Aktivt lågpassfilter till bilen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Foffe
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2003, 08:32:01
Ort: Bärke
Kontakt:

Aktivt lågpassfilter till bilen

Inlägg av Foffe »

Funderar på att bygga ett aktivt lågpass filter till baslådan i bilen med en OP741. Vad tror ni om denna ritning? Hur många db/okt kommer en sån här konstruktion att skära av allt högfrekvent jox? Tips på någon annan ritning?

Delningsfrekvensen för denna ligger på 479Hz, vilken delningsfrekvens rekommenderas? Funderar annars på att bygga den med variabel delningsfrekvens.

I lådan sitter förövrigt 2 st MGR F-series 12 tummare (gula:)).

Bild
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Brantheten är 12dB/oktav.

Jag rekommenderar att sätta trim-potar för att justera brytfrekvensen. Mellan 40Hz och 150Hz kan väl vara lagom. Sätter man för hög frekvens kan det bli lite "bumligt" i övergången och sätter man för lågt kan det bli en dip i frekvensgången.

Jag har själv planer för något liknande till min gamla baslåda som numera står i vardagsrummet. Den har passivt filter omkring 100 Hz och låter skitkass till allt utom actionfilmer...
Användarvisningsbild
Foffe
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2003, 08:32:01
Ort: Bärke
Kontakt:

Inlägg av Foffe »

Tackar för svaret! Då ska jag nog satsa på att bygga en sån här pryl.
GLT_Kent
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 juni 2003, 21:30:27
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av GLT_Kent »

En konding på ingången för att blockera DC spänning vore väl inte helt fel? Eftersom jorden ligger på 6V så borde det bli jättedumt annars, om jag inte tänker helt fel... OP:n borde bottna konstant annars. Och 741 är väl inte så kul rent distorsionmässigt, men det bord ekvitta när man ska ha det till en baslåda förstås. Ett möjligt alternativ borde vara att ta en OP som klarar enkel matning, så slipper man trixa med jorden. Men det kvittar väl egentligen...
Skriv svar