Linde elbromsar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6123
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Linde elbromsar

Inlägg av FormerMazda »

Läser man manualen så ska det kopplas till husvagnens batteri, som gärna i sin tur ska laddas då.
Och den accepterar spänning ner till 10V för funktion, så ganska urladdat batteri duger med.

Men som nämnts, börja med att mäta så du har förväntade spänningar på modulen.
Har du det så mät att du får signal från dragstången så att säga, och att de bägge solenoiderna vid hjulen mäter resistans.
Eventuellt också visuellt se att dom rör sig eller helt enkelt rulla på ett hjul och känna om dom gör nåt.

I övrigt uppsmorda och injusterade bromsar är ju en förutsättning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Linde elbromsar

Inlägg av danei »

Draget är ju inte helt lätt att mäta upp.
FormerMazda
Inlägg: 6123
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Linde elbromsar

Inlägg av FormerMazda »

Två sladdar, står i manualen hur man mäter.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Linde elbromsar

Inlägg av danei »

Nja, mätningen som beskrivs är ju på spänningen till bromsmagneten. Inte draget separat.
FormerMazda
Inlägg: 6123
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Linde elbromsar

Inlägg av FormerMazda »

Läs sida 5 & 6, det för mig är hur man justerar in givaren, genom att mäta med multimeter vilket också kan användas för att verifiera funktionen.
MiaM
Inlägg: 10181
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Linde elbromsar

Inlägg av MiaM »

Oh, ja, saker som fastnar i minnet. Min morfar gjorde just det fel som nämndes, konstant +12V till en pinne på draget (men enbart för att ladda batteriet, husvagnen i fråga hade mekanisk påskjutsbroms) och kabeln skavdes sönder nånstans där det saknades gummibussning. Det luktade konstigt i garaget och bilen vägrade starta en morgon, och han upptäckte att det var brännmärke på golvmattan hela vägen från torpedväggen till var nu kabeln tog vägen bak, och all isolering på kabeln hade smält. Rätt bra att Saab 99 tydligen hade ej brännbar golvmatta... Kan ju säga att det blev både säkring och gummigenomföringar för den ersättande kabeln...



Angående draget, justeringar osv, så bör det väl gå att tillfälligt sätta en potentiometer (som tål tillräcklig ström, vad nu det kan vara) som ersätter givaren i draget för att prova resten.

Förresten, har du försökt besiktiga vagnen? I så fall, kollade du om givaren i draget verkade röra sig mekaniskt när besiktningen klämde med sin "sax" (ifall de testade på det sättet)?

Och/eller kolla upp spec på bromsreglaget man kan montera i bilen och prova att ansluta ett sånt. Det lär väl också bara vara en potentiometer. Det är väl antagligen inte tillåtet att inte ha automatisk bromsning på ett bromsat släp, men det är ju ändå ett bra sätt att testa de flesta delarna.

Danei: Ifall konstant-plus saknas från dragbil så kommer bromsarna ändå fungera så länge batteriet i husvagnen har tillräcklig laddning. Den drar väl rimligtvis enbart ström just vid inbromsning, och med tanke på att man helst inte vill bromsa mer än nödvändigt när man drar husvagn så går det nog att köra rätt många mil innan batteriet har för dålig laddning. Sen när man kommit fram, antingen hem eller till camping eller motsvarande så kör man batteriladdare från elnätet.
Skriv svar