Löda ytmonterad krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Löda ytmonterad krets

Inlägg av LHelge »

Behövde en accelerometer till ett projekt jag håller på med, efter att ha kollat runt lite insåg jag att de kostar ett par hundringar. Snål som man är så samplade jag ett par stycken från Freescale istället.

Nu är bara problemet att de är små som fan, jag visste att LGA-kretsar var små men inte så jävla små.

Tänkte att jag skulle göra ett litet kort så jag kan leka lite med en av dem i labbplattan, men hur fan ska jag löda dit den utan tillgång till dyra verktyg?

Läst lite i de trådar som finns om ytmontering, och det bästa jag har att komma med för tillfället är att lägga på lite tenn på kortet, ta på en massa fluss och blåsa på med varmluftspistol. Vad tror ni om det?

Bifogar en bild på vad jag har tänkt mig.

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

lägga på tenn och fluss, lägga på kretsen och stoppa in i en varm ugn kanske?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det går alldeles utmärkt att ha en lödö som går ut en liten bit från komponenten och sedan lägga på lite lödtenn (+ fluss är bra) och låta det dra sig in under. Det gör man då på alla lödöar en efter en och avsynar.
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

LGA-kretsar är banne mig inte lätta att handlöda... Lodpasta är en bra hjälp... Skadar inte med lödmask och pastaplåt heller....

MEN det går handlöda också och ett tips när du etsar kortet - finns det NC padar så låt bli att göra padar där eller tejpa dem med tunn kaptontape om du redan har gjort kortet.

Problemet med valiga varmluften är att du riskerar blåsa iväg lilla LGAń - detta går lösa genom att limma NC-padar eller "magen" av kretsen innan (värmehärdande lim och lägg kortet på ett strykjärn som får limmet att härda. Så där små adapterkort brukar (om du har riktiga vior) gå bra att löda på värmeplatta/strykjärn annars och belastar kretsen mindre thermiskt än varmluften.

Lycka till ;)

...och nej, det är inte lätt.... men det går och finns många på formet som lött liknande med enkla billiga verktyg med bara envishet, skicklighet och tur till hjälp...
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Kanske värt att testa den här varianten?

Bild

Från http://www.sparkfun.com/commerce/presen ... %20Skillet
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Ja, värmeplatta fungerar bra OM man har riktiga vior och lämpliga kort för ändamålet, men där det fungerar är det löjligt bra metod.... Jag kör med avdankat strykjärn och det fungerar också bra - lite grov termostat, men går det med...
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ett annat alternativ är ju att förska löda på ett par riktigt tunna koppartrådar. Se till att accelerometern är limmad på ett pcb där du kan färsta trådarna sen.

Så gjorde jag med min accelerometer, fast den är ju iofs inte riktigt sådär liten, var väl en µBGA eller något sånt tror jag.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Tack för alla svar! Tycker icecaps idé låter hyffsat enkel, ska nog testa den först. Tur att jag inte etsat kortet än, har ju gott om plats att dra ut lödöarna lite extra.

Funkar inte det så får det bli strykjärnet... min sambo kommer döda mig... :cry:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk på att många elektronikkomponenter innehåller diverse gifter. Så Kläder/Mat verktyg bör inte blandas ihop med elektronik saker.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Så länge du bara ska labba så föreslår jag att du lägger den "på rygg" och löder trådar till paddarna. Adaptern kan mycket väl vara en DIL-10 som du illustrerade från början.
Skriv svar