Äggkläckare med en AVR

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Äggkläckare med en AVR

Inlägg av port513 »

Tjenixen!

Har inte planerna klara eller något alls utan bara spånar lite på hur man kan göra en äggkläckare för både reptiler och fjäderfän.

Det som jag vill åstadkomma är en kläckare med följande egenskaper.

För fjäderfän ska den konstant hålla en temperatur och även vända äggen.

För reptiler ska den kunna variera mellan två olika temperaturer och får absolut inte vända på äggen.

För båda varianterna ska den även kontrollera fuktigheten i kläckaren.


Tanken för att hålla temperaturen så konstant som möjligt i själva kläckaren är att ha en "kammare" där man först värmer upp luften till rätt temperatur och sen blåser in den med en fläkt till äggen.
Är detta en bra lösning?

Det som ska kunna hållas reda på rent tekniskt är 2st olika temperaturer, en för "kammaren" och en för äggen. Det blir ju även att hålla reda på fuktigheten i båda utrymmena. Fläkten som blåser in luften bör ju övervakas så att den inte helt plötsligt dör och inte längre fläktar äggen.
Någon övervakning på att ägg verkligen vänds är ju också en nödvändighet.
En yttre LCD där man ser de olika datan är ju också ett krav samt att man kan "låsa" inställningarna så att de inte av misstag går från reptil till fjäderfä osv.

Projektet är väldigt likt den där bakterier ugnen men skiljer sig ändå så jag kastar in den som ett nytt projekt. Det är fritt fram att komma med idéer och annat. Jag är som sagt bara på planeringsstadiet ännu.

Anledningen till funderingen är att jag köpte mig en dyr kläckare från Cuvatutto och den var i princip bara en frigolitbox med en värmefläkt och en termometer samt ett fat där man skulle hälla vatten för att fukta luften.
Denna kostade omkring 5000:- och posten lyckades ha sönder den under transport så mina dåvarande ägg som var på väg gick åt fanders.

/Henke
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Spännande!!

- Temperaturgivare
- Fuktmötare
- Motorstyrning
- Temperaturstyrning (kanske PID-reglering)

Ett antal frågor du bör besvara i alla fall för dig själv:

- Vilken noggrannhet i temperaturreglering och luftfuktighet krävs?
- Hur snabbt skall temperaturen ändras för reptilvarianten?
- Pris på äggkläckaren? gissar på under eller lika med 5000:-

Är detta en bra lösning?
Någon form av förvärmning alltså? skulle ju fungera med att "knycka" idén från hårtork och reglera värmen så.
Luftfuktigheten kanske är lättast att mäta inne i "kläckningskammaren". Denna har en reaktionstid på 15 sekunder.


Någon övervakning på att ägg verkligen vänds är ju också en nödvändighet.
Borde väl gå att måla yttersta kanten på roterande del i olika färg, t.ex. ena halvan svart och andra i vitt och en reflexdetektor

Cuvatutto Kul namn :lol:


Åså ett lycka till!!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20431
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Hittade för stunden ingen riktigt bra info om hur färdiga modeller är konstruerade, men några bilder så länge:

http://www.buyit.se/nima/bilder/5032630.jpg
Denna skall enligt uppgift vara helatomatisk
(förefaller ju vara en rätt enkel konstruktion, och äggvändningen är ju valbart, fins även manuella modeller utan äggvändning)

Den minsta helatomatiska modellen:
http://www.buyit.se/nima/bilder/5032610.jpg

(Slog mig för övrigt den större modellen(i översta länken) går lös på ca 3,3 k hos tex nima, och är dessutom helautomatisk, Så, Verkar ju helskummt att en sämre modell som inte ens klarar posttransporten går på 5k... :? )

En bild på "värstingmodellen:
http://www.buyit.se/nima/bilder/5032670.jpg
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Farsan byggde äggkläckare av gamla kyl/frys-skåp för många år sedan.

Han hade värmelampor längst ner på golvet, på en hylla ovanpå hade han ett vattenbad. Sen monterade han en utanpåliggande fläktkanal med intag i övre delen av skåpet och inblås där nere (eller om det var tvärt om) som cirkulerade luften och gav jämn temperatur i hela volymen.

På den tiden var AVR inte aktuellt, så det blev termostatstyrt.

Sen borrade han hål och monterade termometer och hygrometer så att han kunde läsa av detta utan att behöva öppna skåpet.

Han kläckte fram ganska mycket med dessa äggkläckare så jag tror de funkade ganska bra!
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Inlägg av port513 »

Den jag skulle fått hem en gång var mycket större, det vill säga tog fler ägg och större varianter.

Hur som så fick jag ju tillbaks pengarna från posten ;)


/Henke
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Går det inte att använda några delar från den du köpte?

Eller tog posten den?

Gött att du fått tillbaka pengarna iaf.

En ir värmare från typ ÖB "såg några billiga där" borde väl funka med någon sorts pwm styrning så det blir rätt tempratur.

Jag tycker iaf det där med förkammare låter lite krångligt och svårstyrt iaf.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20431
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Det kan ju ha ändrats sedan sist (en annan var ju liksom med på tiden då det fortfarande fans urgamla spriteldade man fick sitta och vakta på en pall... ),

men vissa modeller brukade vara baserade på koltrådslampor (alternativt, tror jag, för IR lampor ("stallvärmelampor" med integrerat IR filter)) som värmekälla, antar man helt enkelt kopplar in en relästyrning, och till denna ansluter önskade tillbehör.
(Tex, termostaten AVR styrningen och tempgivare, fukthaltsmätare(om så önskas) etc Gissar att AVR systemet var tänkt som ett slags "centraldator" i dethär fallet?)

Edit: Ett par av Modellerna i länkarna har fläktar för luftcirkulation.

Den större modellen är för 42 ägg, har jag för mig.
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Inlägg av port513 »

Jo posten tog tillbaks allt och slarvade bort det också ;)

Tanken är då att AVR ska vara en central punkt som håller reda på allt och loggar med mera och varnar om strömmingen går osv.
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Måste äggen stå upp?
Annars hade jag använt två rullar, precis så som de gör korv på statoil. Fast jag hade nog inte haft värmen i rullarna, hmm, vet inte. Hoppas det var lite nya ideer i alla fall!:-)


[Edit]: rättstavning och förtydligande.
Sedan hade jag snurrat på rullarna för att vända äggen.
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Inlägg av port513 »

Bara reptilägg som inte får röras för då dör de, tvärt om med fjäderfän.


/Henke
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Hittade av en händelse den här beskrivningen: Hit me!
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

OT. Vilken länk :!:
Atmel 2006 hade verkligen mycke. Tar flera veckor att gå igenom :D
Användarvisningsbild
elexidor
Tidigare BluesBoy
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 juni 2006, 18:44:48
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor »

Jag har byggt en helmanuell kläckmaskin till kinesiska dvärgvaktlar som fungerar bra:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=479
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=492
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=483

Två glödlampor styrda av en termostat håller värmen konstant. En fläkt i taket cirkulerar luften. En vattenskål i botten håller önskad luftfuktighet samt två genomgånede rundstavar där äggen vilar och enkelt roteras utifrån. Kläckningsreultatet kan ses på denna lilla film:
http://www.bluesboy.se/movies/klackning.wmv

Men det är klart, en elektronisk kläckare vore klart läckert att bygga :D
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Inlägg av port513 »

Jag hade ett par kinesiska dvärgvaktlar i vardagsrummet innan ;)

Tuppen vart kul som tusan när han skulle gala, han ladda upp en bra stund innan galet kom ;) Sen vart han en riktig gentleman för när de fick något smaskens som mask så bjöd han bort allt till henne och fick aldrig något själv ;)

Man borde ju kunna köra på det stuket som du har där faktiskt och bara ersätta ditt rullande med en typ av motor med mera.


/Henke
Användarvisningsbild
elexidor
Tidigare BluesBoy
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 juni 2006, 18:44:48
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor »

Tuppen vart kul som tusan när han skulle gala, han ladda upp en bra stund innan galet kom Sen vart han en riktig gentleman för när de fick något smaskens som mask så bjöd han bort allt till henne och fick aldrig något själv
Ja, det är typiskt beteende för alla hönsfåglar.
Skriv svar