Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Det är inte jättelätt att få till det när det är fullt av pinnbult på blocket.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Du har säkert något högtrycksfett på flyget, annars kan jag skicka en klick LE-fett (Lubricants Engineers).
Smörj ordentligt och dra, vad är det VÄRSTA som kan hända?
Protte
Smörj ordentligt och dra, vad är det VÄRSTA som kan hända?
Protte
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Jo förvisso. Får ta och jaga lite gängstång.
Tyckte annars detta såg väldigt enkelt ut ->
Tyckte annars detta såg väldigt enkelt ut ->
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Kör med den där metoden, det fungerar utmärkt.Tyckte annars detta såg väldigt enkelt ut
Du kanske får lite repor i blocket, men de putsar du enkelt bort.
Jag skulle knacka bort hela flamkanten på fodret först.
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Tänk bara på att d4.203 fodret är ~1/3 så tjock som till din motor. Så det lär inte gå så där enkelt att knacka bort..
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Aj då.Joe skrev:Tänk bara på att d4.203 fodret är ~1/3 så tjock som till din motor. Så det lär inte gå så där enkelt att knacka bort..
Själv tycker jag att en håldomkraft är perfekt för sådant här.
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Håller med Säter, lagom stor håldomkraft , mekanisk eller hydraulisk är nog bland de bättre verktygen om man ska pressa med lite högre tryck och har ont om utrymme.
Vanliga gängor är sällan lämpat att dra ihop saker som inte redan är på plats. Värme och tryck i gängytorna blir för stort. Temperaturen i gängan kan bli över 1600C trots att bulten utvändigt bara är handljummen.
Det som kan hända och som syns efteråt är att man får trycksvetsning där delar av ena gängytan blir sammanfogad så bra med andra gängytan att det hellre brister vid sidan av gängorna när man försöker dela på den nu hopskurna gängan.
Varmförsinkade bultar ges vidare gängdimensioner därför att zink påförs först efter att gängorna skapats.
Zink är som ensamt material till viss del smörjande då kristallstrukturen bildar glidande flak ungefär som grafit.
Härdat stål och bra fett tål högt gängtryck innan det börjar riva i materialets kristall-struktur men mest effektiva enskilda åtgärden är att
öka (smörjda) tryckytan för att förhindra att det svetsas eller skär samman. Det finns särskilt fett för ändamålet att hindra tryck-svetsning.
=https://www.ellsworth.com/products/by- ... Detta fett ska motverka svetsning och ska tåla ca 1000 grader högre temp än vanlig olja.
En billig källa till gängstänger som tål hyggligt tryck brukar jag hämta på bilskroten. Den höga domkraften som var original till Volvo140 har tålig gängstång och muttern är ett långt härdat gjutgods fördelar gäng-trycket över stor yta. Gängstången är inte att jämföra med skräpet som sitter i många bilars sax-domkrafter.
Steget uppåt är att ta innanmätet i en rallardomkraft. De hittas då och då billigt begagnade. Finns de som är specade 50 ton och har lyft stenhus med sådana.
Är rallardomkraften för klen kan man få tag på rejält mycket grövre axlar och kolvar hos Alfredssons maskin. Mycket rekommenderad plats att besöka oavsett vad man (inte) behöver. Hemsidan visar inte en tusendel av vad som finns.
Vanliga gängor är sällan lämpat att dra ihop saker som inte redan är på plats. Värme och tryck i gängytorna blir för stort. Temperaturen i gängan kan bli över 1600C trots att bulten utvändigt bara är handljummen.
Det som kan hända och som syns efteråt är att man får trycksvetsning där delar av ena gängytan blir sammanfogad så bra med andra gängytan att det hellre brister vid sidan av gängorna när man försöker dela på den nu hopskurna gängan.
Varmförsinkade bultar ges vidare gängdimensioner därför att zink påförs först efter att gängorna skapats.
Zink är som ensamt material till viss del smörjande då kristallstrukturen bildar glidande flak ungefär som grafit.
Härdat stål och bra fett tål högt gängtryck innan det börjar riva i materialets kristall-struktur men mest effektiva enskilda åtgärden är att
öka (smörjda) tryckytan för att förhindra att det svetsas eller skär samman. Det finns särskilt fett för ändamålet att hindra tryck-svetsning.
=https://www.ellsworth.com/products/by- ... Detta fett ska motverka svetsning och ska tåla ca 1000 grader högre temp än vanlig olja.
En billig källa till gängstänger som tål hyggligt tryck brukar jag hämta på bilskroten. Den höga domkraften som var original till Volvo140 har tålig gängstång och muttern är ett långt härdat gjutgods fördelar gäng-trycket över stor yta. Gängstången är inte att jämföra med skräpet som sitter i många bilars sax-domkrafter.
Steget uppåt är att ta innanmätet i en rallardomkraft. De hittas då och då billigt begagnade. Finns de som är specade 50 ton och har lyft stenhus med sådana.
Är rallardomkraften för klen kan man få tag på rejält mycket grövre axlar och kolvar hos Alfredssons maskin. Mycket rekommenderad plats att besöka oavsett vad man (inte) behöver. Hemsidan visar inte en tusendel av vad som finns.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Var ute och kände på det för att knacka bort det och den metoden är bara att lägga på hyllan, alldeles för tjocka foder.
Nej det kommer ta för mycket tid i höst det här. Får bli att prioritera övervintring.
Håldomkrafter var inte gratis. Ska åka förbi däcksverkstan i byn och se om jag kan låna något för en smörgåstårta. Dom kör även tunga fordon så lite smått och gott måste finnas där, sen om dom lånar ut är en annan femma.
Nej det kommer ta för mycket tid i höst det här. Får bli att prioritera övervintring.
Håldomkrafter var inte gratis. Ska åka förbi däcksverkstan i byn och se om jag kan låna något för en smörgåstårta. Dom kör även tunga fordon så lite smått och gott måste finnas där, sen om dom lånar ut är en annan femma.
- anders_bzn
- Inlägg: 5496
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Har inte grejer för det. Varken domkraft eller travers. Ärligt talat förstår jag inte hur man går tillväga. Ser ut som att man delar framvagnen från övriga traktorn.
Precis varit och kollat på en betydligt fräschare 4.236-motor som tydligen ska vara plug'n'play i den här traktorn, men den satt också i en maskin. Längst upp i toppen av en Ferguson tröska
Det gäller att göra det lätt för sig...
Precis varit och kollat på en betydligt fräschare 4.236-motor som tydligen ska vara plug'n'play i den här traktorn, men den satt också i en maskin. Längst upp i toppen av en Ferguson tröska
Det gäller att göra det lätt för sig...
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11375
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Ja, det är ju det normala med traktorer, att motor och växellåda håller ihop maskinen..
Motorn är inget man lyfter ur, utan monterar bort allt runt den (frontlastare mm), sen delar den ifrån växellåda och rullar iväg den på framvagnen..
Behövs dock inte nödvändigtvis någon kran för att få ur den. Räcker med en domkraft till att hålla upp växellådan, och en till att hålla upp motorn. Lämpligen är man dock (minst) två personer när man gör det.
Motorn är inget man lyfter ur, utan monterar bort allt runt den (frontlastare mm), sen delar den ifrån växellåda och rullar iväg den på framvagnen..
Behövs dock inte nödvändigtvis någon kran för att få ur den. Räcker med en domkraft till att hålla upp växellådan, och en till att hålla upp motorn. Lämpligen är man dock (minst) två personer när man gör det.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Hmm usch, dit vill vi inte komma...
Gick bet hos däcksverkstan. Dom hade ingen håldomkraft.
Får hålla tummarna att Protte har lämpligt material hemma. Kanske kan lägga ut en "Tjänst" annars då jag även behöver ett mothåll.
Gick bet hos däcksverkstan. Dom hade ingen håldomkraft.
Får hålla tummarna att Protte har lämpligt material hemma. Kanske kan lägga ut en "Tjänst" annars då jag även behöver ett mothåll.
Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte
Jag ska ha en domkraft liggande, men det är ju inte direkt i närheten.