändå.

Varför jobbar man inte med en trycksatt tank av ackumulatortyp som rymmer ca 5-10 l det skulle kunna minska behovet avsevärt.
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Bumpe »

Det går inte in ett gäng med backventiler med, de är fullt så det räcker bland pumparna. Sprutet säger ifrån om trycket sjunker under förinställt grundtryck. Retur från btr och förpumpen matar ju in i catchtanken, när den sen är full rinner de tillbaka till säkerhetscellen.

Går man enl Aeromotives rekommendationer så hamnar vi på följande:
850hk på drivhjulen ger med 14% drivlineförlust, med ca 30% mer bränslebehov på E85 och med möjligheten till att kunna skjuta 150hk lustgas torrt och berika bränsle via sprutet/pumparna motsvarande bränslebehov för 1454 vevaxelhästar på Bf98.

Aeromotives Pro-series som bäst motsvarar bränslebehovet betingar dryga 7000kr och mina huvudpumpar kostar 500 styck så dom får dra lite mer ström då. En Pro-Series ger 576L/m och mina tre ger 675 tillsammans.
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Bumpe »

Tryckacumulator måste ju hålla ett väldigt jämt tryck o du blir ju egentligen inte av med ljudet i pumparna. Med bara en Aeromotive Eliminator upphängd i gummipussningar med lite isolering om så låter den jämt med tomgångsljudet... På full sula får dom sjunga bäst dom vill men man blir dum i huvet av att lyssna på dom en längre stund vid transport/finåka!
limpan4all
Inlägg: 8220
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av limpan4all »

1454 hästar är ju ca 1077 kW om vi antar 15% verkningsgrad vilket troligen är för lågt och att bensin ger 12,5 kWh per kg och densiteten 0,7 kg/l så blir förbrukningen 13,67 l/minut, fortfarande en hel del.
Men under hur lång tid kontinuerligt behöver du ha tillgång till så mycket bränsle?
På en båt är det en sak, men jag misstänker att detta är någon sort bil och då skulle även en ynka minut ge väldigt höga toppfarter, så höga att jag skulle anse dom såsom "osunda". Därav förslaget att använda en ackumulator snarare än att alltid kunna leverera långt över maximala behovet.
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av Bumpe »

Den kommer väl att gå drifring delvis och det är ju stora effektuttag ganska länge med tanke på att man åker på vänsterbroms för att hålla nere farten på bilen men gas för att fortfarande ha fart på bakhjulen!

Tillbaka till pwm nu folket, kan min ide om styrning funka?
FormerMazda
Inlägg: 6123
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av FormerMazda »

Att tryckreglera mot tryck och då styra pumpar mha pwm låter väl som en ganska rimlig lösning.
Den pot som finns till den i första inlägget länkade produkten vet jag inte vad den har för spänning att dela, den kan ha 5v om det finns logik på kortet. Men det behöver inte alls vara så.
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: PWM styrning av bränslepump

Inlägg av svanted »

Bumpe skrev:Det går inte in ett gäng med backventiler med, de är fullt så det räcker bland pumparna. Sprutet säger ifrån om trycket sjunker under förinställt grundtryck. Retur från btr och förpumpen matar ju in i catchtanken, när den sen är full rinner de tillbaka till säkerhetscellen.

Går man enl Aeromotives rekommendationer så hamnar vi på följande:
850hk på drivhjulen ger med 14% drivlineförlust, med ca 30% mer bränslebehov på E85 och med möjligheten till att kunna skjuta 150hk lustgas torrt och berika bränsle via sprutet/pumparna motsvarande bränslebehov för 1454 vevaxelhästar på Bf98.

Aeromotives Pro-series som bäst motsvarar bränslebehovet betingar dryga 7000kr och mina huvudpumpar kostar 500 styck så dom får dra lite mer ström då. En Pro-Series ger 576L/m och mina tre ger 675 tillsammans.

tror du menar 675L/h.

ngt att först ta reda på, vid vilken effekt ger pumpen(pumparna) minst insprutningstrycket?
under den effekten kan man ju inte reglera? och vilken ljudnivå är det vid denna effekt?
står det in ngt datablad? om inte, koppla in ett variabelt nätaggregat och skruva ner tills den precis håller trycket?
nu kan det ju vara svårt att få tag på ett som klarar 50A.

svetsinverter?
Skriv svar