Elektroniskt rostskydd
-
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
- Ort: Växjö
Elektroniskt rostskydd
När jag besökte ett företag i Kanada i höstas såg jag reklam på tv för ett elektroniskt rostskydd för fordon.
Skyddet skulle fungera genom "electrostatic corrosion control process utilizing capacitive coupling".
Vad tror ni om det?
Reklamen sändes av en stor kanadensisk butikskedja (Canadian Tire) som hade produkten i sitt sortiment.
http://www.counteractrust.com/
/Lasse
Skyddet skulle fungera genom "electrostatic corrosion control process utilizing capacitive coupling".
Vad tror ni om det?
Reklamen sändes av en stor kanadensisk butikskedja (Canadian Tire) som hade produkten i sitt sortiment.
http://www.counteractrust.com/
/Lasse
Det används på pipelines och liknande så det kan nog fungera på bilar också, frågan är hur stora strömmar det kan handla om på en bil. Det fungerar genom att man utjämnar potentialskillnaderna i elektrokemiska spänningsserien.
Utan potentialskillnad har man ingen korrosion.
Utan potentialskillnad har man ingen korrosion.
Jo, Dansdata.com skrev om det för ett tag sedan.
Visst funkar det men bara om bilen är en bit under vattenytan i en sjö.
Luft leder ström dåligt.
Edit: "Vi bilägare" har fått frågan om det funkar eller inte och dom svarade att dom inte hade någon test som tydde på motsattsen. "Vi bilägare" har även fler anonser från ett företag som säljer dessa.
Visst funkar det men bara om bilen är en bit under vattenytan i en sjö.
Luft leder ström dåligt.
Edit: "Vi bilägare" har fått frågan om det funkar eller inte och dom svarade att dom inte hade någon test som tydde på motsattsen. "Vi bilägare" har även fler anonser från ett företag som säljer dessa.
Tror du verkligen biltillverkarna vill att bilarna håller längre än vad de gör nu? Då får de ju inte sälja lika många bilar och tjänar mindre pengar. Kapitalism is the shit!dar303 skrev:Intressant!
Hade det varit riktigt effektivt tror jag i och för sig att de stora biltillverkarna hade byggt in det från början.
Som Danei säger så fungerar inte offeranoder (passiva eller aktiva) ovan vattenytan, -Det enda som funkar för bilar är helgalvat.
På 50-talet testade GM eller Chrysler (minns inte vem) offeranoder under listen till vindrutan på en av de större bilmodellerna.
Jag har sett en renoveringsbild; Stora rosthål runt den opåverkade offeranoden m.a.o. verkningslöst.
På 50-talet testade GM eller Chrysler (minns inte vem) offeranoder under listen till vindrutan på en av de större bilmodellerna.
Jag har sett en renoveringsbild; Stora rosthål runt den opåverkade offeranoden m.a.o. verkningslöst.
Jag mailade tidigare en firma som håller på med offeranoder och svaret var som det vi redan sett nu: Det funkar inte om det inte är kontakt med vattnet.
Dessutom är det som sagts ovan, ingen biltillverkare vill göra allt för hållbara grejer. För uppenbarligen GÅR det att tillverka tex bilar som håller LÄNGE men det gynnar ju inte marknaden...
Dessutom är det som sagts ovan, ingen biltillverkare vill göra allt för hållbara grejer. För uppenbarligen GÅR det att tillverka tex bilar som håller LÄNGE men det gynnar ju inte marknaden...