Trasig scanner - bränt motstånd mm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Trasig scanner - bränt motstånd mm

Inlägg av JimmyAndersson »

För länge sedan fick jag en gammal trasig scanner (Mustek 600CP) av en kompis. Han hade råkat koppla in en växelströms-eliminator till ett modem i ställlet för den rätta, (som levererar likström.)
Scannern drivs med 12v.

På kretskortet sitter ett bränt motstånd där den första ringen är röd (dvs 2) -resten syns inte! Det finns även en elektrolytkondensator på 220mikrofarad (25v) som fått en oroväckande oval topp :shock:
En spänningsregulator: (H E) 7805 med ingången kopplad till det brända motståndet kan också ha råkat illla ut. En annan 7805 sitter nära den trasiga kondensatorn, men man ser inte hur kretskortsbanorna går där..

Det är svårt att följa kretskortsbanorna på det dubbelsidiga kortet, så det vore fint med lite hjälp här: Vad kan det vara för värde på motståndet?
Ca 20, 200 eller 2k? Har inte hittat något schema på nätet, men av övrig elektronik att dömma så vill t.ex en ytmonterad minneskrets (Winbond w24257as) ha +5v.

Jag har redan en bra scanner som fungerar, så den här tänkte jag bara fixa om det inte kostar för mycket. Annars kanske man kan ha delarna till något annat kul? Stegmotorn och "lysdiodsraden" (som läser av pappret) kan man nog använda till ..... Tips?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Bild
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2330
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ta stegmotorn och släng resten :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ni verkar vara överens.. :o
Tja, en sak mindre att leta fel på.


Känner jag mig rätt så innebär ordet "slänga" att lägga allt bland övriga "bra att ha ifall.."-prylar. Det finns lite fotosensorer, a/d-omvandlare, d-sub-kontakter mm som nog kan vara värda att spara. (Tja, ni ser!)

Skalet kan man utrusta med en värmelampa och använda som byxpress ...not! Kom däremot på att man kan använda det när man exponerar kretskort. Jag har letat efter en glas-skiva i den storleken.
8)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag har kommit fram till att det inte är värt att plocka delar från trasiga grejer. Okej för mekatronik och dyra kretsar.

Annars blir man ofta bara besviken när kretsen inte fungerar till max.

Men har man mycket plats och vet att man kommer annvända det, så visst.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Glas är inte det bästa man kan använda vid UV-ljus, med tanke på att det blockerar ganska mycket av det.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Funkar klockrent med glasskiva för mig i alla fall ...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det finns vissa typer glas som släpper igenom UV och andra typer som blokerar väldigt bra.

Jag skulle tro att scannerns glas är så pass tunnt att det begränser minimalt.
Skriv svar