Fractronics grafiska LCD (bilder)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Fractronics grafiska LCD (bilder)

Inlägg av Illuwatar »

Jag har nu fått mina displayer från Fractronics. Två styck grafiska samt en OLED blev det. Jag har testat dem alla mot min PC via parallellporten. Här är lite bilder som visar hur dessa ser ut:

Bild
Bild
Bild

Jag har inte gjort några stora ansträngningar när det gäller grafiken - ville bara se att det fungerade.

Sedan var det OLED-displayen. En mycket trevlig sak som inte gör sig på bild (min kamera spårar ur på vitbalansen, så jag har "korrigerat" färgen på displayen så att den matchar verkligheten bättre - kameran gjorde den för vit):

Bild
Bild

Jag kan säga att jag blev imponerad av OLED. Displayen är mycket tydlig och snabb. Ingen eftersläpning kan ses i segmenten som LCD har. Den fungerar aldeles utmärkt till att visa realtidsinformation (VU-mätare och dylikt). Den enda dåliga jag kan säga om denna är att den kunde varit större. Antalet rader är helt enkelt för få i vissa fall. Hoppas på att en 4-radig modell kommer ut. En dröm vore en grafisk OLED...

Den grafiska LCD'n är också mycket snygg, men rörlig grafik göre sig icke besvär - det blir bara suddigt. Stillbilder och långsamma förändringar passar bäst för denna. Annars är det en tydlig och fin display om än lite kitslig när det gäller parallellportens inställningar.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Ser fina ut!

Snyggt med blått o vitt!

Om man ändå kunde programera o greja o använda sånna... o kanske tillomed ha råd med dom... :roll:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kostar?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Den grafiska kostar: 349:-
OLED:en kostar 249:-

Hmm... lite synd att man redan har 2 LCD:es liggandes... annars hade det nog faktiskt fått bli en OLED... dem verkar grymt läckra...

//Rille
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Snyggt!

Jag är ganska glad för VFD. Synd att de är så dyra :(.

Lyckligtvis har jag kommit över ett häfte som förklarar exakt hur parallella alfanumeriska displayer fungerar med exempel osv osv. Något för jullovet ;).
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kan man styra den grafiska från en PIC? Eller, kan är fel ord, är det lika "lätt" som att styra en vanlig LCD med HD44780-styrchip?

Jag ska köpa en av LCDerna från fractronics, har inte haft möjligheten att leka med sådana ännu. Men jag kan inte bestämma mig för vilken. OLEDen är ju mumsig med kontrast och allt det där, men där saknas ju två rader :doubt:
Kanske blir det istället 4x20-LCDn?
Nog bäst att köpa en av varje :D
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Just dem grafiska kan jag inte uttala mig om men jag har en känsla av att det är lite klurigt...

Vad gäller dem andra "vanliga" är det MKT MKT lätt... ser att du skojar med PICBasic... använda LCDOUT kommandot så är det löjligt lätt... jag har testat på andra sätt också och det är faktiskt inte svårt alls... förutsatt att man har kopplat rätt... det är där man måste ha IS i magen...

//Rille
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den grafiska displayen använder en kontroller som heter KS0108B. Denna är inte kompatibel med Hitachi-kontrollern (som är enbart för text-displayer). På Fractronics hemsida finns datablad på den grafiska displayen - bara att ladda hem och studera:

http://www.fractronics.com/12864b_full.pdf


OLED-displayen är däremot pin- och funktionskompatibel med de flesta text-LCD'er som använder Hitachi-kontrollern. I min testrigg bytte jag rakt av från en gammal LCD till OLED'en. Den fungerade direkt - fick bara skruva upp kontrastpotentiometern på max för att den skulle lysa med full styrka.
Skriv svar