På i-produkterna kör jag appen HSTouch från Homeseer, skalen och funktionerna i appen gör man själv via en ganska bökig editor. Funktionaliteten för varje knapp osv går att koda i editorn eller via diverse event och script i Homeseer 2 PRO (HS) mjukvaran som i sin tur snurrar på en liten Atom 2 PC (XP). Kontakten mellan i-produkten och HS går via WLAN.
I HS har jag script och event som gör olika saker, bl.a. snackar HS via RS232 med projektorn och Denon-receivern samt LAN med Popcorn Hour spelaren.
I PC'n sitter även en Z-wave dongle som kommunicerar med alla mottagare/sändare i ljussystemet. Jag kör Merten och Fibaro Z-wave moduler. Hela Z-wave konseptet går ju ut på att alla enheter skapar ett internt nätverk och kommunicerar med varandra och således vet alla komponenter vilket läge dem står i, mycket behändigt. Att jmf med NEXA där ingen enhet vet ngt om andra och man kan inte pull'a status för NEXA. Det var därför jag gick över till Z-wave. Preppar för husbygget så testar lite olika system nu och Fibaro har prisvärda produkter helt klart och fungerar klockrent!
Mitt system består nu av 10+ dimmers/relän, dörrsensor, ljusnivåsensor, tempgivare och rörelsesensorer via Z-wave. Plus all mediastyrning.
Kontrolleras primärt av en iPod touch 4 gen. Appen går att programmera så den visar olika skärmar beroende på rotering. Se bild.
Lite av funktionaliteten:
- Utöver det självklara med direktstyrning av ljusen har jag programmerat olika modes som även går att ändra och spara/spara som..
- Beroende på mediamode (radio/musikserver/webbTV/film/PS3/osv) sätts lämplig ljusmiljö och alla media-enheter gör det dem ska.
- En kontrollscreen beroende på mode visas i appen (se bild) Mest komplex är givetvis Film-mode där Popcorn Hour'n ska kontrolleras, den skärmen innehåller 3 olika nivåer för att få plats med allt, enbart en på bilden. Oftast behövs bara den. Musikservermode visar fanart för Spotify-låt och kan kontrollera låtbyte osv. Anv "Remoteless helper" på musikservern för denna funktion och appen skickar http kommandon till den.
- Beroende på klockslag och befintlig ljusnivå i lgh tänds ledljus när ngn av oss går upp på morgonen, via rörelsesensorer.
- När vi kommer hem (systemet håller ordning på om ngn är hemma via rörelsesensorer) tänds lämpligt med ljus beroende på befintlig ljusnivå, via dörrsensorn.
- Kan lokalt och remote (t.ex. från våra iPhones när vi är hemmifrån) se om ngn rör sig i lgh samt se videoströmmar från webcam's.
- Får mail vid olika event.
- Röststyrning som faktiskt fungerar, används dock inte just nu, jag kommer ju aldrig ihåg vad kommandona är
Man kan t.ex. säga "Computer, in 5 minutes turn on kitchen lamp for 10 minutes" och då skapar systemet en sådan tidsbegränsad händelse. Hur coolt som helst!
- Har en dedicerad brytare vid ytterdörren som jag fimpar alla ljus i lgh med, perfekt när man t.ex. går hemifrån å när man ska gå å lägga sig. Extra bra om man har heltäckningsmatta som vi och inte vill gå in med skorna om man glömt släcka/stänga av ngt. Att ta av sig skorna är inte en option för vissa av oss i hushållet
(Sorry F)
- Osv... to be continued...
MYCKET av ovan har jag fått lösa via VB-script och fulhack men oj oj va bra det fungerar. Även frun är nöjd med funktionaliteten.
Detta är som sagt en uppladdning inför husbygget. Har storslagna planer för framtiden.