Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Ok tackar, jag sprang in på sportson & bad dom kolla, och där fanns tydligen ett sådant färdigbyggt för 7-800:-
Så det dyker upp på måndag, sen får man hålla tummarna på att konverteringen av remhjulet går smidigt...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26502
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av danei »

Jag gissar att det är samma nav som biltemas...
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av labmaster »

Hej Fagge!

Jag har gjort lite enstaka inhopp i din tråd, läst text och kollat på bilder. Nu har jag även kollat på ett par av dina videoklipp, måste säga att jag är imponerad av ditt EL-cyckelbygge. Passade på att kolla videoklippet men snowracern också. Nu lever jag ett par år till ty ett gott skratt förlänger livet sägs det.

Apropå El-cyckeln, vad säger landsfiskalen om en sådan skapelse? Är den att betrakta som lätt motorcyckel med tanke på farten och skall den i så fall besiktigas och försäkras som en sådan?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Danei. Sannolikheten är stor att dom kommer från samma fabrik ja. Men för min del blev det billigare än att köra 30mil för ett cykelhjul från närmaste biltema.

Labmaster: Bry dig inte om den frågan, med det här landets byråkrati så är nästan allt omöjligt.
Men hade jag fått bestämma så skulle denna skapelse klassats som vanlig el-cykel vilket är enkelt fixat via en mjukvaru strypning. Och vill man sen leka utanför allmän väg så skulle det vara fullt tillåtet för laborationer.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av labmaster »

Var bara lite nyfiken, men håller med dig om byråkratin. Brukar för övrigt aldrig moralisera över andras experimentlusta givet att det inte påverkar mig i negativt på något sätt förstås. Det är exempelvis inte kul när grannarna experimenterar med med mjölkpaket eller andra sopor i öppnaspisen :-).

Hur fort får en el-cyckel gå? Jag läste ett inlägg i massmedia om en cycklist som hade torskat för fortkörning med böter som följd. Han trampade helt enkelt fortare än 50 km per timme som var den hastighetsbegränsning som gällde.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av anders_bzn »

Men det om cyklisten var ju inte sant.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Icecap »

Nja... just den man läste om för några veckor sedan var en and. Jag har dock blivit haffat med radar på en 40-väg (bunkervägen under min tid i ESK 503) då jag trillade med 64km/t...

Efter lite dividerande med polisen kom "vi" fram till att radarn nog hade mätt fel. Jag förklarade för honom att jag var radartekniker (sant) och att det radarn hade mätt var överdelen av cykelhjulet, ekarna där är bra på att reflektera radiovågor (sådär sanningsenligt). Samtidig måste det ju vara så att hjulet står still i botten och om navet då rör sig med 32km/t måste toppen av hjulet röra sig med 64km/t enl. det som radarn såg (rent teoretisk sant).

Under denna dividerande hann hela vaktbytet komma ned från bunkern via den vägen, inge fler blev mätt då jag upptog hans tid. För vissa hade det blivit dyrt om det hade hänt.

Då han hade insett det rimliga i min förklaring ("och jag menar: 64km/t på cykel? Den ville aaaaaaaldrig hålla i rätten!") tackade jag för mig o rullade iväg samtidig som jag kollade min cykeldator som visade max. hastighet: 62km/t. Den visade jag dock aldrig honom...

Vägen var avstängd för motorfordon, dock var tjänstkörning tillåten och "vissa" hade ett problem med att gaspedalen hakade fast sig när de skulle hem på morgonen... Jag hade såklart aldrig sådana problem :vissla:

Min rekord på cykel är i övrigt 79,9 km/t, Newton hjälpte till ordentligt och det var inne i stan på backen förbi akutintaget (då vi alltså hade en akut i stan). På liggcykeln är den 65,3 km/t, jag körde om en tant som såg ut till att börja skita ut små skära grisar då jag kom förbi. :badgrin:

Hastighetsgränser gäller alla trafikanter! Kör man över den gällande gräns kan man bli bötfälld även på cykel!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

80 blås, herrejävlar.

Gissar dock att man har rätt litet luftmotstånd när man ligger ner.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Icecap »

Nja. 79,9 km/t var på min vanliga mountainbike...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av anders_bzn »

Ja, mitt personliga är ~65km/h.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Electricguy »

83km/h i en FET nerförsback i skåne för ett par år sen. var nästan som ett stup rakt ner! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33956
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev:Men det om cyklisten var ju inte sant.
Nej, inte den första, men sedan kom det ju fram att folk faktiskt åkt dit för fortkörning på cykel ändå.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Paxmax »

synd att biltemahjulet bara är 2-kors ekrat... 3-kors och 4-kors är mkt tåligare mot feta belastningar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Greensilver »

Väldigt fint bygge Fagge! :bravo:

Men en sak - fasen du hade ju inga handskar på dig under provkörningen på filmen. Dra på dig riktiga skyddskläder, tänk om du kör om kull... :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

79,9 km/t var på min vanliga mountainbike

Ok alltså väldigt brant och lång nedförsbacke..
Skriv svar