Avståndsgivare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Avståndsgivare

Inlägg av LHelge »

Jag är på jakt efter en relativt liten avståndsgivare som klarar av korta avstånd, det intervall som är intressant är 1-10 cm med en noggranneht på ungefär ±5 mm.

Jag har bland annat hittat SRF05 och PING))) ultraljudssensorer som skulle kunna fungera, problemet är att jag vill använda flera givare i närheten av varandra. Kan tänka mig att de kommer ge en hel del falska ekon, och det går inte att byta frekvens på dem.

Det finns möjlighet att använda en reflektor om det behövs.

Någon som har några tips?
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Kolla med Hemomatik, dom har bra ultraljudsgivare. mic+25 verkar passa dig. Den har ett mätområde på 3-25cm. Du kopplar en synksignal till givarna(maximalt 10st), så mäter dom i sekvens utan att störa varandra.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det där med synksignal låter i sig bra, men det löser egentligen inte mitt problem då jag vill att varje enhet (som har en avståndsgivare) ska kunna fungera separat. Men det borde gå att synka dem ändå eftersom jag ska ha någon form av kommunikation mellan enheterna.

Sensorerna skall vara till en väldigt småskalig modell, med bara tre olika enheter. Så det blir kanske någon billig sensor och så får jag programmera nån synkning istället.
Fox
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 december 2004, 20:16:06
Ort: Uppsala

Inlägg av Fox »

Det går att använda flera SRF05 utan att de stör varandra också.
Det är bara att trigga dom kontrollerat.
Alltså:
1) Trigga sensor A
2) Vänta på eko från A
3) Trigga sensor B
4) Vänta på eko från B
1) Trigga sensor A (igen)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jo, det är väl lite det jag är inne på. Problemet är som sagt att sensorerna inte kommer vara kopplade till samma microprocessor. Däremot så kommer det finnas någon form av kommunikation mellan processorerna.

Eftersom detta projekt bara är en modell för att visa principen så vill jag inte lägga ned för mycket jobb eller pengar på den, så det hade varit bättre med sensorer som inte påverkar varandra för mycket.

Senare kommer allt användas i en annan skala (mer än 100 ggr större) med redan färdiga kommunikationsmöjligheter. Så då kommer inte sensorerna ställa till några problem.
Skriv svar