Liten Scart-fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Liten Scart-fråga

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man tittar på pinouten på en Scartkontakt så har PIN15 och PIN19 två funktioner vardera:

PIN15 - Krominans IN - Krominans UT
PIN19 - Luminans IN - Luminans UT

Varför och hur? :)
Eller rättare sagt: Hur vet man om signalen ska in till scarten eller ut?


edit: Orsaken till frågan är att jag håller på att bygga om en scart-adapter som ger svartvit bild när man skickar ut signal från scarten, men om man skickar in signal så blir det färg. Jag vill ju förstås ha färg i båda lägena.

edit 2: På vissa Scart-scheman står det att PIN18 är Blanking Ground och på andra ställen står det att pinnen är Luminans Return. Vilket är rätt?
Senast redigerad av JimmyAndersson 12 februari 2007, 12:20:56, redigerad totalt 1 gång.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag tittade lite på pinouten och hittade olika varianter, vad är standard egentligen ?

pinout
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Har du pillat på pin 8 förresten ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Pin 8 är oansluten. Vad jag förstått så används den bara för att byta AV-kanal eller ändra till 16:9-läge, förutsatt att apparaterna har stöd för det.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

På en tv som jag har måste man lägga +12 V på pinnen för att få TVn i AV-läge
Mindmapper
Inlägg: 6478
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Det står en del bra om standarden på wikipedia, men inte riktigt vad Jimmy frågar efter.

http://en.wikipedia.org/wiki/SCART

Tydligen delar s-video och RGB pin 15 men bara ena riktningen vad jag ser.

En del adaptrar har en IN/OUT omkopplare hur fungerar det? Har det kanske med saken att göra?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min adapter har just en sådan IN/OUT omkopplare:
Bild

Om jag kopplar grafikkortets UT till adaptern och ställer omkopplaren till IN så får jag färg på tv'n.
Om jag däremot kopplar grafikkortets IN till adaptern och ställer omkopplaren till UT så blir det svartvitt.
SCART kopplas alltså till tv'n och S-VHS-kontakten till grafikkortet.


Men jag har stirrat en stund på scart-pinouten och kommit fram till något som kan fungera:
Om jag kopplar ihop S-VHS-kontaktens pin1+2 (Jord för luminans och jord för krominans) och sedan sätter ihop pin2+3 (luminans och krominans) så borde man få en komposit-signal.
Det kanske är så att grafikkortets ingång bara tar emot komposit-signal, trots att det sitter en S-VHS kontakt där. Tror inte att det finns några inställningar för det i datorn.

Men naturligtvis vore det trevligt om man kunde skicka luminas och krominans separat för att få lite bättre bild.


edit: Det fungerar!
Problemet nu är bara att datorn inte hittar Tv'n om jag sätter omkopplaren i läge UT. Jag blir smått knäpp på detta. Betalar man dyra pengar för en liten scart<->SVHS-adapter så ska den väl göra sitt jobb? Ingen skulle ju acceptera att få köpa växellådan separat när de köper en ny bil......
Suck.
Mindmapper
Inlägg: 6478
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Hittade detta
"Many TV sets have 2 SCART sockets. One is usually uses previous pinout table and the other uses following pinout table. The first can switch from a composite input to RGB input. The second can switch from a composite input to an S-Video input, pin 20 being either composite in or luminance in. Usually the second socket outputs a selectable composite signal on pin 19"

http://pinouts.ru/Home/Scart_pinout.shtml

Så det är olika på samma apparater till och med!

Håller också på med scart för tillfället för att överföra gamla videos till dvd.
Jag använder RCA sladd från scartadaptern då funkar det bättre för mig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, nu förstår jag.

Tack! :)


Håller på att bygga in en extra omkopplare i scart-adaptern så man kan välja mellan luminans/krominans i separata kablar eller båda ihopslagna till en komposit-signal.

Jag har också tänkt spela av videoband till DVD innan videobandaren rasar ihop. :)


edit: Felstavning
Skriv svar