säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av svanted »

hur gör man?
hade tänkt sätta tre st AC->5V efter säkringarna men det kommer inte att fungera, de får ju 240V bakvägen genom pumpmotorn?
i så fall två st 400V->5V mellan faserna, men sådna växer inte på trän?
finns det ngt smartare sätt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av Icecap »

Logisk sett kan du ha 400Vac mellan fasorna om allt är bra men om en säkring smäller kommer du inte att ha samma spänning.

Vilken spänning du EGENTLIGEN få vet jag inte men jag gissar på 200Vac.

Om du tar 3 st optokopplare med var sitt ganska högohmiga motstånd kan du koppla varje av dessa mellan 2 fasor.

Jag vill föreslå att du lägger till en likriktarbrygga för varje optokopplare, alternativt lägger till en motsatt riktat diod över optokopplarens LED. Detta hindrar att LEDn går sönder.

Nåväl, med en svag ström till varje optokopplare blir inget så varmt - och på andra sidan kan man mäta en relativ spänning med rätt - låg - belastning.

Om optokopplarens utgång (beskriver bara en men det finns 3) t.ex. används för pull-up och den går till en konding av viss storlek (10μF?) kommer detta att ladda upp kondingen.
Placera ett motstånd över kondingen och du får en belastning.

Nu har du 3 spänningar som står i relation till spänningarna mellan fasorna.

Dessa kan då användas till att laga en diskriminering som avgör om något är fel.

Kopplingen har en viss tröghet och jag hade nog petat dessa spänningar in i en μC med A/D-omvandlare och tagit det därifrån. Då är det enkelt att filtrera o diskriminera med respekt för trögheten i mätningen.
H.O
Inlägg: 5737
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av H.O »

finns det ngt smartare sätt?
Ja, minst 3st...
Använd en 3-polig dvärgbrytare/automatsäkring och en passande hjälpkontakt.
Montera ett motorskydd (som normalt sätt löser innan säkringarna gör det (om det inte är kortis)) och använd motorskyddets hjälpkontakt för signalering.
Använd ett spänningsövervakningsrelä (om du har smältsäkringar) som känner spänningen efter säkringarna.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av AndLi »

Motorskyddet kommer också högst troligt lösa om en fas försvinner då strömmen i de andra två blir högre.
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av danwi »

Som AndLi skriver så lär motorskyddet lösa ut om en säkring går. Jag skulle nog valt den enkla vägen: Sätt dit ett motorskydd med hjälpkontakt så kan du övervaka med typ vad som helst. Helt galvaniskt åtskilt och utan konstiga sidoeffekter. Dessutom får du larm även om motorskyddet löser av någon annan anledning, inte bara om en säkring går.
Prins Valiant
Inlägg: 982
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av Prins Valiant »

Nu skall jag berätta om en gammal beprövade teknik för säkringsövervakning av motordrifter. Lägg ett litet motorskydd parallellt över säkringarna och låt dess hjälpkontakt bryta motorns kontaktor. Nu vet jag inte hur stora säkringar du har till motorn, men ett 0.16A motorskydd passar ofta.
När en säkring till motorn löser, kommer motorströmmen att gå genom motorskyddet, som omgående kommer att lösa. Detta är en lösning som en del säkerligen kommer klaga på att den följer ej föreskrifterna avsäkringsmässigt, men så länge som anslutningskabeln till motorskyddet är mindre en ca 0,5 meter och brandsäkert förlagt, är lösningen godkänd, d.v.s. motorskyddet skall monteras direkt intill säkringshållaren.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14915
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av mrfrenzy »

Det där hjälper ju inte ett dugg om en huvudsäkring löst ut. Dessutom är det helt onödigt nu när det finns trepoliga säkringar.

Ett helt vanligt motorskydd närmast motorn fungerar utmärkt.
Har man en jättekänslig motor och verkligen vill skydda sig kompletterar man med en fasföljdsvakt, det sitter i nästan varenda värmepump. Den stänger av direkt ifall en fas fattas eller de är i fel ordning.
Prins Valiant
Inlägg: 982
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av Prins Valiant »

Det där hjälper ju inte ett dugg om en huvudsäkring löst ut

Jag upplevde frågan om säkringsövervakning av en pumpmotor, inte ifall anläggningens huvudsäkring löst. Vill du ha även det lägger man in pumpmotorns kontaktor (dess spole) mellan 2 faser, använder en 400V spole. Då har man matningsövervakning i samma lösning.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av AndLi »

Hur får man skydd för tre faser med en kontaktor mellan två faser? Försvinner den tredje så kommer kontaktorn fortsatt vara dragen.
Prins Valiant
Inlägg: 982
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av Prins Valiant »

Hur får man skydd för tre faser med en kontaktor mellan två faser? Försvinner den tredje så kommer kontaktorn fortsatt vara dragen.
Tänkte inte gå in så i detalj, men i dessa lösningar lägger man kontaktorn mellan 2 faser och skaffar även ett hjälprelä med 400VAC spole, mellan den 3 fasen och någon av de andra.

Men jag skulle vilja veta från trådskaparen lite mer. Egentligen vet vi bara att han frågar hur man utför en säkringsövervakning av en 3-fas pump.
Vi vet ej vad han önskar göra med felövervakningen. Kanske har han en kontaktor framför pumpen, kanske bara en frånskiljare. Kanske är är det en stor anläggning där allt måste stoppas genom en linjekontaktor. Frågan är lite diffus. En komplett motordrift, eller bara en lampa i ett kontrollrum?
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av svanted »

det är en 8kW vattenpump till en vattensamfällighet,
säkringarna mattas av alla starter och pajjar efter några månader, tyvärr ingen motorstyrning med mjukstart som löst problemet,(för dyrt)
men jag tänker föreslå en övervakning av säkringarna så att vi får ett sms/email när de pajjat istf som nu när vattnet är borta på morgonen...
det jag behöver är en hög = 5V till en arduino/raspberry e.t.c. som skickar meddelandet,
det är kopplat nu...
central->säkringar(proppar, 16A)->kontaktor->motorskydd.
det är alltid 2 säkringar som går.
det är inte pumpen som ska skyddas utan vattenabbonenterna,
så man kan åka och byta säkringar innan vattnet är borta.
och några få som gör det och inte ven-von-helst som inte vet att byta ALLA tre även om en är hel,
vilket får till följd att den 3dje som är utmattad pajjar efter typ 2 veckor och vi blir utan vatten igen.

frekvensomriktare vore ju bättre, men en kvalitet är för dyr enligt styrelsen,
det finns 11kW Kinaburkar på nätet för under 10kkr men hur länge håller de?
risken finns att man får byta den ofta vilket blir dyrare än att köpa en kvalitet,
samt att åska kan ta den ibland.

någon här kanske har en beggad dylik att sälja....

eller kan man göra en mjukstart mha förkopplingsmotstånd i 1 sek vid varje start?

och nej, jag är inte elektriker och kommer inte att koppla, men vill veta hur man kan göra för att komma med förslag,
dessutom bor högst upp av alla och blir utan vatten först.
H.O
Inlägg: 5737
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av H.O »

Om en frekvensomformare är för dyr kanske en enklare mjukstartare är ett alternativ, t.ex:
https://www.automation24.se/mjukstartar ... 3026-1bb14
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av ojz0r »

Hur är säkringarna dimensionerade?
Senast jag höll på med liknande brukade vi använda extremt tröga säkringar (typ K) och vara 1,5x märkströmmen på motorn.
En annan tanke är kanske att använda en YD-start.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1592
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av Jan Almqvist »

Om säkringarna går regelbundet så kanske ni ska fundera på större säkringar eller en mindre pump. Eventuellt flera mindre pumpar med var sina säkringar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av AndLi »

En annan tanke kan väl vara att övervaka trycket i systemet någonstans? När det går under en viss nivå larmar det. En sådan lösning borde väl gå att sätta hemma om det nu är den pumpen som styrs?

Ansvarar själv för vattnet i vår samfällighet men vi hade sannolikt löst problemet med bättre utrustning. Vi kör en tryckstyrd varvtalsstyrd pump till renvattnet normalt funkar fuin fint! Men den är mycket mindre än 8kw...
Skriv svar