12 V till Playstation 2

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

12 V till Playstation 2

Inlägg av Nerre »

Vi har en två-skärmars DVD-spelare i bilen som jag vill kunna koppla ungarnas PS2 till. Kabel för audio/video funkar (provat hemma i vardagsrummet) så det enda problemet är strömförsörjningen.

(Det finns såklart "orginal" att köpa, men det är rätt dyrt så jag tänkte ju i första hand hitta nåt billigare alternativ.)

PS2:an ska (enligt märkskylten) ha 8,5 V vilket inte direkt är lätt att hitta nåt som ger. Dessutom drar den rejält med ström (har inte siffran i huvudet men det är nåt i storleksordningen 8-10 A har jag för mig).


Nån som vet om det funkar att köra PS2 på 9 V? Eller riskerar man att bränna den då? (Jag har faktiskt inte kontrollmätt om strömförsörjningen ger 8,5 eller mer.) 12 V till 9 V finns ju rätt mycket grejer att köpa (till hyffsade priser).

Ett annat alternativ är ju att hitta en 12 -> 9 V omvandlare som man enkelt kan "trimma ner" till 8,5 V (men då behöver man ju vara säker på att den man köper är tillräckligt lätt att modifiera).
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Annars finns det ju jättebilliga DC/AC (12-230Vac) omvandlare. Så kan du använda originalnätdelen.

Edit...
Att bränna bort 0,5-0,7V görs enklast genom att sätta en lagom kraftig diod i serie.
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Jo men dels blir det väldigt klumpigt (det blir ju 5-10 gånger större än att bara köra med en liten switchad DC/DC-omvandlare) och sen med så pass hög ström så är diod ingen snygg lösning. Och så blir det antagligen dyrare än att köpa orginal biladapter.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Kan väldigt lite om detta så jag frågar:
Varför är det ingen "snygg lösning" med en diod vid dessa strömmar?
Lite browsing i ELFA så hittar man ju snabbt en diod med ca 0,5V spänningsfall och ledigt klarar 10A för lika många kronor...

Annars kanske du skulle köpa en billig laptop-PSU från nåt asiatiskt land och reglera ner till 8,5V mha någon variabel spännings-stabb-krets typ LM317 fast kraftigare...
(Utgår från att PSUn ger ut betydligt högre spänning än 8,5V. Borde kunna inhandlas på Ebay för ett par hundringar)


MVH
/Tottish

EDIT: Fixadeensärskrivning...
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Det är väl aldrig en snygg lösning att elda upp effekt i onödan? Visst, det blir bara ett par watt som ryker (5 W vid 10 A 0,5 V), men det är ändå effekt som går till ingenting och som kanske t.o.m. kräver kylfläns på dioden. (Nej, jag gillar inte linjära spänningsregulatorer heller:-)

Sen måste ju dioden monteras nånstans också.


Omvandlare som ger 9 V från 12 V finns det annars nästan hur många som helst (finns på både Clas O, Kjell & Co, Jula, Biltema). Det vore ju smutt om man bara kunde byta ut ett motstånd i en sån och få 8,5 V ut. Men det vet man ju inte förrän man öppnat den, och att köpa en och öppna och sen upptäcka att den INTE går att modifiera känns lite som slöseri med pengar.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

OK, du är lagd åt det hållet ja =).
Men hur är det med dessa adapters från Biltema osv. Sitter det inte linjära regulatorer i dem?

Vet inte hur sugen du är på att bygga själv men ett förslag i alla fall:
Det har cirkulerat en del LM2596SX "Simple-Switcher" i Köp/sälj och dessa kräver ju bara en handfull komponenter. Har för mig att de "bara" kan leverera 3A men det borde väl funka att paralellkoppla några?
Den version som såldes i massor på Köp7sälj nyligen är en adjustable-version och du kan säkert få några stycken skickade till dig för några tior då jag tror att flera forumnister (inklusive mig själv) sitter på en rejäl "stash"! =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Glöm dioder direkt! Bilens spänning varierar alldeles för mycket för att det skulle fungera på ett säkert sätt.

Och man kan inte parallellkoppla Simple Switchers heller :nene:

MEN det finns en del andra att kolla på, t.ex. UC3842AN.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Mja, fast nu var det ju inte bilens "12"V som skulle "diodas ner" utan en förmodad redan stabiliserad 9V...

"Och man kan inte parallellkoppla Simple Switchers heller"
Inte det, nej. OK, No way, No how eller bara inte "rätt av"? Vad blir det för knas? Svajig utspänning?

Alltid kul när folk som vet förklarar sånt man själv inte förstår =).

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Tanken med dioderna tror jag vara att stabba till 9V och sedan använda diod för att ta ner det till 8.5. Så tolkade jag det iallafall. Att ta ned det från batterispänning (11-14V) till 8.5V med dioder blir inte bra. Det håller jag med.
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Tottish skrev:OK, du är lagd åt det hållet ja =).
Men hur är det med dessa adapters från Biltema osv. Sitter det inte linjära regulatorer i dem?
Nej, det sitter med största sannolikhet switchade grejer i dem. Linjära regulatorer har varit på väg bort i många år, det är alltid svårigheter med kylning etc.


Men jag googlade lite och upptäckte att Psxcare faktiskt säljer en adapter för 199 spänn och det är i alla fall billigare än orginal (men det gäller väl å andra sidan det mesta till PS2:-).
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

OK, vad bra. 200 spänn känns ju ganska överkommligt...
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Tjaa, det beror ju på hur mycket den kommer att användas också. Det blir kanske 2-3 gånger varje semester och då vill man ju helst ha en billig lösning (eftersom det finns så mycket annat som pengarna ska räcka till).


Men det vore ju fortfarande intressant att veta om PS2 klarar 9 V och om nån känner till nån omvandlare som är lätt att modda.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Får du ett passande aggregat för 200:- så ska du inte tveka. Det är inte helt enkelt att pilla ihop det du är ute efter. Självklart ska det vara switchat också vid de strömmarna.
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Nä bygga helt från scratch har aldrig varit aktuellt, däremot att försöka modifiera nåt. Många som finns klarar ju t.ex. 7,5 V eller 9 V, så de lär ju vara justerbara. Frågan är om det är så enkelt att det bara r en spänningsdelare på återkopplingen eller om det är nåt annat som är svårare att modifiera för spänningar mellan de ursprungliga.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hitta befintlig switchad DC/DC omvandlare t.ex. sådana som sitter i ciggaret uttaget. Har du tur är det av den justerbara typen där du kan ändra en spänningsdelare för att få den spänning du önskar.
Kolla även den "idiotsäkra" 12V adaptern som avhandlades här för ett tag sedan.
Skriv svar