Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
plutt
Inlägg: 237
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av plutt »

Hej,

Jag försöker med, 3,3, 5 , +12 och -12V direkt på 24/ 4 pin ATX kontakterna samt SATA.
Vid försöken används exakt samma PSU men med "egna" ( de grå och gröna är uppbrutna ) kablar mellan PSUn och moderkortet.
Den gröna kabeln ( Power on ) sätts mot PSUn till 0V och den grå ( Power good ) till +5V mot moderkortet.
Vid uppstart med detta så startar det upp lite, bla HDD börjar snurra och hacka, men sedan händer ingenting, skärmen startar inte heller.

Vid normal uppstart med PSUn kopplad direkt, fungerar allt som det ska.

Jag har uppenbarligen missat något och hoppas att någon här i gänget kan ha någon ide.
Hoppas också att beskrivningen är tillräckligt bra för att förstås.


plutt
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av morten.dynamite »

Du startar ju bara PSUn och inte moderkortet det är ju fortfarande i av läge för du har ju inte startat det med power knappen till moderkortet, därför händer inget.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45581
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av TomasL »

Dessutom har du väl missat matningen till CPUn
plutt
Inlägg: 237
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av plutt »

Tackar för snabba svar.

m.d
--Du startar ju bara PSUn och inte moderkortet det är ju fortfarande i av läge för du har ju inte startat det med power knappen till moderkortet, därför händer inget.

Missade skriva att jag prövade att trycka på "onknappen" samtidigt med lägga "Power on" till 0V.
Men jag läste tidigare, om man sätter under "Power menyn" i BIOS till "power on" så ska datorn startas upp direkt när den får ström, tex efter ett strömavbrott, detta fungerar utmärkt med original sättningen.

TomasL
--Dessutom har du väl missat matningen till CPUn
Det är väl den 4 pin kontakten? Den har fått sitt.

plutt
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av Shimonu »

Gör du detta för att lära dig något eller är det någon felsökning?
plutt
Inlägg: 237
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av plutt »

Shimonu,

Det är endast av nyfikenhet, med en fungerande dator som inte används normalt sedan länge..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7008
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av Marta »

Kan möjligen bero på att Reset inte fungerar som den skall med PG ansluten direkt till +5V. Har Du testat att trycka på Reset?
agehall
Inlägg: 430
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av agehall »

Har du 5VSB inkopplad?

Jag skulle gissa på att moderkortet gör en del saker utöver att bara kortsluta PS-ON mot jord för att starta, så jag skulle inte bli förvånad om du måste trycka på powerknappen för att det ska starta.

Det du även kan testa, är att ställa in att datorn ska starta automatiskt om strömmen bryts och kommer tillbaka - det tror jag kan vara en förutsättning för att få detta att fungera.
plutt
Inlägg: 237
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av plutt »

--Kan möjligen bero på att Reset inte fungerar som den skall med PG ansluten direkt till +5V. Har Du testat att trycka på Reset?

Nu har jag testat med "Reset" och det händer ingenting mer än tidigare.
Både med och utan PG (Power good), < 500ms.
--Har du 5VSB inkopplad?

Ja, enl. spec. ( +5 VSB shall have a power-on time of two seconds maximum after application of valid ACvoltages).

--Jag skulle gissa på att moderkortet gör en del saker utöver att bara kortsluta PS-ON mot jord för att starta, så jag skulle inte bli förvånad om du måste trycka på powerknappen för att det ska starta.

Jag har testat det med, resultatet blir lite annorlunda ibland, det kan ligga någonting där, slutresultatet blir det samma.

--Det du även kan testa, är att ställa in att datorn ska starta automatiskt om strömmen bryts och kommer tillbaka - det tror jag kan vara en förutsättning för att få detta att fungera.

Ja, det har jag gjort i BIOS (lite förvirrande med alla "Power on"), fungerar perfekt med PSU direkt vid uppstart när strömmen kommer tillbaka.

Moderkortet är ett, Gigabyte GA-P35_DS4

plutt
plutt
Inlägg: 237
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av plutt »

Har nu prövat med samma uppsättning men med ett annat moderkort och SSD.
Resultatet blir det samma, efter tester som tidigare.
Det här MB har en display som vid uppstarten visar, DC, som betyder "Reset protocol is not available" enligt manualen.
Så Marta är väl nära.
Efter lite sökande så blir jag inte klokare vad det innebär, båda burkarna fungerar normalt, utan dessa experiment.
Har alltså testat med, Power on, Power good, Resetknappen samt powerknappen på fronten på olika sätt inom sina
tidsgränser enligt ATX standarden.

Är det någon här som vet vad, "Reset protocol is not available" innebär praktiskt i det här fallet?

plutt
plutt
Inlägg: 237
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av plutt »

Efter att ha testat och läst, både hur ATX specen är, och hur enklare PSUn struntar i specarna,
Är nu nöjd med detta, det är inte så lätt som ett gäng ( mig själv inräknad ) tror över en pilsner.

plutt

PS. Har tre olika gamla MB med CPU och prylar, om intresse finns.
ASUS P8P67 pro, ASUS P9X79 Deluxe ( i7 CPU ) och GB GA-P35-DS4. DS
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Försök att starta dator med matning direkt till moderkortet.

Inlägg av bos »

morten.dynamite skrev: 4 juli 2023, 19:48:39 för du har ju inte startat det med power knappen till moderkortet, därför händer inget.
Det där är inte sant. I en normal och fungerande konfiguration räcker det att kortsluta PWR_ON mot jord för att allt ska starta upp. Några powerknappar behöver inte vara inkopplade över huvud taget.
Skriv svar