Magnetmotor, magnetisk wankelmotor, prevendv, V-gate ....mmm
Re: Magnetmotor, magnetisk wankelmotor, prevendv, V-gate ....mmm
Folk börjar fatta poängen: http://www.dn.se/ekonomi/energijattar-l ... l-1.910631
Vilken energiform har vi som INTE är solbaserad menar du ? skulle möjligen vara kärnkraft då.zeus skrev: I våra tidsbegrepp borde vi väl kunna se solen som en evighetsmaskin, massa gratis energi som kommer finnas längre än det finns människor på jorden.
Sa inte solenergi, utan solen. Sen vad den har för "medium" att ge oss energi spelar väl inte så stor roll.
Mennar bara att det känns lite onödigt att försöka skapa en evighetsmaskin när man ändå har solen. Eller? Iofs så är det lite svårt att driva en bil med solen på ett smidigt sätt, utan att behöva tanka och samtidigt vara väldigt billigt.
Mennar bara att det känns lite onödigt att försöka skapa en evighetsmaskin när man ändå har solen. Eller? Iofs så är det lite svårt att driva en bil med solen på ett smidigt sätt, utan att behöva tanka och samtidigt vara väldigt billigt.
är det lite svårt att driva en bil med solen på ett smidigt sätt
Svårt, kanske, men fullt görbart. Jag pratar elbil, eller för den delen bil som är drivs på någon förnyelsebar energikälla. Det enda som krävs är ett teknologiskifte och någon som driver på det.
Svårt, kanske, men fullt görbart. Jag pratar elbil, eller för den delen bil som är drivs på någon förnyelsebar energikälla. Det enda som krävs är ett teknologiskifte och någon som driver på det.
Men tanken med en evighetsmaskin är väl typ att man ska ha den i bagaget och sen aldrig behöva stanna förrens spolarvätskan är slut eller liknande.
Men absolut, elbilar borde det finnas fler av och redan idag skulle måååånga klara sig utmärkt med elbil istället för en bensin-SUV.
Men absolut, elbilar borde det finnas fler av och redan idag skulle måååånga klara sig utmärkt med elbil istället för en bensin-SUV.
Elbil klarar ju bevisligen 90% av alla transporter dvs de korta, där är elbilen alltid överlägsen enligt mig. Långa färder där har bränslebilen nåt att hämta.
Kunde man täcka typ 2m² av bilens yta med solceller tippar jag på att de borde kunna klara uppladdning nog att hålla bilen rullande åtminstone under sommaren. Vissa dagar kanske bilen står och även om solcellerna kanske bara ger 300W så kommer man väldigt långt på bara en kWh. Mao NÄSTAN en evighetsmaskin
Kunde man täcka typ 2m² av bilens yta med solceller tippar jag på att de borde kunna klara uppladdning nog att hålla bilen rullande åtminstone under sommaren. Vissa dagar kanske bilen står och även om solcellerna kanske bara ger 300W så kommer man väldigt långt på bara en kWh. Mao NÄSTAN en evighetsmaskin
@ v-g
Elbilar är bra, men solceller hör inte hemma på bilen. Det finns inte tillräckligt med solenergi för att hålla igång en bil. Jag har räknat efter, och man kan köra en normal (el)bil på motorvägen i 6-10 minuter på en heldagsladdning under sommaren med den solinstrålning som erhålls i centraleuropa.
Solceller hör hemma i fasta installationer på hus eller solparker.
Elbilar är bra, men solceller hör inte hemma på bilen. Det finns inte tillräckligt med solenergi för att hålla igång en bil. Jag har räknat efter, och man kan köra en normal (el)bil på motorvägen i 6-10 minuter på en heldagsladdning under sommaren med den solinstrålning som erhålls i centraleuropa.
Solceller hör hemma i fasta installationer på hus eller solparker.
$tiff:Iofs tänkte jag mig mer att köra i max 70 med den elbil jag önskar men du har säkert rätt om solcellerna. Dock tänkte jag dem mest som "stöd" till ordinarie laddning så man iaf nyttjar ytan bilen står på
Om du parkerar under ett träd, i ett garage eller parkeringshus eller bara delvis i skugga (bland höghus) någon dag så har du förstört halva grejen med solcellerna. De är för dyra att inte utnyttja fullt och kommer få väldigt underlig pay-off-tid om de systematiskt skuggas några timmar mitt i sommaren. Vidare så är den väntade livstiden på solcellspaneler 30 år, vilket blir en intressant kontrast mot bilen de ska sitta på.
Iofs rätt och riktigt. Man får hoppas de kommer ner i pris och upp i effektivitet tids nog tills det finns bra batterier
Jag skulle då se till att alltid parkera i ljuset snål som man är
Jag skulle då se till att alltid parkera i ljuset snål som man är
Fast då får du köra AC:n desto mera!
Även om solcellen är 100% effektiv så kan man inte ta ut mer energi än vad solen ger per m2.
Ex-jobb kanske skulle vara att bygga en bil med elmotor och så utöver batterier en liten förbränningsmotor som laddar batterierna. Så kopplat till GPS och så kan datorn räkna ut i förväg hur mycket den behöver köra motorn om man vet var man ska.
Även om solcellen är 100% effektiv så kan man inte ta ut mer energi än vad solen ger per m2.
Ex-jobb kanske skulle vara att bygga en bil med elmotor och så utöver batterier en liten förbränningsmotor som laddar batterierna. Så kopplat till GPS och så kan datorn räkna ut i förväg hur mycket den behöver köra motorn om man vet var man ska.
@ zeus
Bra förslag, jag har funderat på det tidigare. Synd bara att ingen verkar vilja betala för den tekniken. Och om "någon" visar att det fungerar, kommer det ändå dröja 5-10 år innan någon använder det i någon seriös utsträckning.
Bra förslag, jag har funderat på det tidigare. Synd bara att ingen verkar vilja betala för den tekniken. Och om "någon" visar att det fungerar, kommer det ändå dröja 5-10 år innan någon använder det i någon seriös utsträckning.