Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Inlägg av LHelge »

Jag leker också med tanken på den ultimata el-MC styrningen, eller jag har kanske tagit första steget vidare från att leka med tanken. Jag håller på att sätta ihop något som man kan använda när man labbar med mjukvaran. Den kommer bli tvådelad och bestå av en hjärna, monterad på labbplatta med processor och drivkretsar, och muskler bestående av 12 st FET:ar, frihjulsdioder och en hallbaserad strömsensor och kylning på ett kort vid sidan av. Förhoppningsvis tillräckligt för att klara något tiotal ampere. Jag kommer givetvis försöka biffa upp ledarna på kretskortet så mycket det går med 1,5 mm koppartråd.

Som drivkretsar tänkte jag testa IRS2110 men jag har ingen erfarenhet av såna, så jag vet inte om de är bra eller dåliga än.

Om jag får mjukvaran att fungera bra är tanken att kortet ska klara en bit över 100 A vid 75 V och kommer förmodligen bestå av antingen 18 st IRFP4368 eller IRFP4110.

Det kommer väl dyka upp en projekttråd med mer info så småningom när jag tycker att det finns tillräckligt mycket att presentera.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Inlägg av NULL »

Av de drivkretsar jag har tittat på, tycker jag IRS2110 är med i kvalificeringsgruppen tillsammans med L6393 och MAX15018A. =)

Den verkar logiskt vara enkel att bygga modulärt på, där IRS2110, ström- och (kapsel)temp-givare sitter på ett kort monterat på utgångskapslarna, och logiken på ett annat kort eller två...
(Sen ska det på Hall-, motortemp-, motorvibration-givare och någon feedback-vågformsuttag(motsvarande lambda-givarn på bensinare), men var vet jag inte än.)

Som effektkapslar funderar jag nu på http://ixdev.ixys.com/DataSheet/VMM1500-0075X2.pdf
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Inlägg av LHelge »

Jag är inte med på varför du ska ha motorvibrationsgivare eller vad du menar med vågforms/lambda-givare det får du gärna utveckla.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Inlägg av NULL »

Motorvibrationsgivare är för att kunna kompensera för Hallgivare som inte är placerade perfekt på rätt plats.
Vågformsgivare är en vild idé om att kunna finjustera på- och av-tiderna, genom att låta ett PC-baserad logikkort analysera vågformen, så att de passar en "Synchron Collapse Drive" styrning bättre.
Jag är helt klart inte kunnig nog än för att kunna bygga allt sånt, men idén ska ju vara att föra tekniken framåt, så just nu är det ett mål.
eFFeT
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 oktober 2009, 20:23:29
Ort: Luleå

Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Inlägg av eFFeT »

Antar att du ska bygga till en AC motor när du snackar om DTC. Några saker att tänka på om du inte gjort de:

-Se till att du har bra snubbrar över varje transistor.

-Snabba dioder.

-Isolerad styrning av gate:arna.

-Kunna ställa in "dead time".

-Om du ska kunna köra DTC så måste du nog också ha en strömmätning som är flytande med fasen för att inte få för mycket CMRR störningar och den ska nog kunna sampla kring 0.5-1MHz minst, beroende på induktansen i motorn.

-Kraftiga drivare till varje transistor. Miller-effekten kommer göra stor inverkan på transistorn vid varje switchning.

-Tänk på att transienter är din fiende! De kommer från att motorn, dioder och transistorerna har kapacitans. De kommer ta död på din elektronik om du inte tänker på dem.

-Små loopar där mycket ström och transienter kommer gå.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Inlägg av NULL »

Jag har insett att jag måste ta tag i kritiken från alla här, så jag har läst på lite mer, kan bara tacka för tillrättavisningen.

Igentligen kan jag ta tillbaka allt i teknikväg jag har påstått eller sagt att jag vill ha med.
För jag bryr mig verkligen inte om den ena lösningen är häftigare än den andra, ingen del är tabu, det ska bara fungera så bra som möjligt.

Men för att man ska kunna börja i någon ände får jag bara bestämma mig för en del saker(som sen lika lätt kan bytas ut enligt ovan när man vet "bättre") som jag gissar gör en bättre helhet:
- Utgång, MOSFET verkar vettigast för att få de inbyggda dioderna på köpet, kanske man tom får lov att dimensionera efter dem istället för MOSFET-del...
- DTC(Direct Torque Control), med en MC kör man på "kraft", den vettigaste styrningen tycker jag därför är DTC.
- Två separata batterikretsar, en för logik/drivare, en för MOSFET.
- Motorn bestämmer jag mig för "Hub Motor 72V 6KW(13-inch)" som jag nämnde tidigare, men jag hoppas på att hitta en kraftigare senare.
- Strömmätning, dels för DTC'n, dels för strömbegränsning.
- Self/auto tuning, Dead Time o.dyl. Reglering tycker jag en dator ska ta hand om, och hoppas på att datorn kan lättare visa vilka parametrar som är konstanta och inte, lite av senare problem...
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Inlägg av NULL »

Såg att reglering inte ska behövas, kan det vara sant... :shock:

Är det inte en DTC om den inte har den variabla frekvensen?

@eFFeT: Såg att du redan har gjort en häftig, kommer den få en projekttråd snart?
Skriv svar