Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av ecenier »

Carlsons super probe kanske?
:D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av PeterH »

Tanken slog mig men det betyder att jag måste ta tummen ur och göra klar den :vissla: (och tummen sitter hårt, mycket hårdare än plånboken :badgrin: )
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av henkebenke »

Köpte en sån här:
https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... paren.html

Inget jag kan rekommendera, funkade iofs tillräckligt bra för att hitta mitt avbrott när jag kopplade in hörlurar men grymt okänslig.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av bit96 »

Jag har för nåt år sen bl.a. provat med en gammal nätdriven klockradio och den gav tydligt utslag.
Jag hade ingen batteridriven radio utan fick ta en lång förlängningssladd.

Minns inte om det var på AM eller FM, men vill minnas att båda funkade.
Det var en tydligt signal och genom att höra på ljudstyrkan kunde man med några centimeters precision hitta kabeln.

Det räcker gott om man klarar ett par decimeters noggrannhet d.v.s. så bred som en vanlig grävspade är.
Man ska ju inte borra sig ner till kabeln genom ett litet titthål. :)
E Kafeman
Inlägg: 3301
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av E Kafeman »

En AM-radio för långvåg fungerar nog utmärkt för de flesta klipparfabrikat. Möjligen för bra om radion överstyrs, då kan det bli svårt att avgöra mindre signal-skillnader.
Den test jag gjort med billigaste sämsta sortens AM-mottagare så kan jag höra slingan från en Automover på 200 meters avstånd men fungerar även på en Jula-klippare.
Självklart är det som med alla andra sändare som man vill lyssna på eller ha TV-bild, radion måste gå att ställa på rätt frekvens om det ska gå lyssna på P4 eller något särskilt klipparfabrikat. Radiosignalen från klipparen tenderar iofs att vara bredbandig så är man bara tillräckligt nära går det lyssna med nästan vad som helst som kan AM-detektera.

Låga AM-band lider av mycket annan elektronik som skräpar ner med oavsiktliga utsändningar av störningar så det gäller att identifiera rätt frekvens.
Har radion inte långvåg, som av olika skäl är lämpliga frekvenser för gräsklippar-linor, så går det naturligtvis inte.
Köpte min långvågsradio på Claes för under 100-lappen men långvåg såväl som kortvåg försvinner tyvärr allt mer från billiga radio-apparater just på grund av att det är svårt att lyssna störfritt nu för tdien.
Det är annars inte särskilt komplicerad att snickra ihop sin egen radio för dessa frekvenser.
Gimbal
Inlägg: 8001
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av Gimbal »

Men en "vanlig" radio fungerar väl bara om sändarstationen sänder något, gör den det om slingan gått av?

Sen finns det väl också en uppsjö av olika signaltyper, även om jag har för mig att man försökte skapa en standard för några år sedan just för att slippa att olika klippare stör ut varandra. Men om tillverkarna lyckades komma överens vette tusan. Någon som är insatt?
E Kafeman
Inlägg: 3301
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av E Kafeman »

Automover och kollade just, även Landroid sänder med trasig slinga. Det är nog delux-versionen som känner om egna slingan är av, varför den nu skulle göra det.
Signaltypen är "hörbart skräp" en standard som alla använder sej av.
Det finns inget standard protokoll.
Glöm allt sådant, behövs inte kunna tolka protokollet för att felsöka var slingan är av.

Det är ett antal fabrikat som fick påsynt pga signal-nivå för några år sedan men det är lite fri-tolkat vilka max-nivåer som gäller men nivå och protokoll kan kanske tas i annan tråd eller vill du bygga en selektiv felsökare för särskilt märke?


> Någon som är insatt?
Jag är hyggligt bra insatt i trådens ämne? Duger det?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av bit96 »

Gimbal skrev:Men en "vanlig" radio fungerar väl bara om sändarstationen sänder något, gör den det om slingan gått av?
I alla fall en modell av Husqvarna sänder då farsan häromdagen hittade ett avbrott med en radio.
Han hade kapat ledningen då han kantskar gräsmattan.

Exempel från Youtube, men min egen test gav mycket mer noggrannhet än detta.
https://www.youtube.com/watch?v=rkB0PsUufd8
Gimbal
Inlägg: 8001
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av Gimbal »

E Kafeman skrev:Automover och kollade just, även Landroid sänder med trasig slinga. Det är nog delux-versionen som känner om egna slingan är av, varför den nu skulle göra det.
Signaltypen är "hörbart skräp" en standard som alla använder sej av.
Det finns inget standard protokoll.
Glöm allt sådant, behövs inte kunna tolka protokollet för att felsöka var slingan är av.

Det är ett antal fabrikat som fick påsynt pga signal-nivå för några år sedan men det är lite fri-tolkat vilka max-nivåer som gäller men nivå och protokoll kan kanske tas i annan tråd eller vill du bygga en selektiv felsökare för särskilt märke?


> Någon som är insatt?
Jag är hyggligt bra insatt i trådens ämne? Duger det?
Jag vet bara att den 8 år gamla Vipern (en Ambrogio egentligen, samma som Stiga och många andra under skalet) känner av när kabeln är av och blinkar en felsignal på sändaren. Jag har dock inte kollat om den fortfarande lägger ut en signal, därav frågan.

I tidernas begynnelse (och även fortfarande då många tidiga klippare ännu inte gett upp) så består signalen av en ren sinussignal (Ambrogio) eller två sinus signaler där den ena är dubbla frekvensen av den första (tidiga Husqvarna). dvs två olika tekniker för att avgöra vilken sida om tråden de befinner sig på. Men en klippare alldeles intill kunde betyda problem. Båda var känsliga för störningar från grannens slinga om han körde på samma frekvens.

Men idag är väl signalen från ex Husqvarna mer komplicerad än så? Jag har fått för mig att någon sorts id-kod finns med i signalen så klipparen inte kör om den inte hör rätt id-kod samt även klarar att urskilja grannens signal från sin egen. Men hur ser den signalen ut?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av bit96 »

Det är nog lite mer avancerat än en sinus-signal.
Husqvarna har dels en slinga som anger ytterkanten och dels en 'hitta-hem-sladd' som klipparen kan följa för att hitta stationen.
Och båda kan spåras med en radio.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av PeterH »

Provade med Biltemas variant i kväll eftersom den var billig, funkade inte toppen eftersom känsligheten var dålig, men jag hittade felet (men det var nog mest för att jag visste var frugan hade varit och grävt).

Svågern har beställt (men inte fått) den gröna som Batteriexperten sålde, men från Clas Ohlson som även dom säljer samma modell, tråkigt att den inte heller är bra. Eftersom min radio inte funkade (skit från Ebay), vilka fabrikat och modeller har ni som får det att fungera?
E Kafeman
Inlägg: 3301
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av E Kafeman »

-slingoradio ska fungera nedåt 150 kHz där majoriteten av gräsklippare kan hittas. Det är nedre delen av långvågsbandet. Ingen mellanvåg eller kortvåg duger för annat än möjligen lite övertonsskräp och frekvensen är då lite för hög frekvens för att ge tydliga besked var kabelbrottet finns.
Billigast är någon loppis som säljer allband eller världsradio gammaldags transistorradio där det står Kalundborg på frekvensskalan eller har knapp för LW/Långvåg. En sådan är ofta lätt tt trimma ytterligare om man behöver komma åt andra frekvenser.
Slingsignalen är troligen mycket stark och dominant signal i närfältet, så det duger med en väldigt enkel radio.
Radion kan enkelt byggas på egen hand:
AM.png
Jag gillar om spolen/antennen görs av ferrit då det även ger bra riktnings-känslighet när man följer tråden i gräsmattan.
Ferrit-kärna kan man återvinna från gammal transistor-radio.
Ett klassiskt alternativt sätt att göra spolen är annars att luftlinda den på toa-rulle, men det går åt längre koppartråd för att kunna resonans-avstämma mha vridkondensatorn.

Den köptas radio jag har är uttryckligen täckande från 150kHz upp till 30MHz utan hål. Såldes för en hundring för länge sedan och hade redan då medioker kvalitet, men är nu raritet och dyrt samlar-föremål, Sangean ats 606a.
Begagnad på Ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/Sangean-ATS- ... 3707801302
Det finns varianter på radio med USB-anslutning som täcker dessa frekvenser och kan kopplas till PC eller mobil-telefon: https://www.ebay.co.uk/itm/RTL-SDR-USB- ... 3588982434
Det följer ingen bra ferrit-antenn till dessa så det får man fixa själv.

För den som har gräsklippare, det är lika bra att inse att det slingsökare behövs förr eller senare. Schemat ovan är verkligen lätt att bygga, det behöver inte vara några exakta komponentvärden och det funkar med de flesta NPN-trissor.
Möjligen än enklare är attt bygga utan batteri. Här är bra instruktioner:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av PeterH »

Tack för dina bra svar och beskrivningar! Om man skulle ge sig på att använda en gammal ferritstav från skrotad radio (typ en sån som är ca: 10-12mm i diameter och runt 100mm lång), vad kan vara lämplig tråddiameter och antal varv? Lindas dom i ett lager eller på varandra (önskvärt är ju hög känslighet och att kanske kunna dämpa känslighet vid behöv). Lägger man lämpligast staven längs med tråden vid sökning och det bör väl vara okej att ansluta till OP/trissa för att kunna använda högtalare istället för hörlurar?

Din ritning ser rimligt enkel ut, gissar att spolen är tricket till att få det bra :)
Gimbal
Inlägg: 8001
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av Gimbal »

Kan tillägga att tidiga Stiga/Viper skickar ut en signal på default på ca 8kHz, så ganska låga frekvenser.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Felsökning av slinga för automatisk gräsklippare

Inlägg av PeterH »

Det bästa är ju naturligtvis att få till en "bred" mottagare så att den passar flera fabrikat, men jag kan också tänka mig att koppla in en sändare likt den lösning som färdiga sökare har. Jag vill primärt bara ha en betydligt känsligare mottagare eftersom den köpta bara hittar signal när kabeln i princip är synlig, och då behöver man ju ingen kabelsökare annat än ögonen :doh:
Skriv svar