Brygga stereoförstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Brygga stereoförstärkare?

Inlägg av spufuz »

Har lite funderingar på monosteg till en aktiv sub.
Har en 80W stereo-förstärkare jag skulle kunna ta till projektet.

Kan jag brygga stereoförstärkaren till att bli ett monosteg?
Görs detta genom att koppla exempelvis + på "Right +" och - på "left -"?

//david
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Finns två sätt, bryggkoppling eller parallell. Parallell så kopplar man högtalaren mellan de sammankopplade kanalerna och jord. På brygga (bridged) så kopplar man högtalaren mellan kanalerna.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Att koppla samman kanalerna låter farligt, inte att rekommendera. Det rätta sättet är att först koppla samman lågnivåsignalerna till en monosignal, sedan fasvända den ena. Högtalaren kopplas sedan mellan plus-utgångarna.
Var längesedan jag testade detta men det fungerar fint.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Kopplar man högtalaren mellan två utgångar kommer det som sagt inte fungera och det är troligt att förstärkaren även tar skada. Man måste som sagt fasvänga ena sidan 180 grader vilket kan vara ganska knivigt i praktiken. Blir det inte exakt 180 grader kan knepiga fel uppstå vilket kan förstöra förstärkaren.

edit: Ändrade 90 till 180.
Senast redigerad av Fritzell 14 februari 2007, 16:47:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

90 grader??? Ska man inte fasvända 180 grader?

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo 180 grader.
Här finns lite info:
http://sound.westhost.com/project14.htm
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ursäkta, givetvis skall det vara 180 grader.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Och att fasvända EXAKT 180 grader är ju inget som helst problem, växla polaritet. Eller har jag missuppfattat vad Fritzell menar med Knivigt i praktiken?

Mvh
Nisse
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26537
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fritzell: gör gärna en notering när du ändrar. Nisses inlägg hänger liksom i luften nu.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Borde tydligen ha lagt till en del, och skrivit att jag inte vet så mycket... :D
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Nisse skrev:Och att fasvända EXAKT 180 grader är ju inget som helst problem, växla polaritet. Eller har jag missuppfattat vad Fritzell menar med Knivigt i praktiken?

Mvh
Nisse
Hur ska det gå till? Tar du en signal och kopplar den både som signal och dess jord som jord och samtidigt vänder på samma signal och tar signalen som jord och jorden som signal blir den ju kortsluten. Det måste till lite elektronik för att fixa biffen såvida det inte är två olika signalkällor med separat nätdel, men då kommer problemet med att båda måste ha samma insignal och väldigt snarlike slewrate och latency. Sen är jag skeptiskt till att "jorda" en utgång från en sådan signalkälla och använda dess jord som signal. Men kan du visa ett principskiss/schema på en fungerande koppling är jag intresserad :)
Kan tänka mig att det möjligtvis kan fungera om man avskiljer signalerna galvaniskt från varandra med 1:1 trafo, optokopplare eller liknande, men det finns nog bättre lösningar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Helt rätt. :)

Möjligen om man vänder på signalen med en inverterande 1:1-förstärkare. För att inte råka ut för fasfel så bör man bygga en likadan förstärkare (fast inte fasvänd) för den 'rättvända' signalen också.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Dooh, som jag skrev, det fanns en möjlighet att jag missuppfattat problemet. Så är det ju ofta när något verkar enkelt. :oops:
Skriv svar