Den där boken är en riktig guldgruva.HUGGBÄVERN skrev: ↑16 mars 2024, 09:23:42 Tackar för tipset! Kunde vara kul, fast det är roligare att köra analogt så långt det går. ]
Det handlar om analogt.
Boken är skriven i en tid där digitalt genererade ljud inte var realistiskt.
Om jag minns rätt finns möjligtvis ett kapitel på slutet som beskriver en "visionär framtid" där man även tror sig kunna generera ljudet digitalt
Problemet är att folk i allmänhet inte verkar förstå att alla Synthesizers som kan lagra ljud i någon mån måste vara digitala, vilket merparten av alla analoga "legender" är sedan lanserandet av Prophet 5 typ.
Generellt sett kan man säga att alla analoga styrspänningar genereras av en DAC. Sådana (på tiden det begav sig) var väldigt dyra och begränsade.
Därför fick man skapa Sample och Hold funktioner för att klara sig med en DAC som normalt var den dyraste komponenten i hela maskinen.
Man måste med andra ord skilja på digital signalväg och digital kontroll av en analog signalväg.
Det är dessutom inte svart eller vitt.
Exempel:
Du kan bygga en diskret oscillator men helt analoga kretsar.
Du kan bygga en diskret oscillator men CMOS kretsar som per definition är digitala.
Du kan bygga en diskret oscillator men helt analoga kretsar som taktas av en digital puls
Du kan bygga en diskret oscillator som är digital och skicka den genom analog waveshaping, och få en analog vågform.
För att röra ihop det ännu mer så kan du generera CV (control voltage) till alla ovan alternativ, antingen genom DC eller digitalt via DAC.
Vad är vad ? Det ligger lite i betraktarens ögon.
För övrigt har några av de många "vedertagna" analog syntar digitala oscillatorer (ex. Rolands Juno serie) men analoga filter.
Sist men inte minst vågar jag påstå att det mesta du lyssnar på (om inte allt) digitalt. Undantaget det du själv skapar (kanske).