Precis. Vill dock minimera förlusterna. Typ en switchande buckregulator. Typ LT3845A
Ladda LFP från SLA
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1163
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: Ladda LFP från SLA
Kommer med en tanke.... .
Om du kan tänka dig byta generator, bygga ngt som kommunicerar med den och programmera lite, så finns det generatorer där det går att programmera regulatorn som sitter i generatorn, så att du kan ställa laddspänningen.
Om du kan tänka dig byta generator, bygga ngt som kommunicerar med den och programmera lite, så finns det generatorer där det går att programmera regulatorn som sitter i generatorn, så att du kan ställa laddspänningen.
Re: Ladda LFP från SLA
Generator strömbegränsar sig då den inte kan ge mer ström än motsvarande magnetfält i rotorn. och en urladdad blybatteri kan sluka rätt mycket ström den med och en modern bil har man dessutom så mycket laster (vintertid) att generatorn kanske bara har 10 Ampere kvar för laddning av batteri när bakrutevärmare, sätesvärmare, backspegelvärme, helljus , kupé fläktar på full drag (och kan dra 40 ampere ensamt), elservo och ABS (70 ampere styck när de är aktiva på max) etc. plus all modern elektronik som en modern bil har och numera står för rätt mycket förbrukning med kameror, bildanalys etc. med GPU:er som arbetar etc.
Men generatorn kanske är så klent dimensionerat att sänker man arbetspunkten (batterispänningen något lägre ) att det blir mer medelström (större del av period-toppen leder än vid blybatterier) än vad lindning eller dioderna klarar under längre tid, och med rotormagnetfältet överdimensionerat för att ladda hyffsat även vid tomgångsvarv att man kan få generatorn bränd vid högre varvtal när batteriet inte minska sin laddström efter ganska kort tid som blybatterier gör (dvs. laddström nere på 20 - 10 Ampere efter redan några minuter efter start även om batteriet är i den under halvan av laddstatus) - frågan är om det är en generell 'underdimensionering' eller om det gäller bara vissa generatorer - eller att man gjort demot med en latent felaktig generator redan innan?.
Men generatorn kanske är så klent dimensionerat att sänker man arbetspunkten (batterispänningen något lägre ) att det blir mer medelström (större del av period-toppen leder än vid blybatterier) än vad lindning eller dioderna klarar under längre tid, och med rotormagnetfältet överdimensionerat för att ladda hyffsat även vid tomgångsvarv att man kan få generatorn bränd vid högre varvtal när batteriet inte minska sin laddström efter ganska kort tid som blybatterier gör (dvs. laddström nere på 20 - 10 Ampere efter redan några minuter efter start även om batteriet är i den under halvan av laddstatus) - frågan är om det är en generell 'underdimensionering' eller om det gäller bara vissa generatorer - eller att man gjort demot med en latent felaktig generator redan innan?.