Potentiometer med 5pin?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Det är inte så att du har kopplat spegelvänt? Alltså att pin 1 är på andra sidan potentiometern?
Nerre
Inlägg: 26781
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

sirdizarm skrev: Tro det eller inte men så är det testa själva o ta en sådan potentiomenter!
Man behöver inte testa själv för att lista ut att om du jordar en ingång så blir det tyst...


En volymkontroll fungerar så här (mono):

Man har en potentiometer (som bör vara logaritmisk).

På ena änden av potentionmetern har man signalen som man vill reglera (som alltså kommer från en utgång och går "in" till volymkontrollen.

På andra änden av potentiometern har man jord (från både in- och utgångssidan).

Löparen går till ingången som man vill reglera volymen till (d.v.s. går "ut" från volymkontrollen).

När man vrider på poten kommer löparen alltså att flyttas mellan signalen och jord. Ju närmare signalen desto högre volym, ju närmare jorden desto lägre volym.


Med stereo så har man två såna som går parallellt.

De kan då ha samma jord, däremot så kan inte de övriga anslutningarna kopplas ihop eftersom då blir det antingen mono (höger och vänster ihopkopplade), full signal hela tiden (utgång kopplad direkt till ingång) eller tyst hela tiden (jord kopplat till in- eller utgång).


Scrolla ner till figur 6 på den här sidan:
http://sound.westhost.com/pots.htm
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

Är du säker på att du hör STEREO-ljud när du hör i båda högtalarna? För mig låter det som om du har ett brott i en kabel t.ex. och därför bara kan höra en högtalare när du kopplar "rätt".

Testa att köra ljud i en kanal åt gången och se vart det tar vägen.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Det är sådana här trådar som gör livet värt att leva... :lol:
Användarvisningsbild
sirdizarm
Inlägg: 110
Blev medlem: 7 november 2007, 19:37:46
Ort: Borås

Inlägg av sirdizarm »

Jo vist det är jag som gjort fel. Va fan tror du? Kopplar jag så att jorden bara e i en så blir det inte något jävla ljud i den ena. Jag gjorde som han på kjell.co sa att jag skulle och det fungearde så. Bara att nu undrar jag annat utöver det. Men ne ne ne. Skit i hela jävla trådhelvetet då, så får jag söka google efter svar istället!

FU
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33025
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta en ohm-meter och kolla poten efter den skiss du har. Annars vad hindrar dig från att köpa en ny pot. Du får en för en tia eller två från BHIAB eller Electrokit.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

sirdizarm: Tagga ner lite nu, svara istället på frågorna jag ställer. Är du säker på att du inte har spegelvänt numreringen på potentiometern? Jag förstår faktiskt inte riktigt varför du hettar till så? Vi VET att man inte ska koppla jorden till tre av stiften, det kan helt enkelt inte fungera då! Men som soundbrigade säger, mät upp poten, det är det enda rätta, då får du svart på vitt hur den fungerar.
Nerre
Inlägg: 26781
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

sirdizarm skrev:Jag gjorde som han på kjell.co sa att jag skulle och det fungearde så. Bara att nu undrar jag annat utöver det. Men ne ne ne. Skit i hela jävla trådhelvetet då, så får jag söka google efter svar istället!
Googlat kunde du kanske provat innan du frågade här och fick andra att slita för att få dig att förstå hur det funkar?

Har du öht tittat på sidan jag länkade till? Där finns det tydliga scheman som visar hur det skall se ut och texten förklarar t.o.m. hur det hela fungerar.


Jag har lite svårt för folk som "kopplar efter nummer och vill att det ska funka". Vet man inte vad man pysslar med får man räkna med att det blir fel.
Användarvisningsbild
sirdizarm
Inlägg: 110
Blev medlem: 7 november 2007, 19:37:46
Ort: Borås

Inlägg av sirdizarm »

Skälet till att jag blev förbannar är för att det fungerade så som jag hade kopplat bara att ljudet var lite lågt. Men jag enligt hur bilden visade skall ha kopplat allt rätt. Men jag har inte mätt så att Ohm stämmer. Sedan också iomed att jag blev arg, e för jag jobbat hela dagen o var trött. Sorry, det e tuft att jobba med människor (säljare)

När jag nu kopplade bort jord från de andra två som hade, fick jag ljud i ena, men inte den andra högtalaren. Men sen var det så att det inte spelade någon roll hur jag kopplade hade ändå i den ena. Så jag får fram med min mätdosa, o kolla upp om det inte e min kära kabel som e störd.

Tack för att ni upplyste mig om att det kan vara en kabel som e fel. Hade annars inte sett/märkt av det.

Ps; Sorry för mitt humör, ta inte åt er något av det jag skrev.

ty
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33025
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ps; Sorry för mitt humör, ta inte åt er något av det jag skrev.
Det är djävla lätt för dig att skriva!!! Somliga av oss lider av paranoid schizofreni och tål bara inte sådana här påhopp utan att tänka "djupt vatten", "hopp från tågperrong" eller "vassa knivar".... :wink: ( 8) )

Tips från kåotjen - MÄT!
Nerre
Inlägg: 26781
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Grundläggande felsökning är rätt viktigt när man mekar med elektronik.

Kommer det inte ut nån signal så är det första man ska kolla att det verkligenkommer IN en signal.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sirdizarm:
Hur kommer det sig att du frågat på Kjell om hur man ska koppla in den?
De säljer inte såna potar där..

Sedan undrar jag varför du inte har mätt så att [http://www.geocities.com/lemagicien_200 ... /ima02.gif]bilden[/url] i första inlägget verkligen stämmer för din potentiometer. Det skulle ha sparat dig mycket tid och frustration.

Mät och visa tydligt hur du har kopplat.
Användarvisningsbild
sirdizarm
Inlägg: 110
Blev medlem: 7 november 2007, 19:37:46
Ort: Borås

Inlägg av sirdizarm »

JimmyAndersson:

Jag frågade hur man skulle koppla in en potentiometer i en "stereo" dvs ej "mono" koppling. Och då sa han att jord skulle vara med i schemat som jag skrev. Men det e så att de kablar de har där som jag köpt inte e till bästa kvalité så jag får mära o kolla så rätt kabel e där den ska på den också..

Orkar dock inte göra det idag eller imon . ledig på söndag så då gör jag det..

Ty anyway
Skriv svar