Modda Weller (helst ws50)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Pluttiplutt
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 februari 2008, 06:38:49
Ort: Skåne

Jag har en Harley jag löddar på ibland

Inlägg av Pluttiplutt »

så det är därför jag vill kunna kräma på.
Bild
Jag har vant mig vid att ha en löddpenna och inte stora klumpiga kolvar det är därför jag vill ha en WSP80 ansluten.
Vad heter föregångaren till WSP80?
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Föregångaren som jag hade hete MLR20,ser ut som den som är med på en av bilderna oxå. Byte ut MLR mot en MT1500 station. Passar ju dig perfekt om du vill ha en liten penna. Fan jag hade fel om skruvarna, var ju inte en weller station jag öppnade i veckan. Inte så konstigt, weller och fluke är tråkiga, dom håller ju i evigheter. Men trots jag hade fel så har jag en WS50, och på jobbet en WS50 och 51. Om jag har tid så kan jag sprätta upp WS51 och kolla, den är ju på 80W
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

MLR-21 säljs fortfarande och bör vara det rätta valet om man inte kan hitta en beggad, vilket verkara vara svårt :(
Användarvisningsbild
Pluttiplutt
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 februari 2008, 06:38:49
Ort: Skåne

Hmmm

Inlägg av Pluttiplutt »

Jag har ju både en LR21 och en MLR20. Fast jag tycker de svalnar när jag lödar lite större kablar....

Får väl fila ner spetsen till en riktigt kort trubbig sak, så kanske värmeöverföringen blir bättre på LR21:an. Men över 50W kan jag väl inte få upp någon pennorna oavsett för effekten i WS50 ger väl inte mera?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Ahaa, så det var problemet. Jag har inte använt någon av dom särskilt mycket då vi hade en JBC station på gamla jobbet som var betydligt bättre. Du vill inte sälja någon av dina MLR-2x ?
Användarvisningsbild
Pluttiplutt
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 februari 2008, 06:38:49
Ort: Skåne

Inte bra att göra affärer med folk i forum...

Inlägg av Pluttiplutt »

Det är många nackdelar med att sälja prylar i forum.

Förvisso har jag en Wellerstation, WECP-20 med en LR-20 som jag ska sälja.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Inte bra att göra affärer med folk i forum...
Varför inte det?

Jaja, jag skulle iallafall behöva få tag i någon minatyrpenna som passar till WS-50 så om någon har det liggande så hojta till.
Användarvisningsbild
Pluttiplutt
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 februari 2008, 06:38:49
Ort: Skåne

För att folk i forum prutar extra mycket

Inlägg av Pluttiplutt »

och folk som är nya i forum vill ju vara uppskattade (och alla är narsisstiskt störda mer eller mindre) och då är det extra lätt att pruta på nytillkommna. Just därför "nope" inget för mig, en stor portion kärlek och pyttelite pengar.

Hoppas du inte tar illa vid dig, jag skulle gett samma svar till kungen. Du frågade ju!
:)
Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Bara ett litet tips, du behöver inte skriva någon rubrik. Det blir bara svårare att läsa inlägget när du har en del i rubriken och resten sen fortsätter i själva inlägget.
Användarvisningsbild
Pluttiplutt
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 februari 2008, 06:38:49
Ort: Skåne

Inlägg av Pluttiplutt »

OK
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Hehe, nejdå jag tar inte illa vid mig :D Jag var mest nyfiken, och jag fick ett svar.
Användarvisningsbild
Pluttiplutt
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 februari 2008, 06:38:49
Ort: Skåne

Inlägg av Pluttiplutt »

Det är ju möjligt att jag i framtiden när jag känner folket bättre här är mer öppen för förslag.

Min erfarenhet är att man inte ska göra affärer med vänner. För vänner som inte står en riktigt nära vill ju bara ha allt billigt, billigt. Minns när jag var reperatör inom radio & TV. Senare inom datorer. Folk kunde ringa vilken tid på dygnet som helst och fråga en om man kunde hjälpa. Det var ett h_lvete. Jag blev fruktansvärt utnyttjad. Så när jag skolade om mig och började jobba inom psykiatrin så bestämde jag mig för att bli dyr. 600 kronor i timmen som nätverkstekniker men då ställde jag upp vilken tid som helst på dygnet det var på den gamla goda DOS och Novell-tiden, så det är några år sedan. Jag hade bara ett företag åt gången som jag tog hand om. Idag är nätverk så enkelt och bygga datorer slutade jag för många år sedan när datorerna började dyka upp på SIBA och Expert.

Riktiga vänner som står mig nära är det annerlunda med. De brukar jag vara mycket generös emot och de kan fortfarande ringa vilken tid på dygnet som helst till mig. Min erfarenhet är att riktigt nära vänner får man inte så många i livet. Får man 3,5,8 stycken så ska man vara lycklig.

Så där är bakgrundshistorian.

Idag brukar jag hjälpa i forum om jag kan. Det gör jag mer än gärna, datorn kan man ju stänga ner närsomhelst och göra något annat istället. Ibland är jag inte på internet i månader och skiter i allt vad teknik heter. Teknik är hobby för mig idag... och inte mitt leverbröd. Jag älskar att resa. Långt bort och ensam. Leva ett litet slag med andra kulturer och på deras vis. Det vidgar min annars så inskränkta vy på livet och tillvaron.

MT1500 stationen är väl en av de mest proffsiga stationerna på marknaden eller?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Där kom ganska många visdomsord, håller med dig om det mesta.
Skriv svar