Elektroniskt rostskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Elektroniskt rostskydd

Inlägg av LasseLucidor »

När jag besökte ett företag i Kanada i höstas såg jag reklam på tv för ett elektroniskt rostskydd för fordon.

Skyddet skulle fungera genom "electrostatic corrosion control process utilizing capacitive coupling".

Vad tror ni om det?

Reklamen sändes av en stor kanadensisk butikskedja (Canadian Tire) som hade produkten i sitt sortiment.

http://www.counteractrust.com/

/Lasse
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor
Inlägg: 541
Blev medlem: 6 mars 2005, 13:54:31
Ort: Bromma

Inlägg av mrOh »

Det används på pipelines och liknande så det kan nog fungera på bilar också, frågan är hur stora strömmar det kan handla om på en bil. Det fungerar genom att man utjämnar potentialskillnaderna i elektrokemiska spänningsserien.
Utan potentialskillnad har man ingen korrosion.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Intressant!
Hade det varit riktigt effektivt tror jag i och för sig att de stora biltillverkarna hade byggt in det från början.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26502
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar ju på saker som ligger i backen eller på båtar. Men bilar har inte kontakt med en vattenmassa uten det är lite här och var. Så det funkar nog inte så bra. Jag är skeptisk.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jo, Dansdata.com skrev om det för ett tag sedan.

Visst funkar det men bara om bilen är en bit under vattenytan i en sjö.

Luft leder ström dåligt.

Edit: "Vi bilägare" har fått frågan om det funkar eller inte och dom svarade att dom inte hade någon test som tydde på motsattsen. "Vi bilägare" har även fler anonser från ett företag som säljer dessa.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

dar303 skrev:Intressant!
Hade det varit riktigt effektivt tror jag i och för sig att de stora biltillverkarna hade byggt in det från början.
Tror du verkligen biltillverkarna vill att bilarna håller längre än vad de gör nu? Då får de ju inte sälja lika många bilar och tjänar mindre pengar. Kapitalism is the shit! :foliehatt:
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Samma som med glödlampor och nylonstrumpor... :foliehatt: <--- ny favorit!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag tror mer på de gamla hederliga offeranoderna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26502
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Helgalavt. Som en stor offeranod som täcker hela bilen.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Som Danei säger så fungerar inte offeranoder (passiva eller aktiva) ovan vattenytan, -Det enda som funkar för bilar är helgalvat.

På 50-talet testade GM eller Chrysler (minns inte vem) offeranoder under listen till vindrutan på en av de större bilmodellerna.
Jag har sett en renoveringsbild; Stora rosthål runt den opåverkade offeranoden m.a.o. verkningslöst.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Jag mailade tidigare en firma som håller på med offeranoder och svaret var som det vi redan sett nu: Det funkar inte om det inte är kontakt med vattnet.

Dessutom är det som sagts ovan, ingen biltillverkare vill göra allt för hållbara grejer. För uppenbarligen GÅR det att tillverka tex bilar som håller LÄNGE men det gynnar ju inte marknaden...
Skriv svar