Philips TV 50PFL3008 ingen standby LED, startar inte, hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tornis74
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 december 2020, 18:51:41

Philips TV 50PFL3008 ingen standby LED, startar inte, hjälp!

Inlägg av tornis74 »

Hej!
Jag har en fråga om en TV. Det är en Philips LED tv, 50PFL3008T/12 som jag fått. Problemet den hade när jag fick den var att den stängde av sig lite när som. Då fick man vänta en liten stund och sedan starta om den. Då kunde den funka igen i 10 minuter, en timme osv.
Jag tog hem den och tänkte att det kanske är en uppdatering den behöver, så jag tankade ner senaste versionen och gjorde enligt anvisningarna. Fick inte upp något meddelande om att den var klar el dylikt så jag startade om den och då var den fortfarande den gamla versionen. Sedan skulle jag göra om det och då lös inte StandbyLEDen och nu är den helt död.

Har bytt alla elektrolyter på PSU-kortet, mäter upp de spänningar jag kommer åt och det verkar stämma. Det går 5V ner till det lilla kretskortet där lysdioderna sitter men den lyser inte. STYRSIGNAL från MB som saknas?

Sätter jag i ett USB-minne in porten så blinkar det till kort när jag strömsätter TVn, alltså finns det 5V där.

Funderar på om det blev något knas vid uppdateringen, kanske att den avbröts och förstörde mjukvaran?
Då är det lite kinkigare vad jag förstått, avlöda styrkretsen(TSOP48) och hitta någon som kan programmera om den, med en programmerare (har tips på någon som fixar sådant i närheten av Mariestad, Västergötland så tipsa gärna)

Någon som har andra idéer om vad det kan vara så tar jag tacksamt emot tips! :)

Mvh
tornis74