Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckvidd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckv

Inlägg av blueint »

Tänkte på dimma + radiosignaler..
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Re: Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckv

Inlägg av *Teknikern* »

Dimma har ingen inverkan på så kort håll, och speciellt inte på sjön. Annat är det med dimma och kuperad terräng, då kan dimman "spökspegla" radio och radarvågor.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckv

Inlägg av labmaster »

Är det en produkt som du avser att börja massproducera och sälja så småningom är det en mycket god idé att läsa igenom Lagen om Elektronisk kommunikation samt Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare, PTSFS 2010:8.

Det finns inga undantag avseende radiosändare oavsett användningsområde. Alla typer av applikationer med radio måste följa det regelverk som är stipulerat inom svensk författningsamling och lagstiftning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckv

Inlägg av grym »

250780984945

bör funka perfekt
men ta en annan lysdiod, något högeffektivt, ev med reflektor, beror ju på vilken spridning man vill ha på det
kanske en 1w med hög verkninggrad
eller http://www.dealextreme.com/p/xmlawt-100 ... 3-5v-51989
med en lämplig 12v driver från samma ställe

då syns det garanterat

på tal om allt annat skitsnack i tråden, bry dig inte, det brukar bli för mycket sådant emellanåt :sleepy: :tyst:
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Re: Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckv

Inlägg av *Teknikern* »

labmaster skrev: Det finns inga undantag avseende radiosändare oavsett användningsområde. Alla typer av applikationer med radio måste följa det regelverk som är stipulerat inom svensk författningsamling och lagstiftning.
Jaså du misslyckades i intagningsprovet till polishögskolan eftersom du leker privatspanare på nätet,,,,,,,,,,


Eftersom du inte vet vem jag är, vilken befattning jag har, vem jag ev. jobbar för och vad syftet är så,,,,,,,,lägg ner det där snacket och lär dig att ge fan i att mästra andra utan sköt dig själv istället så mår du bra mycket bättre.
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Re: Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckv

Inlägg av *Teknikern* »

grym skrev:250780984945

bör funka perfekt
men ta en annan lysdiod, något högeffektivt, ev med reflektor, beror ju på vilken spridning man vill ha på det
kanske en 1w med hög verkninggrad
eller http://www.dealextreme.com/p/xmlawt-100 ... 3-5v-51989
med en lämplig 12v driver från samma ställe

då syns det garanterat

på tal om allt annat skitsnack i tråden, bry dig inte, det brukar bli för mycket sådant emellanåt :sleepy: :tyst:
Det är inte fråga om att det ska synas så mycket, lysdioden kommer att ha en "hatt" som avgränsar ljuset uppåt och den kommer att hamna i vattenytan. Mer kan jag inte precisera det hela utan att gå utanför mina befogenheter.


Angående skitsnack, jag försöker slå dövörat till men det är bara så trist att en del måste leka polisMAKT och mästra andra utan att ha nån fakta att gå på.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckv

Inlägg av labmaster »

Eftersom du inte vet vem jag är, vilken befattning jag har, vem jag ev. jobbar för...
Mot bakgrund av din vokabulär och den sociala kompetens du visar upp i denna tråd förefaller det vara ett ganska intelligensbefriat arbete du har.

Lycka till med ditt projekt!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Radiostyrd fjärrstyrning av lysdiod med extra lång räckv

Inlägg av blueint »

Ta det lite lungt folk..
Skriv svar