Dålig etsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Dålig etsning

Inlägg av HåkanO »

Varför blir det på detta sättet?

Ibland lyckas jag etsa dubbelsidiga kort i A5 format och det blir perfekt men lika ofta misslyckas jag och det blir så här

http://web.telia.com/~u23206411/pcb.htm

Visst det går att använda men jag vill ha perfekta kort varje gång.

Använder kort med fotorisist och belyser dem i en UV-ljuslåda 5 minuter
använder sedan 5 ml kaustiksoda i 5 dl vatten för framkallning och har sen 5 dl kokande vatten och 1 dl etspulver Natriumperoxidsulfat.

som ni ser är vissa ställen inte färdigetsade medans andra blivit överetsade så linjerna nästan försvunnit

Det ända jag inte har tidkoll på är hur länge jag ska framkalla. brukar vicka på framkallningskaret tills det inte lossnar något mera "blått" från kortet.

hur gör ni för att få ett bra resultat?

hälsningar Håkan
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Jag tycker det ser ut som att det är laminatet det beror på. Har dock aldrig etsat ett kort så jag kanske svamlar :)
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Tror också det skulle kunna vara laminatet. Får du detta resultat med något visst laminat eller är det slumpartat?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Belys lite längre?

Edit: längst upp på kortet, där kanske inte filmen låg tätt mot laminatet?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Hejsan,

Jag tycker det ser ut som du inte har etsat tillräckligt.
Däremot ser kanten på kortet ut att ha dålig fotoresist.
Eller att tejpen lossnat och släppt in ljus.
Vad är det för laminat du använder?
Har du provat att belysa i andra tider än 5 min?
Vattnet ska inte koka utan vara runt 50 grader.

När jag etsar belyser jag i ca 1.20min.
Där tror jag man får prova sig fram lite beroende på vilka rör man har.
Jag har fyra st 15w med glimtändare som först värmer rören.
Sen tar jag kortet i näven (med gummihandskar på)
och doppar ner det i framkallaren. Jag använder iofs inte kaustiksoda.
Sen tar jag upp det och torkar av det försiktigt med en tvättsvamp under
rinnande vatten så att all fotoresist som inte ska vara med försvinner.
Ibland kan det lägga sig ett tunnt skikt (stavning?) av fotoresist och sabba etsnings tiden.
Sen ner i etstanken, 50 grader varmt tills det är färdigt.

Färdigt kort

/Hampus
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Belysning: med vanligt papper i 13min.(Detta funkar bättre än OH)
Belysning: med OH papper 5 min.

Mina kort ser ut som ditt om:

*Jag har kortet i framkallaren för kort tid, vissa ytor blir oetsade och vissa ledningar etsas bort.
(Gissar att ledningsbanor etsas bort för jag då har den för lång tid i etsbadet)

*Om jag har ett kort med kass fotoresist.

*Om pappret med kretskortlayouten i uv-lådan inte ligger helt mot kretskortet
(Använder en plast duk som trycker kretskortslayouten mot kretskortet med hjälp av undertryck).
Har jag glömt slå på undertrycket får jag också denna tendensen på mitt färdiga kort.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16862
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

gör en test etsning, börja med att göra en layout där man har siffrorna 1 till 15 och lite linjer i olika bredder, ta ett svart papper och täck siffrorna 1 till 14, börja belysa, för varje minut så drar du undan så att siffrorna 14.13.12 osv kommer fram , sedan framkallar du och etsar, då ser du var du får bra belysning

rätt belyst och rätt doserad framkallare så kan man framkalla tills man inte ser flera "slingor" av fotoresisten lämna kortet när man sakta vippar skålen med framkallare, och sedan kan man etsa en stund efter att alla normala ytor är kopparfria, det som händer är att man etsar in under fotoresisten litegranna
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Du har antagligen för dålig mall som släpper igenom för mkt UV även där det skall vara svart. Vad jag erfarit är det belysningen som betyder mest för resultatet. Mitt recept på ett lyckat kort kan du läsa om här. Jag rekomenderar varmt skisspappret jag pratar om där.
zvenzzon
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 februari 2007, 19:53:40
Ort: Linköping

Inlägg av zvenzzon »

Gör belysningstestet så du finner optimal belysningstid.

Du skrev att du vickade behållaren med framkallaren fram och tillbaka... Jag brukar göra så att jag håller i kortet (använd skyddshandskar) när jag har det i framkallaren, och vrider och vänder och har det i rörelse hela tiden. Jag gör så tills mönstret framträder tydligt, och sen lite lite till. Sen sköljer jag genast av kortet under rinnande vatten och sen ner i ets-tanken. Vad etsar du i? Tillräcklig rörelse på vätskan där också?

På bilden ser det ut som att det är mycket koppar kvar på de riktiga ledningsbanorna och att det gott kunde stannat kvar i ets-badet ett tag till.
littos
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 september 2004, 22:15:28
Ort: Göteborg

Inlägg av littos »

Det skulle ju kunna vara så att din höga etstemperatur får natriumperoxidsulfatet att dissociera ("gå isär") lite väl fort, så att ingen oxiderande (läs etsande) förmåga finns kvar i slutet av etsningen, villket gör att vissa delar av kortet inte blir etsade. En tumregel är att en kemisk reaktions hastighet vanligen går dubbelt så fort om temperaturen höjs 10°C,
Etsvätskan bör nog förresten förvaras mörtkt, nått jag får tänka på...


En fråga: Sparar du etsvätskan och återanvänder den? Har etsvätskans färskhet nått samband med etsresultatet?

/Anders, s60 f-r4tsätter att det är någon form av peroxidbaserad etsning du kör med.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

zvenzzon: Om du tittar på översta exemplet ser du att de övre banorna börjat etsas sönder medan det finns koppar kvar på ytor mot mitten. Har han kortet kvar längre försvinner de banorna. Jag skulle säga att kortet blev lite överexponerat i UV grillen.

littos: Jag har aldrig märkt några negativa effekter av gammal etsvätska kontra ny. Gammal tar längre tid på sig förstårs och alldeles för gammal etsar inte alls. Men inom rimliga gränser så tycker jag inte det är nån skillnad.

Håkan: I brist på skisspapper (vilket iofs är lätt ordnat med ett visakort och länken jag la in tidigare) tycker jag vanligt papper funkar bäst som PeotryD skrev tidigare. Pga den dåliga (men jämna!) kontrasten är belysningstiden väldigt viktig (stora fördelen med skisspapper och bra kontrast där lystiden inte alls är lika viktig) så utför gärna gryms test.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30118
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En annan sak. Jag låter ALDRIG kortet torka mellan framkallning och etsning. Jag har det alltså liggande i vatten undertiden jag iordningställer etsbadet.
De gånger jag haft kortet i luften och det hunnit torka här och där, har den tunna tunna osynliga kalkhinnan som blir gjort att det inte etsats där.

[edit]
Här är ett utdrag från ett mail vidarebefodrat till mig från natriumpersulfattillverkaren SCANKEMI, efter lite frågor till Elfa:
Densiteten är fysikaliskt 2,59 g/kcm.
Bulkkdensiteten är uppgiven till 1250-1300 kg/ kbm för fririnnande pulver
vilket ligger i närheten av vad kunden själv kommit fram till.

Det bästa förhållandet är 2 hg (max 2,5 hg) pulver per liter vatten eller
motsvarande proportioner. Löser man för mycket blir lösningen mättad och det
kan vara svårt att lösa ut kopparsalterna. Försöker man etsa med t ex 3
hg/liter blir resultatet bra mycket sämre (våra erfarenheter= dåligt) och
man kan få områden som inte etsas bort. SPÄDER man en sådan lösning blir
resultatet åter ok. Därför skall man inte hälla i mer etsmedel i en
förbrukad och kraftlös soppa, utan tillreda en ny.

Måste man använda ett mått så rek. 1,5 dl per liter vatten (eller en matsked
(=15 ml) per dl vatten).
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Tack för alla svar

Inlägg av HåkanO »

Efter att ha läst alla era svar lutar det åt att jag tror på dåligt original. Jag skriver ut på laserskrivare och åker ner till en firma här i stan som kopierar över det på film. Ska kanske prova att köpa ett paket skisspapper. Måste väl då troligtvis öka på belysningstiden och ska göra ett grymtest. :) med det nya pappret.

Trodde också på dåligt laminat i början och reklamerade ett men fick tillbaks det etsat med mycket tunna linjer.

vattentemperaturen vid etsning blir nog ca 50 grader har ingen termostat utan tömmer upp kokande vatten i en typ fotoskål lägger i etsmedlet rör om och sitter sedan och vickar fram och åter tills det är klart. :shock:

Har märkt att alltid då resultatet blivit bra har framkallningen i sodan avstannat av sig själv. Verkar som jag då kan ha kortet ligga kvar en bra tid utan att linjerna försvinner så vart det inte med kortet på bilderna utan vissa linjer var redan dåliga vid framkallning. Tyder ju också på ett dåligt original. Förr när jag gjorde kort på jobbet använde jag en reprokamera. Då blev svart verkligen svart. Ett dåligt original måste ju betyda att områden som inte ska belysas har blivit påverkade av UV-ljuset. Har en tunn glasskiva på filmen men inga sådana finesser som vakum. att man har emulsionen ner betyder ju också en hel del. Ja jag skickar efter ett paket skisspapper och gör ett grymttest får vi se.

Här är litet bilder på ett lyckat exemplar. Det är fotat genom en lupp. Funkar ju det också

http://web.telia.com/~u23206544/pcb2.htm

hälsningar Håkan Olsson Falun
Skriv svar