Privatflygplan och deras motorer
Re: Privatflygplan och deras motorer
Vid normal motorvägskörning med bil i Sverige lastas bilmotorerna bara med 20-40 hk och 30-50% av maxvarvtalet, oavsett 80hk eller 800 hk toppeffekt.
Om samma motor används i en båt eller i ett flygplan kommer den lastas med 50-100% av maxeffekten, och 50-100% av maxvarvtalet, timmar i sträck. Det kan ju förklara att samma motorer håller sämre.
Janson1, vad händer med motorerna ifall de flygs upp-och-ned?
Om samma motor används i en båt eller i ett flygplan kommer den lastas med 50-100% av maxeffekten, och 50-100% av maxvarvtalet, timmar i sträck. Det kan ju förklara att samma motorer håller sämre.
Janson1, vad händer med motorerna ifall de flygs upp-och-ned?
Senast redigerad av bearing 23 januari 2024, 17:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Privatflygplan och deras motorer
En vanlig flygmotor har sin oljesump i botten på motorn ungefär som bilarna. Rotax har sin olja i en tank bredvid, sk torrsump. Ett plan som jag flugit får flygas upp och ner (negativ G) bara i några sekunder just för att oljetrycket försvinner (och även soppan) Men normalt sätt så är dom certifierade för minst 0,5 G positiv belastning. En del flygmotorer har sk inverterat oljesystem (och bränslesystem) Så den suger olja antingen från botten eller från toppen av motorblocket, bränslet likaså.
Re: Privatflygplan och deras motorer
Magneterna hör man ofta talas om på en flygmotor, är detta någon sorts generator?
Re: Privatflygplan och deras motorer
Ja, det kan man säga. Det är en generator som genererar energin till gnistan i tändstiften. Gammal teknik. Generatorn har inte permanentmagneter, utan "uppladdade järnbitar". Järnet tappar långsamt laddningen. Servas inte magneten regelbundet kan motorn börja misstända och stanna. Det brukar krävas dubbla tändsystem, dubbla magneter, för att minska risken inom flyget.
Vanligare på moderna motorer är tändspolar som får energin från 12V-batteriet. Men det kan hända att dessa kallas magnet ändå, av traditionella skäl.
Vanligare på moderna motorer är tändspolar som får energin från 12V-batteriet. Men det kan hända att dessa kallas magnet ändå, av traditionella skäl.
Re: Privatflygplan och deras motorer
Den stora fördelen med magneter ( och förgasare) är att man blir oberoende av ett fungerande elsystem.
Re: Privatflygplan och deras motorer
Magneticerade järnbitar kan man göra själv med ström medans "riktiga" magneter är lite mer sällsynta jordmetaller. Sen tror jag magneticerade järnbitar är lite mindre känsliga för hög temperatur och förlorad magnetism?
Re: Privatflygplan och deras motorer
På flygmagneter, har man fast utvändig magnet eller roterande magnet?
- FormerMazda
- Inlägg: 6234
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Privatflygplan och deras motorer
Rent logiskt känns ju som magneten roterar och spolen är statisk.
Annars ska man ju överföra energin med släpringar = mer saker som drabbas av slitage.
En länk bekräftar det:
https://www.aviationsafetymagazine.com/ ... anagement/
Annars ska man ju överföra energin med släpringar = mer saker som drabbas av slitage.
En länk bekräftar det:
https://www.aviationsafetymagazine.com/ ... anagement/
Re: Privatflygplan och deras motorer
"Magneten" till min encylindriga båtmotor har en roterande spole med en stationär U-formad magnet.
Vad som är vanligast på flercylindriga vet jag inte, men jag håller med om att det låter vettigare att låta själva magneten rotera.
CDI-system borde vara tillförlitligare än magnet-tändning med brytarspetsar.
Vad som är vanligast på flercylindriga vet jag inte, men jag håller med om att det låter vettigare att låta själva magneten rotera.
Finns ju även CDI. Där behövs inte heller något elsystem, utan spänningen som laddar kondensatorn alstras av en liten generator innanför svänghjulet.
CDI-system borde vara tillförlitligare än magnet-tändning med brytarspetsar.
Re: Privatflygplan och deras motorer
Här är en historia om ett stridsflygplan som inte hade bränslepumpar för negativa G.Janson1 skrev: ↑23 januari 2024, 17:27:47 Ett plan som jag flugit får flygas upp och ner (negativ G) bara i några sekunder just för att oljetrycket försvinner (och även soppan) Men normalt sätt så är dom certifierade för minst 0,5 G positiv belastning. En del flygmotorer har sk inverterat oljesystem (och bränslesystem) Så den suger olja antingen från botten eller från toppen av motorblocket, bränslet likaså.
Re: Privatflygplan och deras motorer
Jag skulle nog vilja säga tvärtom... Dom flesta små motorer mopeder, gräsklippare, motorsågar mm har roterande magneter (dom sitter ju i svänghjulet) Jag hade för en herrans massa år sedan en Albin brandspruta med magnettändning där spolen roterade och magneten var fast, annars så har alla dom magnettändningar till flygplan haft roterade magnet o stillastående spole.
Säter, du menade inte tvärt om?
Säter, du menade inte tvärt om?
Re: Privatflygplan och deras motorer
Nej, men jag räknade inte med svänghjulsmagneter.
Bara "riktiga" magneter.
Magneter med utvändig magnet blir ju ganska krångliga.
Roterande tändspole, kondensator och brytarspetsar.
Dessutom måste man ha borste till högspänningsuttaget.
Kan det vara så att man tidigare hade problem att tillverka en roterande magnet?
Bara "riktiga" magneter.
Magneter med utvändig magnet blir ju ganska krångliga.
Roterande tändspole, kondensator och brytarspetsar.
Dessutom måste man ha borste till högspänningsuttaget.
Kan det vara så att man tidigare hade problem att tillverka en roterande magnet?
Re: Privatflygplan och deras motorer
I september så beställde jag två nya Bendixmagner ( och lämnade in de gamla som ”core”) . Ville hellre se att få nya frächa pryttlar istället för gammalt jox. Hoppas bara att Stefan/Curt fått tummarna ur och har tagit hem de rätta bitarna när jag kommer till Stockholm för att fixa i februari. Battericellerna har i allafall kommit.