JFB - inkoppling och funktion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av SM0VDT »

Denna jordfelsbrytare tycks vara lite spännande inkopplad. Jag förstår ju att det i princip bara är en 4-polig automatbrytare men hur funkar dessa egentligen?
Den fungerar i vilket fall. Men kvittar det verkligen om nollan är ansluten på fel plint? I så fall hur mäter den rätt mellan fas och nolla?
IMG_20221023_155348.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av SM0VDT »

Nej, nollmärkningen på JFB ligger längst till höger och den är kopplade på tredje fasen. Nollan är ansluten längst till vänster i JFB, men den ärt alltså märkt "N" längst till höger.
Så frågan är egentligen om det spelar någon roll?
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av SM0VDT »

Också försvann visst ett inlägg.. :shock:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11378
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tog bort mitt inlägg när jag insåg att jag missuppfattat frågan. :)
Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av Borre »

Den fungerar ändå. I JFBn går alla faser och nolla genom en ringkärna som mäter summaströmmen, är summan närmare 30mA löser den. Det spelar alltså inte någon roll om nollan skulle sitta på en annan anslutning.

Men sen har vi andra JFB med mera elektronik i sig, huruvida dessa fungerar utan problem på samma vis har jag ingen aning om. Så, koppla rätt så behöver man inte fundera.

Men hursom är det ju likväl fel och risken för felkoppling ökar ju.
Här känns det som de antingen missat det eller bara varit lat och inte bytt den och gjort det enkelt för sig och använt fasskena. När den ändå bara matar tre dvärgbrytare på den raden hade det varit ganska enkelt att koppla rätt med lös RK/RQ från JFB till dvärgbrytare istället.
Bo.Siltberg
Inlägg: 367
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av Bo.Siltberg »

Funktionen hos en JFB typ A påverkas inte av att man förväxlar fas/nolla på terminalerna. JFB övervakar och löser som den ska.
Är det en JFB typ B kan det som nämnts spela roll för hur den interna elektroniken strömförsörjs.

Det som däremot kan vara av vikt är i vilken ordning som ledningsbanorna sluts och bryts. I en fyrpolig elkopplare ska neutralledaren slutas först och brytas sist, detta för att undvika "nollsläpp", om än väldigt korta.
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av SM0VDT »

Tack för svaren. Den är helt passiv alltså. Det leder ju in på lite följdkluringar. Löser den även ut vid fel före JFB? På typ servisledningen och huvudbrytare?
Och skulle den fungera även utan nolla/jord, alltså endast mellan t ex två faser? Med tanke på att det är skitsamma vilken terminal som ansluts.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2374
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av ajje »

Nej, den är helt okänslig för fel före.

Det är bara en summaströmtransformator som adderar alla strömmar som passerar. (med riktning på strömmarna)

Kirchoffs första lag
Summan av alla elektriska strömmar som flyter till en nod är lika med summan av alla strömmar som flyter från noden
Blir det en summaström som avviker från noll löser den ut, för då finns det en till strömväg inblandat någonstans.

Om det är faser, nollor eller jordar inblandat spelar ingen roll, det är bara att totalsumman ska vara noll.
Palle500
Inlägg: 4510
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av Palle500 »

Denna bild tycker jag förklarar bra
IMG_4138.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6123
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av FormerMazda »

Bo.Siltberg skrev: 26 oktober 2022, 21:53:18 ...
Det som däremot kan vara av vikt är i vilken ordning som ledningsbanorna sluts och bryts. I en fyrpolig elkopplare ska neutralledaren slutas först och brytas sist, detta för att undvika "nollsläpp", om än väldigt korta.
Tycker den punkten är värd att suga på.
Det kanske inte alls är så, men bortsett från att det är fult att lägga en fas på nåt märkt N så kan ju detta vara en nog så god anledning.
Bryts nollan innan ett par faser så har du plötsligt 400V istället för 230V om det vill sig illa.

Mycket om och men, men teoretiskt är det ju så.

Min största nagel i ögat är just utseendet.
Funktionen är underordnad i en sån fråga tycker jag.
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: JFB - inkoppling och funktion

Inlägg av danwi »

En liten detalj till är att felströmmen från testknappen kan bli knas. I exempelvis Hager CDS425R ligger testknappen mellan N och L1, vilket om den kopplas "felvänt" (eller utan nolla) innebär att testströmmen blir fel då den körs med 400 V i stället för 230 V. Om det internt är kopplat som i Palle500:s inlägg så spelar det i praktiken ingen roll då testknappen går mellan ytterkanternas anslutningar.
Skriv svar