Ultravnc port problem.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Ultravnc port problem.

Inlägg av DeeJayPA »

Lyckas inte ansluta till min dator från jobbet via ultra vnc.
Funkar bra från andra ställen men inte från jobbet så porten 5900 är nog stängd. Finns det nån port som "alltid" brukar vara öppen?
Det är ju svårt att prova sig fram, tar tid iaf. Får testa en ny port per dag.
Så några säkra kort att testa med hade varit fint :)
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Kan du surfa så är port 80 öppen.
Men varför mecka med klienter? Ultravnc går ju att styra med en javaapplet. Kolla lite i dokumentationen.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Jopp testade med kaffeäpplet men fick inte det att funka heller från jobbet.
Har även testat port80 men det vile inte heller funka. Och jag kan surfa från jobbet.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Prova port 22, 25, 113, 6000.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Förstår jag dig rätt att du kör UltraVNC server på hemdatorn, och vill ansluta till denna från en dator på jobbet? Det finns utrymme för feltolkning i din första mening.

Ok, så om jag fattar rätt så förutsätter det naturligtvis att porten du sagt till UltraVNC server att lyssna på, är öppen i eventuella brandväggar på vägen. Mjukvarubrandväggen på datorn hemma, hårvarubrandväggen i din bradbandsrouter...
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Helt rätt, UltraVNC server på hemdatorn, som jag föröker ansluta till från jobbet via UltraVNC Viewer. Anslutningen funkar från andra "platser" till hemdatorn men inte från jobbet. Hemdatorn är kopplad direkt till "ip telefonidosan" och får en publik ip adress.
Finns det något enkelt sätt man kan testa villka portar som är öppna på jobbdatorn?
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

Från mitt jobb har de gjort något i brandväggen så just sån här traffik inte fungerar trots att man kör olika portar som är öppna.

Lösningen i mitt fall var att sätta upp en ssh-tunnel med putty mot min brandvägg och sen köra vnc genom tunneln.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Pinussen, hehe precis. Tillåter man ssh så tillåter man allt :-)
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

jupp, trist att man måste gå runt alla grejjer administratörerna försöker med bara.

Som påtvingad skärmsläckare. Vi kör övervakning och tittar mest på skärmarna, aningen jobbigt med skärmsläckare var 10 minut som dessutom låser skrivbordet :(
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

443 brukar helst också vara öppen.

Fast ssh-tunnel är ju ändå bäst.. :)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

både OpenSSH-klienten och PuTTY kan agera SOCKS-proxy, vilket gör att du kan nå resten av nätverket den vägen också.
Skriv svar